Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door wouter »

Zie ik daar de poor mans strad op de eerste foto ;-)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

http://www.Wrapfolie.nl

Ik heb twee soorten besteld. Er is er ook een dat een idee van geborsteld aluminium geeft, maar dat glanst toch meer en geeft een beetje apart effect als de zon er op staat. Kwam nogal druk over. Deze is matzwart. Het is heel dun spul, dus je kan t prima gebruiken zonder dat je ruimte hoeft te houden bij de gaten. Het wordt mooi glad aangezien er minuscule gaatjes in de folie zitten om lucht door te laten. Als je het met een föhn warm maakt word het heel soepel en kun je het overal in/om/door/achter/over/onder etc vouwen. Youtube staat vol met tutorials. Het enige is dat het wel lijkt of t wat kwetsbaar is. Als er een streep op komt door een nagel of zo dan krijg je t bijna niet meer weg. Het zou aardig zijn als je er een blanke lak overheen zou kunnen doen, geen idee of dat überhaupt kan.

Grt

Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 17 mar 2017, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

wouter schreef:
Zie ik daar de poor mans strad op de eerste foto ;-)
Goed gezien Wouter ;-)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

Even een paar plaatjes voor de liefhebbers. Heb de baffles opnieuw van carwrap voorzien. Nog niet helemaal 100%, maar t gaat de goede kant op. Dit ziet er best lollig uit zo.
IMG_2923.JPG
IMG_2922.JPG
IMG_2921.JPG
Fijn weekend!

Satefan
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door VintageHarry »

Ziet er prima uit zo! :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door Barry2001 »

Netjes hoor =D>
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door hannesie »

Netjes mooi afgewerkt. :mrgreen:

Ik ben ook wat plankjes aan het uitzoeken voor een zelfde combi.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

Nog even een overzichtsplaatje...gewoon omdat het kan...
IMG_2921 2.JPG
Satefan

PS: En ja de AFDAC-LB moet nog een keer netjes in een kastje... #-o
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door Leeuwarden »

Volgende project een paar subjes erbij?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

Hmmmm...geen idee....ik heb een voorkeur voor 'monitor only'...maar je weet maar nooit ;-). Eerst maar eens de Holton amp verder doen als de trafo binnen is...duurt nog ruim een week :sure:

Satefan
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door toetertje »

Ik dacht ook altijd beter af te zijn zonder subs , maar ..... :oops:

Wel een erg mooi plaatje geworden zo. :goedzo:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

toetertje schreef:
Ik dacht ook altijd beter af te zijn zonder subs , maar ..... :oops:
Ik maak me geen enkele illusie, met een of meerdere subs zal de laagweergave uiteraard veel meer fundament krijgen. Maar als t om de vormfactor gaat dan merk ik steeds weer dat ik monitor-only gewoon t coolst vind smoelen ;-)

Ik sluit echter niets uit als t gaat om toekomstige projecten ;-)

Satefan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door Henkjan »

in dat meubel is zat plek voor een paar verdekt opgestelde subs, zeker met een zwart doekske er voor zie je er niets van
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door Leeuwarden »

Laten we het zo zeggen, als je eens de kans hebt om een sub te lenen/proberen, dan zou ik dat zeker doen. Een sub is namelijk niet alleen voor het laag maar laat je monitoren waarschijnlijk ook een stapje in de juiste richting doen...
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door Zweitse »

satefan schreef:
Maar als t om de vormfactor gaat dan merk ik steeds weer dat ik monitor-only gewoon t coolst vind smoelen ;-)
+1
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door wouter »

Gisteravond heb ik het deze monitor met het filter uit de startpost gemeten. Even wat plaatjes:
U16 DXT ongefilterd en gefilterd 50 cm ax.png
DXT monitor ax 50 cm.png
ax 15 30 45 en 60 graden U16 DXT.png
ax, 15, 30, 45 en 60 graden, 50 cm afstand en 1/3e smoothing. Geen tijdsvenster.
U16 en W15 ongefilterd 50 cm ax.png
De laatste meting is met een Seas Excel W15, daarvan komt ook nog een box/filter variant.

