verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Hey luitjes,

Een kleine anderhalf jaar geleden heb ik een kant en klare peerless XXLS10 PR subwoofer 2e hands op de kop getikt (zie ook DIY peerless XXLS]hier[/url]). Deze kist heb ik gestript en opnieuw afgewerkt. Technisch gezien heb ik niets aan de kist veranderd. De sub bevalt erg goed, maar presteert volgens mij niet optimaal. Onder de 30 hz begint hij toch wel rap af te vallen (mijn perceptie, geen meting) en begint hij wat te 'flapperen'. Nu ben ik weinig onderlegt wat betreft winisd en thiele small etc, maar volgens mij zit de sub in een te kleine kist. Deze kist is netto 22,5L. Google zegt dat 31L toch meer gebruikelijk is voor deze componenten.

De kist is van binnen niet bekleed of gevuld met wol oid. Valt er nog winst te behalen door BAF aan te brengen in de kist om het volume te vergroten of de wanden van de kist te bekleden (als dat nog kan ivm niet demontabel)? Of is het een kwestie van een grotere kist bouwen?

Peerless XXLS10 specs
Passive radiator: specs


Afbeelding

Afbeelding
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door ds23man »

Denk dat er niet veel klopt van de afstemming door die kleinere inhoud. Dat flapperen onder de 30Hz is daar wel een indicator voor.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door hannesie »

Misschien dat het beter afstemmen van de PR hier verbetering geeft.
Daar kun je mee stoeien door er meer of minder gewicht aan te bevestigen.
Ik neem tenminste aan dat er een stukje schroefdraad aan de binnenkant zit voor het verzwaren van de conus.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Maar kan ik nog iets redden met wol opvulling of is dat verspilde moeite en moet ik gewoon een grotere kast bouwen?
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Het is al de zwaardere versie (400grams). Schroefdraad weet ik zo niet...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door ds23man »

Zolang je de zaak niet in de sim gooit blijft het gissen.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Ik zou er graag meer bedreven mee zijn, maar winISD blijf ik toch erg lastige materie vinden :-(. Hopelijk lukt het me nog eens om het wat beter te snappen, want ik zou graag nog eens mn eigen monitoren gaan bouwen :-).
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Nagenoeg wel ja. Scan speak plaatje is weliswaar een beetje misleidend. Waarschijnlijk gaat om de xls 10 en niet de xxls 10. Er zit een klein beetje verschil in. De versie die ik heb is volgens mij niet meer leverbaar (nomex cone ipv alu cone).
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb hem namelijk ook en onder de 30hz doet die inderdaad nagenoeg niets.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Een vriend van me heeft m ook (maar dan dus die xls versie ipv xxls) en die lijkt wel beter door te lopen. Dat terwijl de xxls een grotere uitslag zou moeten kunnen maken (extra extra long stroke)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Shadow »

Xmax en Fs door elkaar aan het halen? [-X
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Ouwebok »

Zowiezo is alles dicht bij de 20Hz niet / nauwelijks te horen (als t tenminste zonder veel harmonische vervorming wordt afgespeeld). Volgens mij is het mogelijk dat de sub wel onder de 30Hz weergeeft maar dat het misschien niet goed (er) uit komt in je ruimte? :hide:

Ik heb een rijdje geleden ook een Sub6 met een xls10 en passieve radiator gebouwd (idd zo'n 20 liter) en dat ging behoorlijk laag iig <<30Hz. Als het goed is heb ik nog een Peerless whitepaper hierover op een computer; als ik het vind, dan post ik het.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door SARK »

Ouwebok schreef:
(idd zo'n 20 liter)
Ik dacht dat de Sub 6 bijna 30 liter is :-k
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Die whitepaper heb ik wel interesse in, zou mooi zijn!
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Ouwebok »

Sorry, t was gisteren wat laat... natuurlijk geen whitepaper maar application notes... dit zouden ze moeten zijn:
http://www.d-s-t.com.au/data/Peerless/P ... woofer.pdf

Succes!
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Ouwebok »

En btw houd er rekening mee dat een XLS10 <>XXLS10! Hele andere woofert...
XLS10: Qts = 0.17 (!wow!)
XXLS10: Qts - 0.315
Kijk dus goed welke unit je hebt..

