The Big Tube!
Moderator: Beheerdersteam
- anonamemouse
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Kent iemand dit: http://www.hiquphon.Eu/ ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
hoe heet die Scanspeak die in die minimonitor die Ruud mee had naar Hengelo? Die klonk erg lekker
Mooi spul!anonamemouse schreef:Kent iemand dit: http://www.hiquphon.Eu/ ?
De Scan-Speak minimonitor met BE tweeter was inderdaad heel fraai!
Deze tweeter wil ik ook nog wel eens proberen http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-TW29BN.htm
- anonamemouse
Hmm... Ziet er goed uit, lijkt ook goed te klinken, prijskaartje is pittig...erik1977 schreef:Deze tweeter wil ik ook nog wel eens proberen http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-TW29BN.htm
- anonamemouse
Uhm...Henkjan schreef:hoe heet die Scanspeak die in die minimonitor die Ruud mee had naar Hengelo? Die klonk erg lekker
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
psies. zelden zo'n mooi gedetailleerd laag uit een compacte 2weg gehoord.
Ik heb de Ow2, dat is echt wel een erg mooie tweeter. erg sprankelend en nooit vervelend.anonamemouse schreef:Kent iemand dit: http://www.hiquphon.Eu/ ?
Ik gebruikte hem tijdelijk in een 3-weg set, met scan speak mid en laag.
- anonamemouse
Dat zijn dus de 15wu/8741t00 voor midlaag en de D3004/604010 voor het hoog.
Als alles ScanSpeak wordt dan sluit het wat betreft klank in elk geval goed op elkaar aan. Bovendien is deze tweeter niet zo groot, wat meer ontwerpruimte geeft.
Als alles ScanSpeak wordt dan sluit het wat betreft klank in elk geval goed op elkaar aan. Bovendien is deze tweeter niet zo groot, wat meer ontwerpruimte geeft.
- anonamemouse
Ik ga "binnenkort" een luistervergelijk doen waarmee ik hopelijk een beslissing kan nemen over een mid. Er zijn zoveel goede middentoners op de markt tegenwoordig... Voor dit project heb ik een laagmid nodig met net wat meer spierballen.
Wordt vervolgd.
Ondertussen een vraagje, in welke mate moet je rekening houden met dempingsmateriaal? Als ik een kast bouw zonder demping erin met een perfecte Qtc van 0,707, veranderd de Qtc met demping dan significant genoeg om een probleem te kunnen worden?
Wordt vervolgd.
Ondertussen een vraagje, in welke mate moet je rekening houden met dempingsmateriaal? Als ik een kast bouw zonder demping erin met een perfecte Qtc van 0,707, veranderd de Qtc met demping dan significant genoeg om een probleem te kunnen worden?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
met deming gaat die omlaag, is toch alleen maar goed? wat is er zo "perfect" aan die 0.707?
- anonamemouse
Kweenie psies, blijkbaar is dat *het* getal om naartoe te werken. Alle modellen en rekenmethodes hanteren dit getal...Henkjan schreef:met deming gaat die omlaag, is toch alleen maar goed? wat is er zo "perfect" aan die 0.707?
Neutraal ............??, het lijkt wel scheikunde.

-
wouter
- Ook commercieel actief
0.707 wordt meestal gezien als het beste compromis. 0.5 is kritisch gedempt, er vind geen naslingering (resonantie) plaats. Maar dit gaat ten koste van de -3dB frequentie.
Bij actieve correctie wordt al snel naar 0.5 gekeken en als de woofers er toe in staat zijn is een 0.5 afstemming waarschijnlijk nog steeds beter.
Translator (Hans Baan) ontwierp graag met deze lage Q als uitgangspunt in de kastafstemming en filtering. Op de site http://www.translator-info.nl kun je daarover nog e.e.a. lezen.
Bij actieve correctie wordt al snel naar 0.5 gekeken en als de woofers er toe in staat zijn is een 0.5 afstemming waarschijnlijk nog steeds beter.
Translator (Hans Baan) ontwierp graag met deze lage Q als uitgangspunt in de kastafstemming en filtering. Op de site http://www.translator-info.nl kun je daarover nog e.e.a. lezen.
- asterduc
- Contacteer:
deze bedoel je?anonamemouse schreef:Optie een voor het mid:
Schaamteloos steelwerk van Asterduc. Hij heeft voor de Concave Mk2 een heel stoer uitziend binnenwerk bedacht, waarvan het jammer is dat dit aan de buitenzijde niet meer te zien is.
gewoon doen, ik zou blij zijn dat er na al die jaren toch iemand iets gaat doen met dat onvoltooide werk
Alternatief Concaeve Satelite, in analogiee met je andere idee, en dan niet alleen de binnenkant maar ook de buitenkant in stervorm frezen. Alsof je een opgevouwen wand hebt.
- asterduc
- Contacteer:
kijk eens naar de ScanSpeak 17WU, gebruik ik op mijn favoriete weergever ook als midunit (samen met 32W en Beryllium tweeter)anonamemouse schreef:Ik ga "binnenkort" een luistervergelijk doen waarmee ik hopelijk een beslissing kan nemen over een mid. Er zijn zoveel goede middentoners op de markt tegenwoordig... Voor dit project heb ik een laagmid nodig met net wat meer spierballen.
