inslagmoer laat los, hoe te fixeren

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door Paul »

Ik heb een subwoofer gebouwd van een Dayton RSS390 & Hypex DS4 en moet de puntjes op de i zetten;

Ik heb inslagmoeren gebruikt om de woofer te bevestigen in de behuizing. Deze zitten (helaas) erg op het randje van het gat en zijn daarom niet helemaal door hout omsloten. Vervelend gevolg hiervan is dat 2 exemplaren er uitvallen als ik de bout erin draai.

Hoe kan ik deze inslagmoeren fixeren zodat ze blijven zitten op het moment dat ik de moeren er in draai?

bvd :-)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door Leeuwarden »

Lijmen met wat epoxy.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door audiomanics »

2c-pu lijm (zoals deze:https://www.bison.nl/nl/product.1259).. wel zorgen dat je de schroefgang niet vol lijmt, anders even opschonen met een tapje.. Na 24 uur zit het echt muurvast.
Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door Pjotr »

Blijft om het even. Epoxy of 2K PU. Wat je bij de hand hebt. Bij mij is dat Zapp 5-minuten epoxylijm van Pacer :D (verkrijgbaar bij de meeste modelbouwwinkels). En idd de schroefgang niet vol lijmen! Ik draai om dat te voorkomen, er een nylon schroef in.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door dre »

Of een ingevet boutje.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door ds23man »

Wat voor vet? :think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door ray5150 »

Met twee bolkopschroefjes 4 x 15 zit het ook aardig vast.
En als er dan toch gelijmd moet worden pleit ik voor een kokertje PUR van de Action.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door dre »

Dat zit niet vast.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door ray5150 »

4 x 20 dan ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door dre »

Geen PUR uiteraard,maar een mooie 2k die wel vast blijft zitten.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door Paul »

Dank voor de tips, ingevette boutje gaat de truck doen :-)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door Walt »

Als je de speaker wilt demonteren, en de inslagmoer loopt los, heb je een mega probleem. Dus vastlijmen die dingen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
Als je de speaker wilt demonteren, en de inslagmoer loopt los, heb je een mega probleem...
yep btdt :oops: kostte me een mid unit, zaag/slijpsel in de spreekspoel :x
niels007
Berichten: 173
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 22:41

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door niels007 »

Beetje late reactie, maar je moet een inslagmoet altijd zo aanbrengen dat je bij het aandraaien van de schroef, de inslagmoer verder het hout in trekt. Dan zou het haast onmogelijk moeten zijn dat bij het demonteren van een speaker de moer los kan laten..
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door beijert »

Ik zag op het Facebook gebeuren een man die het gat netjes verdiepte met een verzinkboor. En dan de gaatjes voor de pennen voorboren. En dan lijmen.

Die PU lijm van de action doet overigens niet onder voor de standaard PU van Bison en Zwaluw. Bij contructiewerk welteverstaan, misschien is ie wel wat kritischer bij het lijmen van staal.
Sowieso ben ik geen echte fan van bruisende lijmen want je lijmt met luchtbellen, dan smeer ik er liever 2K epoxy plamuur tussen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door Pjotr »

Ja, ik verzonk die inslagmoeren ook altijd even met een penboor. Gaatjes voor de spijkers voorboren en dan met een bout + ring de inslagmoer er intrekken met wat epoxy er tussen. komt nooit meer los. Dat moet je dan wel doen voordat je het speakergat uitfreest, anders gaat dat niet als je te dicht op de rand zit. En het is een heel werk wat je echt secuur moet doen. Anders is het middel erger dan de kwaal. Tegenwoordig zitten de montage gaten zo dicht op de rand van het gat dat die inslagmoeren gewoon te groot zijn. Ik gebruik daarom tegenwoordig busmoeren of patentmoeren die ik met epoxy vast lijm. Gaat een stuk makkelijker
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door beijert »

Ik vind de staalplaten met getapt draad ook een mooie oplossing. Zag ik dat niet op het forum hier?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door Pjotr »

beijert schreef:
Ik vind de staalplaten met getapt draad ook een mooie oplossing. Zag ik dat niet op het forum hier?
Klopt, heb ik destijds zelf aangedragen. Speakers zaten voeger zo in radiokasten gemonteerd. Die dingen noemden ze "Kikkerplaatjes" :D vraag mij niet waarom :mrgreen:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door beijert »

Top! Die zocht ik al een hele tijd om een unit aan de achterzijde vast te klemmen. Nu heb ik er een naam bij.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door ray5150 »

Die worden/werden ook vaak bij setjes auto luidsprekers geleverd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Die worden/werden ook vaak bij setjes auto luidsprekers geleverd.
Klopt, maar dan zijn het een soort klemmetjes die om het plaatwerk klikt en waar je een zelftapper in kunt draaien. Zie niet zo gauw hoe je dat met hout aan zou moeten pakken.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door beijert »

Ik heb het nu over L-vormige beugeltjes waar ik een schroef achter kan jassen.

De plaatjes waar ik in eerste instantie op doelde functioneerden als moeren in het hout zelf.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door Pjotr »

beijert schreef:
Ik heb het nu over L-vormige beugeltjes waar ik een schroef achter kan jassen.
Ja, daar heb je alleen wat aan eigenlijk als je de speaker van achteraf monteert. Al heb ik ze in de PA-wereld ook aan de voorkant gezien. Maar daar doelde ik eigenlijk niet op. Ik doelde idd op een stukje strip waar schroefdraad (m4 of M5) in getapt is en wat weer met een aparte schroef vastgezet is op het hout. Die dingen heb ik destijds zelf van 5 mm messing strip een keer gemaakt. Het wel mooi maat ook meer werk. Volgens mij heeft HJ een keertje een foto er van geplaatst.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door beijert »

In dit topic,

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1606916

Maar ik heb de beugeltjes niu wel gevonden :rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: inslagmoer laat los, hoe te fixeren

Bericht door Shadow »

Ik wou net roepen dat Maarten dat deed bij z’n Galactica’s :rofl:
Plaats reactie