Succes!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Lnsadnoh »

Volgens mij presteert de XXLS10 het beste in een gesloten kast, dus zonder een passieve radiator?
Zelf heb ik de Sub 9 gebouwd met de XXLS12 erin, gesloten in 64 liter.
En die gaat lekker laag hier, dat kan ik je wel zeggen :D .

viewtopic.php?f=59&t=24540


Ik weet niet of jij een bestaand ontwerp hebt maar ik vind hier de XA 10 S met passief erbij in 31.5 liter.
De XA 12 S gebruikt 49,5 liter.
Maar hier zitten geen XXLS-sen in.....
Zie informatie bijgevoegd.
Bijlagen
IMG_3824.JPG
IMG_3825.JPG
IMG_3826.JPG
IMG_3827.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Lnsadnoh »

Hier een goed ontwerp met de XLS10 + passief:

https://www.speakerland.nl/luidsprekerm ... sub-6-mkii
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Chocomel »

Heb je iets van een parametrische equalizer beschikbaar? Zoja, dan kan je daarmee de frequentierespons zo krijgen als je wilt, voor frequenties hoger dan de afstemfrequentie van de PR. Het is dan een kwestie van de PR verzwaren tot de afstemfrequentie bijv. 20 Hz is, als je wilt dat de subwoofer doorloopt tot 20 Hz. Vervolgens meet je de frequentierespons op de luisterplaats en corrigeer je hem met de equalizer. Voeg nog een hoogdoorlaatfilter toe op 20 Hz, om de woofer te beschermen tegen te grote uitslagen, en je bent klaar.

Mocht het niet hard genoeg gaan, dan kan je altijd nog een grotere kast bouwen. Daarmee haal je een hoger rendement onderin.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

dank voor alle reacties, het wordt een beetje technisch voor mij (helaas). De WinISD kennis is helaas in ieder geval een beetje weggezakt, die Qts wat houdt dat nog maar vooralin in de context 0,17 vs 0,315?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door ds23man »

Zou het niet eens handig zijn als nou eens bekijkt welke versie je hebt en dat hier te posten?
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door Ouwebok »

Indicatie van output (XLS10 = rood, XXLS10 = blauw).
Indicatie van output (XLS10 = rood, XXLS10 = blauw).
Hi Andre,

Hier is oa meer uitleg over luidspreker-parameters:
https://www.eminence.com/support/unders ... aker-data/

XLS10: Een Qts van 0.17 is een zeer lage Q: in dit geval heeft de XLS10 een zeer sterke electrische "motor" (lees: "magneet") die de conus erg/te goed in bedwang houdt.

IHA zijn units met zulke lage Qts bestens toepasbaar in hoorn-constructies, en valt er in een bass-reflex / PR combi niet gemakkelijk veel sub-laag uit te toveren tov het "referentie" rendement waarop de unit speelt op hogere frequenties (zeg 100+Hz).
In dit geval echter (= in combinatie met een zware passieve radiator) loopt deze unit een flink aantal dB onder zijn referentie-niveau nog ver door tot plm 25 Hz. Een corner-opstelling + DSP doet de rest.

De XXLS10 (**) heeft een Qts van een middle-of-the-road sub-chassis van 0.37 en is bij voorbaat een "bass reflex / PR" unit.

Download hiervan maar de spreadsheet om mee te spelen: http://www.diysubwoofers.org/prt/
T is niet Boxsim maar geeft wel een goede indicatie. Het plaatje heb ik met zo'n spreadsheetje even voor je gemaakt obv een 30 liter kast.

Succes!

(**) ik zie op het web verschillende parameter sets; zie hier oa: https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... one-4-ohm/
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door SARK »

ds23man schreef:
Zou het niet eens handig zijn als nou eens bekijkt welke versie je hebt en dat hier te posten?
+1
Pcies, we zijn nu maar een beetje rondjes aan het rennen.
André_84
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 15 nov 2015, 10:38

Re: verbeteren DIY Peerless XXLS10 subwoofer?

Bericht door André_84 »

Bedankt voor de.info.

Wat betreft de driver, t is dus de xxls10 met nomex cone, zoals eerder gepost. Zal de parameters hier even plaatsen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”