Hard, voor weinig.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door sevenup »

Ground pad van R20 (zobel uitgang) en van C10 (ontkoppeling voeding) naar de nul aansluiting gaan precies door de ground van de ingangsconnector. Volgens mij is het beter deze een aparte routing te geven.

In dit ontwerp zie ik geen scheiding tussen signaal ground en voeding ground etc.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Het zit niet goed met die C9 en C12 :(
Die ontkoppelen het IC in serie van + naar -. Nu zitten ze wel in serie maar met een lange omweg om de massakanten aan elkaar te krijgen.
En dat pielige dunne en nogal lange spoortje tussen de pootjes door maakt 't er niet beter op.
Hoeft ook niet want pin 9 en 10 mogen aan elkaar, komt de aansluiting aan de goeie kant bereikbaar.
Had ik ook zo getekend, ergens een stuk terug hier lang geleden :-$ .
Anne

Benieuwd of dit werkt http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9&start=97
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 27 jun 2017, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Het is niet gebruikelijk component waarde in silk op een bord te zetten, maar als je dat wilt kan het wel natuurlijk. 100nF, worden gebruikt om een voedingspunt te ontkoppelen van AC rotzooi. 100nF is al aardig HF, deze kun je het best dicht bij het te ontkoppelen punt zetten, ik zie ze bij jou over het bord verspreid.
Die voor het IC zitten er anders maar een paar millimeter ervandaan. die voor de eindtorren heb ik zelf bijgevoegd, maar kon ik niet veel meer dichter bij de eindtorren kwijt. in het origineel zitten ze alleen bij het IC toegepast.
Barry2001 schreef:
Ik ken Elecrow niet, hoe bied je het design aan, ga je Gerbers maken, of kunnen ze direkt Eagle inlezen? Als je Gerbers gaat maken, een hele belangrijke, check eerst je Gerbers in een viewer, die zijn er freeware. Al vaak mis zien gaan, je kunt maar zo in je Layout tool een laag uit hebben staan die wel in je Gerbers zit. DRC bij dit soort aanbieders kun je niet blind op varen hoor, zegt eigenlijk niet zo veel.
Elecrow is toch wel een bekende naam, net zoiets als itead en Seeedstudio. Ik heb Gerbers gemaakt, volgens de wiki uitleg van Elecrow : https://www.elecrow.com/wiki/index.php? ... Eagle_file
Stap voor stap gevolgd en de files aangemaakt met hun CAM file. (is een soort plugin om bepaalde taken mee uit te voeren in Eagle.)
Deze zijn gecontroleerd met gerberlogix, een vrij eenvoudige viewer. volgens mij ziet het er er goed uit en klopt het.
sevenup schreef:
Ground pad van R20 (zobel uitgang) en van C10 (ontkoppeling voeding) naar de nul aansluiting gaan precies door de ground van de ingangsconnector. Volgens mij is het beter deze een aparte routing te geven.

In dit ontwerp zie ik geen scheiding tussen signaal ground en voeding ground etc.
Dat is bij de oorspronkelijke layout ook niet het geval, die is enkelzijdig.
2017-06-27 (2).png
Zie ook : http://buildaudioamps.com/project-41/
51-27-06-2017-Gerber Files.rar
(78.8 KiB) 33 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Het zit niet goed met die C9 en C12 :(
Die ontkoppelen het IC in serie van + naar -. Nu zitten ze wel in serie maar met een lange omweg om de massakanten aan elkaar te krijgen.
En dat pielige dunne en nogal lange spoortje tussen de pootjes door maakt 't er niet beter op.
Hoeft ook niet want pin 9 en 10 mogen aan elkaar, komt de aansluiting aan de goeie kant bereikbaar.
Had ik ook zo getekend, ergens een stuk terug hier lang geleden :-$ .
Anne

