het volume gaat niet uit (niet stil)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door ARK-Deurne »

Ik heb een versterker op mn hobby tafel gekregen, de vraag was of ik even naar de volume regelaar kon kijken. Deze deed "gek"
Er zit geen kraak in of iets dergelijks, maar bij het nulpunt. staat de versterker niet uit. Zou dit aan de regelaar kunnen liggen, of zoiezo sluiting in de print.
Iemand enig idee?

Reciever: Pioneer SX-7730
Regelaar: Noble ACV-134 ... ? Deze is 250K

foto's ter indicatie

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door VintageHarry »

Signaal en aarde op de potmeter even doorverbinden? Dan hoort 'ie wel stil te zijn, zo niet dan ligt het niet aan de potmeter
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door Ah!buis »

De vraag is, een kant of beide ?
Een kant vermoedelijk de potmeter, beide kanten iets met een slechte massaverbinding.
Anne
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door ARK-Deurne »

Het is aan beide kanten.

Het leek me ook raar als het aan de potmeter lag, gezien deze stereo is uitgevoerd. Of zou de interne "schijf" verdraaid kunnen zijn? Dan kan de potmeter niet in de nul stand staan.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door Barry2001 »

VintageHarry schreef:
Signaal en aarde op de potmeter even doorverbinden? Dan hoort 'ie wel stil te zijn, zo niet dan ligt het niet aan de potmeter
+1, kun je eenvoudig proberen, nog zonder te hoeven solderen oid. Lijkt me haast alleen maat de potmeter te kunnen zijn trouwens.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door Ah!buis »

ARK-Deurne schreef:
Het is aan beide kanten.

Het leek me ook raar als het aan de potmeter lag, gezien deze stereo is uitgevoerd. Of zou de interne "schijf" verdraaid kunnen zijn? Dan kan de potmeter niet in de nul stand staan.
De potmeter weerstand zit vast op het plaatje met de soldeerpunten in de print, lijkt me moeilijk te draaien.
Tussen de twee potmeters op de foto zit een draadbrug.Dat is de massa van de vol-regeling.
Zou ergens een slecht kontakt kunnen zitten naar de rest van de schakeling.
Anne
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door ARK-Deurne »

Dank voor de tips! Ik ga er vanavond naar kijken.
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door ARK-Deurne »

Als ik de pinnen onder bij de print verbind, dus signaal naar massa. Dan gaat hij op stil. Dit moet dus wel de potmeter zijn of zijn massa.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door Ah!buis »

Als je bedoeld twee pinnen van de potmeter tegen elkaar en dan stil, is 't idd de potmeter.Wel eigenaardig dat de twee helften dezelfde fout vertonen.Begin gewoonlijk met één kant.
Misschien uit elkaar en schoonmaken.Een nieuwe is wat lastig, 250k (log) komt niet zo nauw, maar er zit een zijkontakt aan voor fysiologische volumeregeling (hoog- en laag-op bij laag volume) en dat maakt het lastig.
Anne
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door ARK-Deurne »

Ah!buis schreef:
Een nieuwe is wat lastig, 250k (log) komt niet zo nauw, maar er zit een zijkontakt aan voor fysiologische volumeregeling (hoog- en laag-op bij laag volume) en dat maakt het lastig.
Anne
Ik had er al eens snel naar gezocht.. maar idd niet te vinden. Genoeg 250K potmeter, maar weinig in deze bouwvorm.
Voor de " fysiologische volumeregeling" Zei je? Waar is die precies voor of is daar geen jip en janneke taal voor? :hide:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door VintageHarry »

Een meer gebruikelijke term is loudness
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door ds23man »

Oftewel peper en zout bij lage volumes. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door ray5150 »

Goeie omschrijving !
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door Ah!buis »

VintageHarry schreef:
Een meer gebruikelijke term is loudness
Verschil is dat zo'n knopje ook bij hoog volume kan ingeschakeld, vast aan de vol-pot alleen bij laag volume.
Anne
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door VintageHarry »

Kan een combinatie zijn toch? Dus wel aan de pot maar met een schakelaar ertussen.
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door ARK-Deurne »

Aah! Dat is duidelijker ja. Er zit idd ook een losse loudness knop op de reciever.

Welke optie zou ik hebben als de pot schoonmaken niet meer helpt?
Heb hem gister er nog even uitgesoldeerd. Heb er verder nog niet naar gekeken.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door VintageHarry »

Gebruik je die loudness wel eens? Zo niet dan kun je ook een potmeter kopen met dezelfde waarde maar zonder middenaftakking.
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door ARK-Deurne »

Nou hij is niet van mijzelf, ik repareer hem voor een kennis. Ik zou het hem eens kunnen vragen of hij er belang bij heeft. Zou je deze aftakking ook zelf kunnen maken in een nieuwe potmeter, of komt dit te nauwkeurig?
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door Lampje »

Zelf maken zal niet mee vallen maar misschien kun je deze passend krijgen.
https://www.ebay.com/p/Potentiometer-25 ... 2924947477
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door ARK-Deurne »

Lampje schreef:
Zelf maken zal niet mee vallen maar misschien kun je deze passend krijgen.
https://www.ebay.com/p/Potentiometer-25 ... 2924947477

Deze werkt dus hetzelfde, maar niet precies dezelfde bouw ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door ray5150 »

Bij jou zit de loudness-aftakking aan de bovenzijde. bij deze aan de onderzijde. (4 in lijn.)
Met wat kunst en vliegwerk moet dat passend te krijgen zijn.

Had je hem al gedemonteerd en schoongemaakt ?
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: het volume gaat niet uit (niet stil)

Bericht door ARK-Deurne »

Dan gaan we die maar bestellen denk ik.

Ja ik heb hem, voor zover voor mij mogelijk was, gedemonteerd. maar weinig verandering.
Beetje contact spray mocht ook niet echt baten. Niet eens een klein kraakje of piepje.
Plaats reactie