Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Zie ik daar de poor mans strad op de eerste foto 
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
http://www.Wrapfolie.nl
Ik heb twee soorten besteld. Er is er ook een dat een idee van geborsteld aluminium geeft, maar dat glanst toch meer en geeft een beetje apart effect als de zon er op staat. Kwam nogal druk over. Deze is matzwart. Het is heel dun spul, dus je kan t prima gebruiken zonder dat je ruimte hoeft te houden bij de gaten. Het wordt mooi glad aangezien er minuscule gaatjes in de folie zitten om lucht door te laten. Als je het met een föhn warm maakt word het heel soepel en kun je het overal in/om/door/achter/over/onder etc vouwen. Youtube staat vol met tutorials. Het enige is dat het wel lijkt of t wat kwetsbaar is. Als er een streep op komt door een nagel of zo dan krijg je t bijna niet meer weg. Het zou aardig zijn als je er een blanke lak overheen zou kunnen doen, geen idee of dat überhaupt kan.
Grt
Satefan
Ik heb twee soorten besteld. Er is er ook een dat een idee van geborsteld aluminium geeft, maar dat glanst toch meer en geeft een beetje apart effect als de zon er op staat. Kwam nogal druk over. Deze is matzwart. Het is heel dun spul, dus je kan t prima gebruiken zonder dat je ruimte hoeft te houden bij de gaten. Het wordt mooi glad aangezien er minuscule gaatjes in de folie zitten om lucht door te laten. Als je het met een föhn warm maakt word het heel soepel en kun je het overal in/om/door/achter/over/onder etc vouwen. Youtube staat vol met tutorials. Het enige is dat het wel lijkt of t wat kwetsbaar is. Als er een streep op komt door een nagel of zo dan krijg je t bijna niet meer weg. Het zou aardig zijn als je er een blanke lak overheen zou kunnen doen, geen idee of dat überhaupt kan.
Grt
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 17 mar 2017, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Goed gezien Wouterwouter schreef:Zie ik daar de poor mans strad op de eerste foto
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Even een paar plaatjes voor de liefhebbers. Heb de baffles opnieuw van carwrap voorzien. Nog niet helemaal 100%, maar t gaat de goede kant op. Dit ziet er best lollig uit zo.
Fijn weekend!
Satefan
Fijn weekend!
Satefan
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Ik ben ook wat plankjes aan het uitzoeken voor een zelfde combi.
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Nog even een overzichtsplaatje...gewoon omdat het kan...
Satefan
PS: En ja de AFDAC-LB moet nog een keer netjes in een kastje...
Satefan
PS: En ja de AFDAC-LB moet nog een keer netjes in een kastje...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Volgende project een paar subjes erbij?
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Hmmmm...geen idee....ik heb een voorkeur voor 'monitor only'...maar je weet maar nooit
. Eerst maar eens de Holton amp verder doen als de trafo binnen is...duurt nog ruim een week
Satefan
Satefan
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Ik dacht ook altijd beter af te zijn zonder subs , maar ..... 
Wel een erg mooi plaatje geworden zo.
Wel een erg mooi plaatje geworden zo.
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Ik maak me geen enkele illusie, met een of meerdere subs zal de laagweergave uiteraard veel meer fundament krijgen. Maar als t om de vormfactor gaat dan merk ik steeds weer dat ik monitor-only gewoon t coolst vind smoelentoetertje schreef:Ik dacht ook altijd beter af te zijn zonder subs , maar .....
Ik sluit echter niets uit als t gaat om toekomstige projecten
Satefan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
in dat meubel is zat plek voor een paar verdekt opgestelde subs, zeker met een zwart doekske er voor zie je er niets van
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Laten we het zo zeggen, als je eens de kans hebt om een sub te lenen/proberen, dan zou ik dat zeker doen. Een sub is namelijk niet alleen voor het laag maar laat je monitoren waarschijnlijk ook een stapje in de juiste richting doen...
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
+1satefan schreef:Maar als t om de vormfactor gaat dan merk ik steeds weer dat ik monitor-only gewoon t coolst vind smoelen
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Gisteravond heb ik het deze monitor met het filter uit de startpost gemeten. Even wat plaatjes:
ax, 15, 30, 45 en 60 graden, 50 cm afstand en 1/3e smoothing. Geen tijdsvenster.
De laatste meting is met een Seas Excel W15, daarvan komt ook nog een box/filter variant.
Aan de namen kun je zien wat het is. Ik zal zo wat boxsim plaatjes toevoegen, mijn luisterervaring en evt. verbetersuggesties doen - niet voor iedereen wellicht beter, maar wat IK klankmatig zou willen onderzoeken
De metingen komen overeen met wat de ontwerper gepost heeft. Het is in de woonkamer op 50 cm gemeten, dus meer een controlemeting dan een ambitieuze meetsessie om alles onder de 500 hz goed te kunnen interpreteren. De hoeken zijn op het blote oog ingesteld. Al met al ook niet heel spannend. De boxsim simulatie klopt eigenlijk perfect met de meting, als ik de ongefilterde drivers simuleer met het filter dan ziet de curve er in de voorspelling uit zoals hij meet met het fysieke filter er tussen. Mooi mooi!
Hier de simulatie. De box klinkt eigenlijk wel zoals ik op basis van de simulatie zou verwachten, al meende ik rond 750Hz een verhoging te horen en in het hoog rond 7kHz ook. Dat qua meting niet heel opvallend, maar daar leek wat kleuring op te vallen. Wellicht andere frequenties, wellicht iets tussen m'n oren. Iets om met een EQ of DSP eens uit te vogelen, beetje fijnafstellen om te kijken of het nog schoner kan. Bovenstaande is het originele filter met een zuigkring voor de cone breakup met 5,6mH, 0,22uF en 12 Ohm - na de 1,6mH seriespoel.
