The Big Tube!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

Kent iemand dit: http://www.hiquphon.Eu/ ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door Henkjan »

hoe heet die Scanspeak die in die minimonitor die Ruud mee had naar Hengelo? Die klonk erg lekker
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door dre »

anonamemouse schreef:
Kent iemand dit: http://www.hiquphon.Eu/ ?
Mooi spul!

De Scan-Speak minimonitor met BE tweeter was inderdaad heel fraai!
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door erik1977 »

Deze tweeter wil ik ook nog wel eens proberen http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-TW29BN.htm
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

erik1977 schreef:
Deze tweeter wil ik ook nog wel eens proberen http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-TW29BN.htm
Hmm... Ziet er goed uit, lijkt ook goed te klinken, prijskaartje is pittig...
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

Henkjan schreef:
hoe heet die Scanspeak die in die minimonitor die Ruud mee had naar Hengelo? Die klonk erg lekker
Uhm... :think:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door Henkjan »

psies. zelden zo'n mooi gedetailleerd laag uit een compacte 2weg gehoord.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door toetertje »

anonamemouse schreef:
Kent iemand dit: http://www.hiquphon.Eu/ ?
Ik heb de Ow2, dat is echt wel een erg mooie tweeter. erg sprankelend en nooit vervelend.
Ik gebruikte hem tijdelijk in een 3-weg set, met scan speak mid en laag.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

Dat zijn dus de 15wu/8741t00 voor midlaag en de D3004/604010 voor het hoog.
Als alles ScanSpeak wordt dan sluit het wat betreft klank in elk geval goed op elkaar aan. Bovendien is deze tweeter niet zo groot, wat meer ontwerpruimte geeft.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

Ik ga "binnenkort" een luistervergelijk doen waarmee ik hopelijk een beslissing kan nemen over een mid. Er zijn zoveel goede middentoners op de markt tegenwoordig... Voor dit project heb ik een laagmid nodig met net wat meer spierballen.
Wordt vervolgd.

Ondertussen een vraagje, in welke mate moet je rekening houden met dempingsmateriaal? Als ik een kast bouw zonder demping erin met een perfecte Qtc van 0,707, veranderd de Qtc met demping dan significant genoeg om een probleem te kunnen worden?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door Henkjan »

met deming gaat die omlaag, is toch alleen maar goed? wat is er zo "perfect" aan die 0.707?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

Henkjan schreef:
met deming gaat die omlaag, is toch alleen maar goed? wat is er zo "perfect" aan die 0.707?
Kweenie psies, blijkbaar is dat *het* getal om naartoe te werken. Alle modellen en rekenmethodes hanteren dit getal...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door hannesie »

Neutraal ............??, het lijkt wel scheikunde. :D :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door wouter »

0.707 wordt meestal gezien als het beste compromis. 0.5 is kritisch gedempt, er vind geen naslingering (resonantie) plaats. Maar dit gaat ten koste van de -3dB frequentie.

Bij actieve correctie wordt al snel naar 0.5 gekeken en als de woofers er toe in staat zijn is een 0.5 afstemming waarschijnlijk nog steeds beter.
Translator (Hans Baan) ontwierp graag met deze lage Q als uitgangspunt in de kastafstemming en filtering. Op de site http://www.translator-info.nl kun je daarover nog e.e.a. lezen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door asterduc »

anonamemouse schreef:
Optie een voor het mid:
Schaamteloos steelwerk van Asterduc. Hij heeft voor de Concave Mk2 een heel stoer uitziend binnenwerk bedacht, waarvan het jammer is dat dit aan de buitenzijde niet meer te zien is.
deze bedoel je?

Afbeelding

gewoon doen, ik zou blij zijn dat er na al die jaren toch iemand iets gaat doen met dat onvoltooide werk ;-)

Alternatief Concaeve Satelite, in analogiee met je andere idee, en dan niet alleen de binnenkant maar ook de buitenkant in stervorm frezen. Alsof je een opgevouwen wand hebt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door asterduc »

anonamemouse schreef:
Ik ga "binnenkort" een luistervergelijk doen waarmee ik hopelijk een beslissing kan nemen over een mid. Er zijn zoveel goede middentoners op de markt tegenwoordig... Voor dit project heb ik een laagmid nodig met net wat meer spierballen.
Wordt vervolgd.
kijk eens naar de ScanSpeak 17WU, gebruik ik op mijn favoriete weergever ook als midunit (samen met 32W en Beryllium tweeter)
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

asterduc schreef:
deze bedoel je?

