De basis voor een platenspeler

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

De basis voor een platenspeler

Bericht door Jordi »

Heren,

Ik ben aan het bedenken hoe ik mijn HIFI meubel wil gaan hebben. Nieuw voor mij is de toekomstige aanschaf van een platenspeler. Deze zal logischerwijs op de bovenste "plank" komen te staan. Waar moet ik rekening mee houden om de platenspeler een ideale speelplaats te geven? Het meubel zal door een meubelmaker gemaakt worden dus ik heb de mogelijkheid het gelijk goed te doen.

Greetz,
Jordi
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door SARK »

Het mooiste zou zijn om deze plank los van de rest van het meubel aan de muur te schroeven maar ik weet niet of dat in jouw plan past.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door Shadow »

Of je maakt het bovenblad van 10cm marmer, ben je overal vanaf [-(
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door ds23man »

En dan gelijk 4x :mrgreen: 40 meter heipalen eronder en je bent het mannetje.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door pappaleo »

Jaja, ik heb eens een verhaal gelezen van een hifi zaak (die had je vroeger nog), waar ze een kolom beton een eind de grond in hadden laten gieten, om een Linn Sondek optimaal te kunnen demonstreren.

Bleek niet tot klinken te komen. Heel onderzoek geweest. Tot de platenspeler opzij gezet werd op een houten tafeltje en het ding ineens de sterren van de hemel speelde.

Conclusie: extreme maatregelen kunnen tegen je werken.

PS. Het kan natuurlijk ook zijn (dat was in die tijd nog niet bekend) dat tegelijk met het tafeltje de lamp werd aangedaan. Ze hadden vast van die koolstoflampen, dat was in die tijd normaal.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door John P »

Als je het in hout wil houden, kun je ook een dubbele plaat multiplex o.i.d. met regels er tussen nemen, en dan de holte vullen met droog fijn zand. Het geheel opleggen op 4 scherpe punten , bijvoorbeeld schroeven die ook als waterpasregeling dienstdoen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door ds23man »

Je kunt ook een plateau maken in een waterbad, altijd waterpas.......
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door Aaad »

SARK schreef:
Het mooiste zou zijn om deze plank los van de rest van het meubel aan de muur te schroeven maar ik weet niet of dat in jouw plan past.
+1


Aad
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door hannesie »

Klopt, was erbij en keek ernaar....!

Dat met die betonnen paal was bij een zaak in Rotterdam, op het Zuidplein "laag ", en het tafeltje was van Ikea.
Het was beneden in de kelder waar die opzet stond.
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door Jordi »

SARK schreef:
Het mooiste zou zijn om deze plank los van de rest van het meubel aan de muur te schroeven maar ik weet niet of dat in jouw plan past.
Nee dat is precies wat ik niet wil :D het moet wel een onderdeel van het meubel zijn.
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door Jordi »

John P schreef:
Als je het in hout wil houden, kun je ook een dubbele plaat multiplex o.i.d. met regels er tussen nemen, en dan de holte vullen met droog fijn zand. Het geheel opleggen op 4 scherpe punten , bijvoorbeeld schroeven die ook als waterpasregeling dienstdoen.

Serieus? Zand is dan voor demping? Ik had al het idee om het bovenste deel op spikes te zetten. Is rubber in de voet ook een goede optie?
Jordi
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:40
Locatie: Rotterdam

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door Jordi »

hannesie schreef:
Klopt, was erbij en keek ernaar....!

Dat met die betonnen paal was bij een zaak in Rotterdam, op het Zuidplein "laag ", en het tafeltje was van Ikea.
Het was beneden in de kelder waar die opzet stond.
Heeft daar een HIFI gezeten? Nooit geweten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door ray5150 »

Jordi schreef:
SARK schreef:
Het mooiste zou zijn om deze plank los van de rest van het meubel aan de muur te schroeven maar ik weet niet of dat in jouw plan past.
Nee dat is precies wat ik niet wil :D het moet wel een onderdeel van het meubel zijn.
Dan begin je eigenlijk al in de min. het is namelijk gebruikelijk om een draaitafel akoestisch van de vloer te ontkoppelen door hem met een plank en beugels aan de muur te bevestigen. vrijwel alle andere maatregelen halen het niet bij deze eenvoudige oplossing. het ligt er ook aan of er een houten vloer, of een betonnen vloer in de betreffende ruimte ligt. een niet onbelangrijk detail.
(ik heb het nu even over een gewone woonkamer in een gewoon rijtjes huis. en refereer dus niet aan door papaleo en hannesie geschetste situatie)