Benieuwd of dit werkt http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9&start=97
Maar Anne, top GND en bottom GND zitten op tientallen plaatsen met via's aan elkaar gekoppeld, een veel directere massa dan dit gaat het niet worden.
Via pin 10 kan op zich wel, maarrr dan kom ik weer in de knoei met de lijn van Pin 6 naar C6. Zoiets had ik al geprobeerd. en ik ga niet tussen de pinnen van het IC door routen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Ach, misschien zie ik 't wat te somber (hoop 't maar).
Bij die laatste kan ik ook al niet juichen, zelfde soort bedenkelijks.
Vind mijn tekening (post#97) toch mooier :sure: :lol:
Anne
Bijlagen
Cmas.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Toch nog maar even gekeken wat het datablad van die LME ervan zegt.Want 't zou jammer zijn om printjes te laten maken die achteraf niet goed zijn.
En dat ziet er niet goed uit.
Anne
Bijlagen
Cc.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Barry2001 »

Waarom neem je ook van die joekels Ray, MKT is het denk ik? Als je keramisch neemt, zijn ook nog eens beter in ontkoppeling, zijn veel en veel kleiner, kunnen ook dichterbij het IC.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Waarom neem je ook van die joekels Ray, MKT is het denk ik?
Kunnen er lekker veel sporen tussendoor :o ,om draadbruggen te vermijden :rofl:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Toch nog maar even gekeken wat het datablad van die LME ervan zegt.Want 't zou jammer zijn om printjes te laten maken die achteraf niet goed zijn. En dat ziet er niet goed uit.
Ik zal de komende avonden nog eens even kijken of ik wat kan schuiven...
Barry2001 schreef:
Waarom neem je ook van die joekels Ray, MKT is het denk ik? Als je keramisch neemt, zijn ook nog eens beter in ontkoppeling, zijn veel en veel kleiner, kunnen ook dichterbij het IC.
Klopt, het is MKT, deze hebben een rating van 250 VDC. er komt namelijk rond de 90 Volt op te staan, Keramisch multilayer is meestal maar 50, 63 of 100 Volt maximaal, dat vond ik een beetje aan de krappe kant. de elco's zijn dan ook exemplaren die 200 VDC kunnen hebben.
Deze MKT hebben een steekmaat van 10 mm, had ook 15 of 22 kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door PimDriessen »

Hoi Ray,
Waarom een print laten maken zo ver weg als het ook in Nederland kan?
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Hallo, Pim.

Als jij voor mij een adres in Nederland hebt die voor 13 euro inclusief BTW en transportkosten voor 10 x stuks PCB in FR4 van 90 x 90 mm, dubbelzijdig en met doormetalisering, silkscreen en soldeermasker kan leveren, dan verneem ik dat graag.
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 28 jun 2017, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door PimDriessen »

Hoi Ray,
Hier een prijslijst van dubbelzijdige printen, denk dat je in China iets goedkoper uit bent, hier een levertijd van ongeveer 2 weken.
Groet,
Pim
ScreenShot5272.bmp
ScreenShot5272.bmp (790.83 KiB) 370 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Dat is alleen maar een overzichtje met stuksprijzen, er staat verder niks aangegeven over totaalprijs, afwerking, BTW en verzendkosten.
Vooralsnog zal je met iets beter moeten komen om mij te overtuigen. :relax:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Barry2001 »

Verreken ik me nou? Ray heeft het over 10 printen, E 1,30 /st.

Dat Pim lijstje staat 'ie voor E 8,85 st ( 1 dm2). Stuksprijzen, nog niet eens met verzendkosten. Dat is toch ontzettend veel duurder?
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door PimDriessen »

Hoi Ray,
Ik hoef jou niet te overtuigen hoor, kijk maar wat je doet. :think:
Groet,
Pim
http://www.melieste.nl/Nederlands/prijzen.htm
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door PimDriessen »

Als het per 10 stuks is dan kan het niet goedkoper, je vraagt je af hoe het kan.
Groet,
Pim
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ds23man »

Bij kleine aantallen kunnen Europese bedrijven niet tegen de bezorgchinees op. Punt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ds23man »

PimDriessen schreef:
Als het per 10 stuks is dan kan het niet goedkoper, je vraagt je af hoe het kan.
Groet,
Pim
Lage lonen en geen Arboregels?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Barry2001 »

24/7 boven de etsbakken hangen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
24/7 boven de etsbakken hangen.
tJa, zo gek maken Ray en Democles het nog niet :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Verreken ik me nou? Ray heeft het over 10 printen, E 1,30 /st.