Vanmiddag wordt de zuigkring t.b.v. de conebreakup er tussen gezet en uitgeprobeerd.
Ik heb voor de sport nog een 2e orde seriefilter ontworpen met dezelfde klankafstemming. Ik denk echt dat deze U16 & DXT veel potentie heeft dus alles mag uit de kast om het beste filter(compromis) te vinden.
Momenteel liggen de fases niet mooi dicht bij elkaar, ook is er een negatieve optelling rond 10kHz omdat de woofer te weinig gefilterd wordt daar.
Dit is nu bij het seriefilter amper anders (anders is het appels met peren simuleren).
Ik simuleer de doelcurves, dan is het duidelijk(er) waar het tegenwerkt en dat de akoestische doelcurves met dit eenvoudige filter niet gehaald worden: Hoe de ontwerper die scherpe null op 2,6kHz gesimuleerd heeft weet ik niet, de tweetercurve meet en simuleert anders. Zachter dan ref. spl., mede door de filterflank.
ax, 15, 30, 45 en 60 graden, 50 cm afstand en 1/3e smoothing. Geen tijdsvenster.
De laatste meting is met een Seas Excel W15, daarvan komt ook nog een box/filter variant.
Aan de namen kun je zien wat het is. Ik zal zo wat boxsim plaatjes toevoegen, mijn luisterervaring en evt. verbetersuggesties doen - niet voor iedereen wellicht beter, maar wat IK klankmatig zou willen onderzoeken
De metingen komen overeen met wat de ontwerper gepost heeft. Het is in de woonkamer op 50 cm gemeten, dus meer een controlemeting dan een ambitieuze meetsessie om alles onder de 500 hz goed te kunnen interpreteren. De hoeken zijn op het blote oog ingesteld. Al met al ook niet heel spannend. De boxsim simulatie klopt eigenlijk perfect met de meting, als ik de ongefilterde drivers simuleer met het filter dan ziet de curve er in de voorspelling uit zoals hij meet met het fysieke filter er tussen. Mooi mooi!
Hier de simulatie. De box klinkt eigenlijk wel zoals ik op basis van de simulatie zou verwachten, al meende ik rond 750Hz een verhoging te horen en in het hoog rond 7kHz ook. Dat qua meting niet heel opvallend, maar daar leek wat kleuring op te vallen. Wellicht andere frequenties, wellicht iets tussen m'n oren. Iets om met een EQ of DSP eens uit te vogelen, beetje fijnafstellen om te kijken of het nog schoner kan. Bovenstaande is het originele filter met een zuigkring voor de cone breakup met 5,6mH, 0,22uF en 12 Ohm - na de 1,6mH seriespoel.
Vanmiddag wordt de zuigkring t.b.v. de conebreakup er tussen gezet en uitgeprobeerd.
Ik heb voor de sport nog een 2e orde seriefilter ontworpen met dezelfde klankafstemming. Ik denk echt dat deze U16 & DXT veel potentie heeft dus alles mag uit de kast om het beste filter(compromis) te vinden.
Dit is nu bij het seriefilter amper anders (anders is het appels met peren simuleren).
Ik simuleer de doelcurves, dan is het duidelijk(er) waar het tegenwerkt en dat de akoestische doelcurves met dit eenvoudige filter niet gehaald worden: Hoe de ontwerper die scherpe null op 2,6kHz gesimuleerd heeft weet ik niet, de tweetercurve meet en simuleert anders. Zachter dan ref. spl., mede door de filterflank.
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Naast de PB aan ts ook hier even: Als zelfbouwnoob zit ik te kijken naar drivers van Seas en ik vind dit een heel mooi ontwerp. Is dit een bestaand ontwerp? zijn hier tekeningen/plannen van?
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Ik vind zelf de seas drivers erg lekker klinken en de DXT tweeter geeft een mooi ruim geluidsbeeld. Je kunt het ontwerp hier vinden: http://www.audioexcite.com/?page_id=2386. De kasten hebben we echter naar eigen inzicht gemaakt, dus niet op basis van een bestaande tekening oid.André_84 schreef:Naast de PB aan ts ook hier even: Als zelfbouwnoob zit ik te kijken naar drivers van Seas en ik vind dit een heel mooi ontwerp. Is dit een bestaand ontwerp? zijn hier tekeningen/plannen van?
groet,
Stefan
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
bedankt! eigen inzicht van kasten ging ik al vanuit inderdaad.
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Super knap
Niet alleen het bedenken maar ook om ze zo te maken
Niet alleen het bedenken maar ook om ze zo te maken
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Kudo's gaan met name naar mijn maatje Rene...die doet de noeste arbeid als t om t houtwerk gaat! Hij heeft een uitermate belangrijk eigenschap die ik mis: Geduld 
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Nou ja, ik heb wel heel veel geduld, het is alleen heel snel opsatefan schreef:Hij heeft een uitermate belangrijk eigenschap die ik mis: Geduld
Re: Nieuw monitor project: Seas U16RCY/P + 27TBCD/GB-DXT
Klopt inderdaad helaas. Zelfs een populaire cap als de Audyn plus bestaat niet in 3.9uF..pappaleo schreef:wouter schreef:3,9uF is een wat minder voorkomend type
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
