Ik heb een subwoofer gebouwd van een Dayton RSS390 & Hypex DS4 en moet de puntjes op de i zetten;
Ik heb inslagmoeren gebruikt om de woofer te bevestigen in de behuizing. Deze zitten (helaas) erg op het randje van het gat en zijn daarom niet helemaal door hout omsloten. Vervelend gevolg hiervan is dat 2 exemplaren er uitvallen als ik de bout erin draai.
Hoe kan ik deze inslagmoeren fixeren zodat ze blijven zitten op het moment dat ik de moeren er in draai?
2c-pu lijm (zoals deze:https://www.bison.nl/nl/product.1259).. wel zorgen dat je de schroefgang niet vol lijmt, anders even opschonen met een tapje.. Na 24 uur zit het echt muurvast.
Kees
Blijft om het even. Epoxy of 2K PU. Wat je bij de hand hebt. Bij mij is dat Zapp 5-minuten epoxylijm van Pacer (verkrijgbaar bij de meeste modelbouwwinkels). En idd de schroefgang niet vol lijmen! Ik draai om dat te voorkomen, er een nylon schroef in.
Beetje late reactie, maar je moet een inslagmoet altijd zo aanbrengen dat je bij het aandraaien van de schroef, de inslagmoer verder het hout in trekt. Dan zou het haast onmogelijk moeten zijn dat bij het demonteren van een speaker de moer los kan laten..
Ik zag op het Facebook gebeuren een man die het gat netjes verdiepte met een verzinkboor. En dan de gaatjes voor de pennen voorboren. En dan lijmen.
Die PU lijm van de action doet overigens niet onder voor de standaard PU van Bison en Zwaluw. Bij contructiewerk welteverstaan, misschien is ie wel wat kritischer bij het lijmen van staal.
Sowieso ben ik geen echte fan van bruisende lijmen want je lijmt met luchtbellen, dan smeer ik er liever 2K epoxy plamuur tussen.
Ja, ik verzonk die inslagmoeren ook altijd even met een penboor. Gaatjes voor de spijkers voorboren en dan met een bout + ring de inslagmoer er intrekken met wat epoxy er tussen. komt nooit meer los. Dat moet je dan wel doen voordat je het speakergat uitfreest, anders gaat dat niet als je te dicht op de rand zit. En het is een heel werk wat je echt secuur moet doen. Anders is het middel erger dan de kwaal. Tegenwoordig zitten de montage gaten zo dicht op de rand van het gat dat die inslagmoeren gewoon te groot zijn. Ik gebruik daarom tegenwoordig busmoeren of patentmoeren die ik met epoxy vast lijm. Gaat een stuk makkelijker
Ik vind de staalplaten met getapt draad ook een mooie oplossing. Zag ik dat niet op het forum hier?
Klopt, heb ik destijds zelf aangedragen. Speakers zaten voeger zo in radiokasten gemonteerd. Die dingen noemden ze "Kikkerplaatjes" vraag mij niet waarom
Die worden/werden ook vaak bij setjes auto luidsprekers geleverd.
Klopt, maar dan zijn het een soort klemmetjes die om het plaatwerk klikt en waar je een zelftapper in kunt draaien. Zie niet zo gauw hoe je dat met hout aan zou moeten pakken.
Ik heb het nu over L-vormige beugeltjes waar ik een schroef achter kan jassen.
Ja, daar heb je alleen wat aan eigenlijk als je de speaker van achteraf monteert. Al heb ik ze in de PA-wereld ook aan de voorkant gezien. Maar daar doelde ik eigenlijk niet op. Ik doelde idd op een stukje strip waar schroefdraad (m4 of M5) in getapt is en wat weer met een aparte schroef vastgezet is op het hout. Die dingen heb ik destijds zelf van 5 mm messing strip een keer gemaakt. Het wel mooi maat ook meer werk. Volgens mij heeft HJ een keertje een foto er van geplaatst.