Mijn suggestie zou zijn om in het bovenblad van het meubel een rechthoekige uitsparing te maken, met een met zand gevulde bak erin, en hierop met een plateau de draaitafel op te stellen. andere mogelijkheid is om het gehele meubel aan de muur op te hangen. ook makkelijk met stofzuigen. :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door dre »

Jordi schreef:
SARK schreef:
Het mooiste zou zijn om deze plank los van de rest van het meubel aan de muur te schroeven maar ik weet niet of dat in jouw plan past.
Nee dat is precies wat ik niet wil :D het moet wel een onderdeel van het meubel zijn.
De manier van plaatsen van de draaitafel is ook wel afhankelijk van het soort tafel.
Een massa loopwerk wil je liever op een massief geheel plaatsen,maar een geveerd loopwerk kan het weer mooier doen op een lichtere constructie.
ASM
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 31 dec 2014, 10:00

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door ASM »

IK zou een zware gedempte plaat nemen en deze zacht verend opstellen met een zo laag mogelijke eigenfrequentie. Ik heb ooit eens wat ge-experimenteerd met een zware gedempte plaat met wat zeer speciale materialen en door mijn werk kan ik heel nauwkeurig een opstelling berekenen en de juiste trillingsdempers selecteren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door Shadow »

Maar zoals Dre aangaf is niet alles geschikt als combi...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door hannesie »

ASM schreef:
IK zou een zware gedempte plaat nemen en deze zacht verend opstellen met een zo laag mogelijke eigenfrequentie. Ik heb ooit eens wat ge-experimenteerd met een zware gedempte plaat met wat zeer speciale materialen en door mijn werk kan ik heel nauwkeurig een opstelling berekenen en de juiste trillingsdempers selecteren.
Is het bedoeld om dan de massatraagheid te benutten?
Massa/gewicht die dan niet makkelijk in beweging komt, en een beetje als PK/gewicht verhouding gezien kan worden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De basis voor een platenspeler

Bericht door Kappa7 »

Met Veering onder je DT moet je altijd oppassen.
Bij een massa loopwerk zo als Dre al aangeeft is een geveerde ondergrond niet echt het summum.
Daarnaast hangt de mate van veering weer af van de belasting die elke veer krijgt.
Je wilt immers niet dat het ding alle kanten op staat te stuiteren als je hem even aanraakt.
Te stugge veren ontkoppelen niet goed en te slappe is ook niet fijn.
Je kunt dus pas een verende basis berekenen als je DT bekend is.

Maar om gewoon in het algemeen iets te roepen, een massa loopwerk moet je koppelen aan een solide niet verende constructie en een sub chassis speler is al ontkoppeld en heeft ook geen baad bij extra ontkoppeling.
Conclusie neem een stabiele ondergrond (betonvloer) en zet daar een solide rack op wat het gewicht van de speler kan handelen.
Koppel dit rack met spikes aan de grond en je hebt een solide basis.
Komt het geheel op een houten vloer, probeer dan de vloer te mijden en monteer iets aan de muur.
vind je dat niet mooi dan kan je een onder kast nemen die op de grond staat en daarboven net los het muur plateau laten zweven.
Het lijkt dan een geheel maar is dit niet.

Massa toe voegen aan het rack om deze dood te krijgen werkt natuurlijk maar hoeft niet.
Er zijn sandwich panelen die een goed dempende werking hebben en niet te zwaar hoeven zijn.
Een mooie budget oplossing zijn de Bamboe snijplanken van Ikea.
Je moet er natuurlijk van houden maar ik vind dat er wel erg netjes uit zien.
Hier onder een voorbeeld hoe dat bij mij er uit ziet.
IMG_20170527_100651 (Large).jpg
Je ziet dat hier een geveerde en een massa loopwerk op een zelfde ondergrond staan die op dezelfde wijze is gekoppeld aan de beton vloer.
Wil je op een houten vloer toch een DT plaatsen neem dan een sub chassis speler en probeer het rack zo stabiel mogelijk te plaatsen door bvb dezen op de draag balken te plaatsen van de vloer constructie.
Veel suc6
Plaats reactie