Dat Pim lijstje staat 'ie voor E 8,85 st ( 1 dm2). Stuksprijzen, nog niet eens met verzendkosten. Dat is toch ontzettend veel duurder?
Nee, volgens mij verreken je je niet, komt nog bij dat de prijzen in die lijst ex BTW zijn, ongeboord, niet doorgemetaliseerd, en dat er van silkscreen en soldeermasker geen sprake is. dan kan ik net zo goed mijn eigen etsbak opstoken. :lol: :twisted:

Grof gezegd zou je kunnen stellen dat het maken van PCB's (op kleine schaal voor de particulier) in Europa minimaal een factor 10 duurder is dan in China.
Wat dat betreft heeft Gerhard helemaal gelijk.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Shadow »

Ik denk dat de firma Melieste ze beter ook in China laat maken...
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door PimDriessen »

Hoi Shadow,

Dat zou je denken, maar als je 2 printen in China laat maken met de afmetingen 92 ×124 mm dan kan je dat toch beter bij Melieste laten maken. :relax:

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door Pjotr »

Hangt er ook helemaal van af hoe snel je het hebben wilt. Een aantal Chinezen stunten met 10 printen van 100 mm x 100 mm standaardmaat voor $10,- Dat is dus dubbelzijdig doorgemetalliseerd, soldeermaskers en opdruk. Dat is dan wel verzenden per snailmail en kan dus wel een weekje of 6 - 8 duren als het tegen zit. Voor de hobby meestal geen bezwaar. Kwaliteit is doorgaans prima met een 0,2 mm min. trace/spacing design rule.

Zelf laat ik meestal per DHL verzenden voor snelle proto's. Met de standaard 4-day lead time heb ik 2-layer PCB's meestal in 5 dagen in huis, soms 4: Vrij avond Gerbers mailen, meestal di/woe daarop in huis. Die snelheid heb ik met printbakkers hier om de hoek nog niet meegemaakt voor de standaard prijs. En ook niet voor een speciale "snelle service" prijs.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hard, voor weinig.

Bericht door ray5150 »

PimDriessen schreef:
Dat zou je denken, maar als je 2 printen in China laat maken met de afmetingen 92 ×124 mm dan kan je dat toch beter bij Melieste laten maken. :relax:
Sorry, maar volgens mij moet je echt een nieuwe rekenmachine gaan kopen.
Ik heb het even grof nagerekend : 2 stuks (ik ga uit van dubbelzijdig) van 92 x 124 mm vallen binnen het cluster van 1.25 dm², da's dus 2 x 10.62 = 21,24. daar komen nog wat gaten boren bij. zeg maar 100 per PCB, is dus 4 euro erbij. dan ook 100 gaten doormetaliseren is 8 euro per pcb.
Ik zie ook een post "voorbereidingswerk" staan, is dus een sheet afdrukken. een knaak tot 5 euro erbij. totaal is dan rond de 46 euro. BTW en verzenden komt erbij, 12,50 ongeveer. een kleine 60 euro. en dan nog zonder soldeermasker en silkscreen. en je moet ze waarschijnlijk ook zelf doorzagen.

Wat zet de goedkoopste afhaalchinees daar tegen over ?
2017-06-28 (1).png
Boem, ruim 30 tientjes totaal, en per expresse verzonden. oja, je krijgt er 5 voor die prijs... :proost:
Zelfs met een simpel enkelzijdig printje van 50 x 50 mm praten we over een netto stuksprijs van een paar dubbeltjes.

Die gasten pakken het daar dus groot aan, sodeknetters, wat een grote etsbak :

Plaats reactie