Een kleine anderhalf jaar geleden heb ik een kant en klare peerless XXLS10 PR subwoofer 2e hands op de kop getikt (zie ook DIY peerless XXLS]hier[/url]). Deze kist heb ik gestript en opnieuw afgewerkt. Technisch gezien heb ik niets aan de kist veranderd. De sub bevalt erg goed, maar presteert volgens mij niet optimaal. Onder de 30 hz begint hij toch wel rap af te vallen (mijn perceptie, geen meting) en begint hij wat te 'flapperen'. Nu ben ik weinig onderlegt wat betreft winisd en thiele small etc, maar volgens mij zit de sub in een te kleine kist. Deze kist is netto 22,5L. Google zegt dat 31L toch meer gebruikelijk is voor deze componenten.
De kist is van binnen niet bekleed of gevuld met wol oid. Valt er nog winst te behalen door BAF aan te brengen in de kist om het volume te vergroten of de wanden van de kist te bekleden (als dat nog kan ivm niet demontabel)? Of is het een kwestie van een grotere kist bouwen?
Peerless XXLS10 specs
Passive radiator: specs


