Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door ds23man »

Jag schreef:
Idd, we hebben vorige week nog een filter aanpassing gedaan. Namelijk een xover frequentie van 900Hz. De polar is daarmee marginaal beter.
v1.1.PNG

Helaas zie je dan ook de vervorming oplopen. Dit is bij 95dB gemeten en dan zie je net boven de 1KHz de vervorming oplopen.
v1.1 distortion 95dB.png

Daarom besloten het bij het 1.2 KHz filter te houden. Hiervan heb ik een 2e gebouwd. Helaas 1 condensator over het hoofd gezien, dus het filter klopt aan 1 zijde niet. Dinsdag komt Leo wat fineer ophalen, en die vult de missende C aan :proost:

Heb ook de laatste afwerking gedaan, de randen van de waveguides
IMG_9857.jpg

Verder nog her en der wat zwart gemaakt, achterplaatjes en connectoren bevestigd. Detailopname woofert:
IMG_9858.jpg

En daarna de boel beneden geinstalleerd.
IMG_9835.jpg

IMG_9841.jpg

IMG_9823.jpg

Eerste luisterindrukken zijn goed. Rustig klinkende speakers die heel erg hetzelfde blijven klinken waar je ook staat/zit. Stereobeeld wordt denk ik nog wat beter als filter links en rechts gelijk zijn. En er zit nog een klein randje in het hoog wat doorgaans niet opvalt maar soms wel. Ben er blij mee! Maar wordt nog vervolgd.

Vervolgstappen:
1. test filter completeren
2. nog wat boxsimmen, kijken of het hoog nog iets beter kan
3. multisub opstelling opnieuw inregelen
4. De muur achter de bank eruit breken.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door JvS »

Da's ouderwets klassiek denken :). Hier zorgt multi sub voor een strak geluid en de goede afstraling en akoestische panelen zorgen voor een prima 'kamergeluid'.

Ziet er goed uit! Tikkie huge, maar daar houd je van
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door wouter »

Any updates here? :relax:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

2e filter gecompleteerd, en daar even tijdje naar geluisterd. Met 2e filter kloppend is stereobeeld nog wat verbeterd en klankmatig ook vooruitgang. Ben er erg tevreden mee maar wat mini aanpassingen met software Eq maakt het net nog wat verfijnder. Dus als ik wat tijd heb ga ik dat in filter pogen te simuleren.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Net een sessie met MSO gedaan om de subjes mooi af te stellen en aan te laten sluiten op de tops. De tops worden 2e orde gehighpassed op 150Hz, de subs die eronder staan een 4e orde low pass, goed voor een 5e orde akoestische afval voor beiden.

Hier een screenshot van gemeten en gesimuleerde response. Meting heeft net iets minder resolutie (smoothing uit overigens). Gemeten met 8KHz sample rate, dus meer resolutie gaat niet :). Je ziet de mooie overéénkomst tussen meting en simulatie.
v1.0controle.png
En hier de amplitude responses op de vier luisterposties, mooi gelijk.
v1.0.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door wouter »

Fantastische resultaten zeg!
Maar uit ervaring is dit bad van sublaag wat aan de onnatuurlijke kant, je ken ook te veel boosten natuurlijk :hide: :bakkie:

Moet dat mso echt eens bij je afkijken. Helemaal omdat ik 4 werkende diepbereik subjes heb staan.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Jag »

Er wordt niet geboost. Maar je kan de response zo shapen als je maar wilt, dat is vrij triviaal. De variatie eruit krijgen door de ruimte is de grootste uitdaging (en de gaten eruit, dat ook nog wel). Maar persoonlijk vind ik dat als 4 10inchers je aanstaren (de achterkant zie je niet zo goed :P ), dat die ook wel af en toe hun spierballen mogen laten zien :rock: . Zo lang het maar mooi gecontroleerd klinkt, en dat doet het wel.

Dit is overigens geen lastige ruimte, hier zou ik zonder MSO ook wel een eind komen, en met 2 subs ook wel.
Het trucje van MSO is ff een kleine investering, maar wel een waardevolle voor in het arsenaal.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2

Bericht door Ah!buis »

5. Bord weghalen ? :lol:
Cardiode.jpg
Cardiode.jpg (10.25 KiB) 400 keer bekeken
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”