Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jaap380
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 23 jan 2017, 20:35
Locatie: Barneveld

Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door jaap380 »

IK dacht dat mijn tweeter stuk was, maar ben er achter dat het hele linkerkanaal aan het wegvallen was.
Het blijkt in de inputselect-schakelaar te zitten. Hij hapert op de stand "aux".
Is zo'n ding schoon te maken of ben ik al te laat en moet hij vervangen worden? (Ik heb nog nooit een versterker opengemaakt).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door ray5150 »

Dat moet te doen zijn. ik heb in het verleden al eens zijn iets grotere broer onder handen genomen, de 4020 : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 20#p164982
Het zijn langwerpige draaischakelaars met een metalen huisje erom, als je er niet ervaren mee bent zou ik ze niet uit elkaar halen.
Zou eerst eens een beetje contactspray proberen. (kontakt61)
jaap380
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 23 jan 2017, 20:35
Locatie: Barneveld

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door jaap380 »

Bedankt Ray, ik heb wel eens gehoord dat contactspray uiteindelijk meer vuil aantrekt dan oplost. Klopt dat een beetje?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door dre »

Vaak spoelen ze het even na met videospray,maar het blijft vettig inderdaad.
jaap380
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 23 jan 2017, 20:35
Locatie: Barneveld

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door jaap380 »

Kan ik die potmeter niet spoelen in een badje ontvetter? (Thinner of zo)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door ray5150 »

Ja, dat kan ook. als je over een ultrasoon badje kan beschikken is dat ook een goede mogelijkheid.
Er zijn ook mensen die zweren bij WD40 of remmenreiniger.
Ik heb hier ooit op de site een PDF van Kontakt Chemie neergezet, waarin staat hoe hun produkten toe te passen. maar die kan ik niet meer terugvinden.
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 26 mei 2017, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door dre »

Remreiniger werkt ook prima inderdaad.
jaap380
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 23 jan 2017, 20:35
Locatie: Barneveld

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door jaap380 »

Als ik hem in ene badje moet doen, moet ik hem toch helemaal demonteren en lossolderen.
Met remmenreiniger kan hij blijven zitten en dat blijft in ieder geval niet plakken. Dat ga ik proberen!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door dre »

Zo heeft bij mij ook al een aantal keer prima gewerkt.
Wat papier er onder en goed doorspoelen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door ds23man »

Remmenreiniger is een zeer krachtige ontvetter, je bent gelijk ook de smering van het draaiende gedeelte kwijt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door Shadow »

Maar hij doet het weer even...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door ray5150 »

Inderdaad. Even.
jaap380
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 23 jan 2017, 20:35
Locatie: Barneveld

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door jaap380 »

Ik heb het gedaan en hij doet het weer kraakloos.
En ik gebruik de schakelaar toch nauwelijks, want ik heb er maar 1 geluidsbron (virtueel orgel) op aangesloten. En dat blijft zo.
Bedankt voor jullie meedenken!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door ray5150 »

Dan kun je toch ook net zo goed die schakelaar (of de hele voortrap) overbruggen ?
jaap380
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 23 jan 2017, 20:35
Locatie: Barneveld

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door jaap380 »

Dat klinkt voor jou wellicht heel logisch en simpel, maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Het idee klinkt goed
maar voor mij is het net zoiets als voor jou een hersenoperatie uitvoeren :)
(ik ga er even van uit dat je geen neurochirurg bent).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door Shadow »

Nou, klik even op de link onder in Ray z'n post...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door dre »

Mooi dat het weer werkt!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Inputselector Kenwood KA 4010 vervangen

Bericht door Barry2001 »

Voor wat het waard is, heb een Yamaha versterker ter reparatie gehad, zo'n fijne zware 80's bak. Ook ingangsselector, mechanisch, kom ik toen nieuw op eBay kopen. Denk een vaker voorkomend euvel. Voor het geval het schoonmaken tijdelijk blijkt :-k
Plaats reactie