Afbeelding

gewoon doen, ik zou blij zijn dat er na al die jaren toch iemand iets gaat doen met dat onvoltooide werk ;-)

Alternatief Concaeve Satelite, in analogiee met je andere idee, en dan niet alleen de binnenkant maar ook de buitenkant in stervorm frezen. Alsof je een opgevouwen wand hebt.

Afbeelding
Het wordt de satellite. De kast voor het laag wordt rond, die vorm trek ik dan min of meer door naar boven. De achterkant gaat dan met de laagkast mee, de voorkant blijft zoals jouw ontwerp is. Mijn bedoeling is een apart kastje dat bovenop mijn halve bossobass komt te staan, netjes op spikes.
Het is inderdaad wel een geweldig idee om het overtollige materiaal tussen de vingers van de ster weg te halen! Daar ga ik over nadenken.
asterduc schreef:
kijk eens naar de ScanSpeak 17WU, gebruik ik op mijn favoriete weergever ook als midunit (samen met 32W en Beryllium tweeter)
Die staat ook op de shortlist. Helaas heb ik afgelopen week een financiele deuk opgelopen, dus de aanschaf van dingen gaat niet so snel als ik zou willen... Maar zo heb ik noodgedwongen meer tijd om uit te zoeken, te testen en te luisteren.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door asterduc »

anonamemouse schreef:
asterduc schreef:
kijk eens naar de ScanSpeak 17WU, gebruik ik op mijn favoriete weergever ook als midunit (samen met 32W en Beryllium tweeter)
Die staat ook op de shortlist. Helaas heb ik afgelopen week een financiele deuk opgelopen, dus de aanschaf van dingen gaat niet so snel als ik zou willen... Maar zo heb ik noodgedwongen meer tijd om uit te zoeken, te testen en te luisteren.
De woofers heb je reeds, las ik. De Scan Discovery 12", dan vind ik de 17WU overkill tenzij je de 12" uitsluitend als sub gebruikt en het laag door de 17WU laat overnemen, weliswaar met lagere dynamiek.

Deze mid past wel bij de 12", Scan Speak 15M/4624G00. http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15m-4624g00.pdf
Ik heb er een dozijn van liggen om een line array mee te maken maar heb ze nog niet beluisterd of gemeten. Heeft alvast een hoog rendement en strakke curve. Een enkel probleempunt rond 1500 hz, maar dat hebben ze allemaal.

Je zou dan de D3004/602010 of R3004/602010 als tweeter kunnen inzetten.
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/r3004-602010.pdf
Dan ben je voor minder dan 200 euro / kant klaar.

en mocht je ooit willen upgraden, de 15WU en de Beryllium hebben dezelfde buitenafmetingen als bovengenoemde exemplaren en dus uitwisselbaar.
Filter kan waarschijnlijk ook grotendeels behouden blijven.

Groeten,
Ed.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

(Dit is even een parkeerplekje voor een link. Carry on.)

http://www.geocities.ws/kreskovs/Box-Q.html
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

2WP_20170602_20_13_20_Pro.jpg
2WP_20170602_20_14_44_Pro.jpg

Het begin is er.
Morgen een luistersessie voor een mid, de AT C-Quenze maakt goede kans.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

Mid is ook vastgesteld, het gaat de AT C-Quenze worden.
Volgens de "ideale cijfers":

Sealed Box
Vas = 28.5 lts
fs = 40 Hz
Qts = 0.32
Qtc = 0.707

Vb = 0.26 ft3 = 7.34 lts
f3 = 88.39 Hz
fb = 88.37 Hz

Ik moet nog even met Jeroen overleggen welke configuratie precies, het ding is een beetje te customizen. Ik wil hem vrij laag gaan inzetten, het wordt eigenlijk meer een twee weg met sub ondersteuning.

Voor het hoog maakt de Mundorf AMT 25CM2.1-R een hele goed kans. Super detail, mooi vlak, groot bereik.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door Shadow »

Kijk hier word geen half werk gedaan...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door ds23man »

En dat al na 3 pagina's! :mrgreen:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

ds23man schreef:
En dat al na 3 pagina's! :mrgreen:
Goed hè... :lagge:
Bij mijn vorige projectje deed ik er ook een stuk langer over, maar ik had nu al een redelijk vastomlijnd idee voordat ik begon te posten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”