Wordt vervolgd.
- anonamemouse
Het wordt de satellite. De kast voor het laag wordt rond, die vorm trek ik dan min of meer door naar boven. De achterkant gaat dan met de laagkast mee, de voorkant blijft zoals jouw ontwerp is. Mijn bedoeling is een apart kastje dat bovenop mijn halve bossobass komt te staan, netjes op spikes.asterduc schreef:deze bedoel je?
gewoon doen, ik zou blij zijn dat er na al die jaren toch iemand iets gaat doen met dat onvoltooide werk
Alternatief Concaeve Satelite, in analogiee met je andere idee, en dan niet alleen de binnenkant maar ook de buitenkant in stervorm frezen. Alsof je een opgevouwen wand hebt.
Het is inderdaad wel een geweldig idee om het overtollige materiaal tussen de vingers van de ster weg te halen! Daar ga ik over nadenken.
Die staat ook op de shortlist. Helaas heb ik afgelopen week een financiele deuk opgelopen, dus de aanschaf van dingen gaat niet so snel als ik zou willen... Maar zo heb ik noodgedwongen meer tijd om uit te zoeken, te testen en te luisteren.asterduc schreef:kijk eens naar de ScanSpeak 17WU, gebruik ik op mijn favoriete weergever ook als midunit (samen met 32W en Beryllium tweeter)
- asterduc
- Contacteer:
De woofers heb je reeds, las ik. De Scan Discovery 12", dan vind ik de 17WU overkill tenzij je de 12" uitsluitend als sub gebruikt en het laag door de 17WU laat overnemen, weliswaar met lagere dynamiek.anonamemouse schreef:Die staat ook op de shortlist. Helaas heb ik afgelopen week een financiele deuk opgelopen, dus de aanschaf van dingen gaat niet so snel als ik zou willen... Maar zo heb ik noodgedwongen meer tijd om uit te zoeken, te testen en te luisteren.asterduc schreef:kijk eens naar de ScanSpeak 17WU, gebruik ik op mijn favoriete weergever ook als midunit (samen met 32W en Beryllium tweeter)
Deze mid past wel bij de 12", Scan Speak 15M/4624G00. http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15m-4624g00.pdf
Ik heb er een dozijn van liggen om een line array mee te maken maar heb ze nog niet beluisterd of gemeten. Heeft alvast een hoog rendement en strakke curve. Een enkel probleempunt rond 1500 hz, maar dat hebben ze allemaal.
Je zou dan de D3004/602010 of R3004/602010 als tweeter kunnen inzetten.
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/r3004-602010.pdf
Dan ben je voor minder dan 200 euro / kant klaar.
en mocht je ooit willen upgraden, de 15WU en de Beryllium hebben dezelfde buitenafmetingen als bovengenoemde exemplaren en dus uitwisselbaar.
Filter kan waarschijnlijk ook grotendeels behouden blijven.
Groeten,
Ed.
- anonamemouse
(Dit is even een parkeerplekje voor een link. Carry on.)
http://www.geocities.ws/kreskovs/Box-Q.html
http://www.geocities.ws/kreskovs/Box-Q.html
- anonamemouse
Het begin is er.
Morgen een luistersessie voor een mid, de AT C-Quenze maakt goede kans.
- anonamemouse
Mid is ook vastgesteld, het gaat de AT C-Quenze worden.
Volgens de "ideale cijfers":
Sealed Box
Vas = 28.5 lts
fs = 40 Hz
Qts = 0.32
Qtc = 0.707
Vb = 0.26 ft3 = 7.34 lts
f3 = 88.39 Hz
fb = 88.37 Hz
Ik moet nog even met Jeroen overleggen welke configuratie precies, het ding is een beetje te customizen. Ik wil hem vrij laag gaan inzetten, het wordt eigenlijk meer een twee weg met sub ondersteuning.
Voor het hoog maakt de Mundorf AMT 25CM2.1-R een hele goed kans. Super detail, mooi vlak, groot bereik.
Volgens de "ideale cijfers":
Sealed Box
Vas = 28.5 lts
fs = 40 Hz
Qts = 0.32
Qtc = 0.707
Vb = 0.26 ft3 = 7.34 lts
f3 = 88.39 Hz
fb = 88.37 Hz
Ik moet nog even met Jeroen overleggen welke configuratie precies, het ding is een beetje te customizen. Ik wil hem vrij laag gaan inzetten, het wordt eigenlijk meer een twee weg met sub ondersteuning.
Voor het hoog maakt de Mundorf AMT 25CM2.1-R een hele goed kans. Super detail, mooi vlak, groot bereik.
Kijk hier word geen half werk gedaan...
- anonamemouse
Goed hè...ds23man schreef:En dat al na 3 pagina's!
Bij mijn vorige projectje deed ik er ook een stuk langer over, maar ik had nu al een redelijk vastomlijnd idee voordat ik begon te posten.