Aan de namen kun je zien wat het is. Ik zal zo wat boxsim plaatjes toevoegen, mijn luisterervaring en evt. verbetersuggesties doen - niet voor iedereen wellicht beter, maar wat IK klankmatig zou willen onderzoeken :wink:

De metingen komen overeen met wat de ontwerper gepost heeft. Het is in de woonkamer op 50 cm gemeten, dus meer een controlemeting dan een ambitieuze meetsessie om alles onder de 500 hz goed te kunnen interpreteren. De hoeken zijn op het blote oog ingesteld. Al met al ook niet heel spannend. De boxsim simulatie klopt eigenlijk perfect met de meting, als ik de ongefilterde drivers simuleer met het filter dan ziet de curve er in de voorspelling uit zoals hij meet met het fysieke filter er tussen. Mooi mooi!

Hier de simulatie. De box klinkt eigenlijk wel zoals ik op basis van de simulatie zou verwachten, al meende ik rond 750Hz een verhoging te horen en in het hoog rond 7kHz ook. Dat qua meting niet heel opvallend, maar daar leek wat kleuring op te vallen. Wellicht andere frequenties, wellicht iets tussen m'n oren. Iets om met een EQ of DSP eens uit te vogelen, beetje fijnafstellen om te kijken of het nog schoner kan.
boxsim DXT U16 monitor 1.png
boxsim DXT U16 monitor 2.png
Bovenstaande is het originele filter met een zuigkring voor de cone breakup met 5,6mH, 0,22uF en 12 Ohm - na de 1,6mH seriespoel.
Vanmiddag wordt de zuigkring t.b.v. de conebreakup er tussen gezet en uitgeprobeerd.

Ik heb voor de sport nog een 2e orde seriefilter ontworpen met dezelfde klankafstemming. Ik denk echt dat deze U16 & DXT veel potentie heeft dus alles mag uit de kast om het beste filter(compromis) te vinden. \:D/
boxsim DXT U16 monitor 3 seriefilter over origineel plus zuigkring.png
Momenteel liggen de fases niet mooi dicht bij elkaar, ook is er een negatieve optelling rond 10kHz omdat de woofer te weinig gefilterd wordt daar.
Dit is nu bij het seriefilter amper anders (anders is het appels met peren simuleren).
Ik simuleer de doelcurves, dan is het duidelijk(er) waar het tegenwerkt en dat de akoestische doelcurves met dit eenvoudige filter niet gehaald worden:
boxsim DXT U16 monitor 4 doelcurves.png
Hoe de ontwerper die scherpe null op 2,6kHz gesimuleerd heeft weet ik niet, de tweetercurve meet en simuleert anders. Zachter dan ref. spl., mede door de filterflank.
Bijlagen
IMG-20170617-WA0004.jpg
IMG-20170616-WA0010.jpg
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door André_84 »

Naast de PB aan ts ook hier even: Als zelfbouwnoob zit ik te kijken naar drivers van Seas en ik vind dit een heel mooi ontwerp. Is dit een bestaand ontwerp? zijn hier tekeningen/plannen van?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

André_84 schreef:
Naast de PB aan ts ook hier even: Als zelfbouwnoob zit ik te kijken naar drivers van Seas en ik vind dit een heel mooi ontwerp. Is dit een bestaand ontwerp? zijn hier tekeningen/plannen van?
Ik vind zelf de seas drivers erg lekker klinken en de DXT tweeter geeft een mooi ruim geluidsbeeld. Je kunt het ontwerp hier vinden: http://www.audioexcite.com/?page_id=2386. De kasten hebben we echter naar eigen inzicht gemaakt, dus niet op basis van een bestaande tekening oid.

groet,

Stefan
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door André_84 »

bedankt! eigen inzicht van kasten ging ik al vanuit inderdaad.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door OpaBert »

Super knap
Niet alleen het bedenken maar ook om ze zo te maken O:)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

Kudo's gaan met name naar mijn maatje Rene...die doet de noeste arbeid als t om t houtwerk gaat! Hij heeft een uitermate belangrijk eigenschap die ik mis: Geduld :rofl:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door satefan »

satefan schreef:
Hij heeft een uitermate belangrijk eigenschap die ik mis: Geduld :rofl:
Nou ja, ik heb wel heel veel geduld, het is alleen heel snel op :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door Jan Geert »

pappaleo schreef:
wouter schreef:
3,9uF is een wat minder voorkomend type
:think:
Klopt inderdaad helaas. Zelfs een populaire cap als de Audyn plus bestaat niet in 3.9uF.. :(
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT

Bericht door Leeuwarden »

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”