Metal Dipole (naked)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door bas focal m180 »

Wat ik me zo afvraag in hoeverre bovenin de beweging van het geheel is, de membramen bewegen heen en weer, actie reactie, de wet van Newton.
Schat zo 30cm woofers als het niet nog groter is, mms van minimaal +- 75 gramm per membraam, ob dus dat slaat al snel flink uit voor wat ''druk'' op te bouwen.

Je kunt het wiebelen tegen gaan door de bovenste woofer de plus min om te draaien :rofl: :mrgreen: :sure:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door jeroen_d »

De woofers zelf zijn al >150 keer zo zwaar dan hun bewegende massa. Je hebt een enorm oppervlak dat nauwelijks hoeft te bewegen in die huiskamer. De onderste twee woofers pakken al de helft van de geluidsdruk mee.

Al met al vraag ik me af of het uberhaupt wel trilt :)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door bas focal m180 »

Ik vroeg het me zo af omdat impuls gecorrigeerde subwoofers kwa kast trillingen zo veel rustiger spelen als niet impuls gecorrigeerd.
En ook bij iemand gezien dat de OB subwoofer zelfs ging schuiven tijdens het spelen.

Ook al is de massa van de woofer zelf 150x zo groot, vergis je niet welke krachten er vrij ''kunnen'' komen, als je een massa van laten we zeggen 75 gram een beweging moet maken van enkele millimeters in een fractie van een seconde wat voor krachten er dan vrij komen.

Die energie moet opgevangen worden door massa of stijfheid, indien dat niet gebeurd is het opvangen van de energie niet mogelijk en word het omgezet in een tegenover gestelde beweging, al die energie moet ergens blijven.

Wat ik me nog kan herinneren uit de school tijd is dat als de snelheid verdubbelt de massa 4x zo groot word, in het geval speaker het aantal db's verdubbelt een membraam 2x zo ver moet bewegen en daardoor de massa x4 toeneemt.

Ik weet nog dat ik in een discussie over grote membraam vs grote x-max heb proberen op te zoeken welke massa en krachten er vrij komen of een membraam nu 1mm of 10mm beweegt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door Pjotr »

bas focal m180 schreef:
Ik vroeg het me zo af omdat impuls gecorrigeerde subwoofers kwa kast trillingen zo veel rustiger spelen als niet impuls gecorrigeerd.
Dat klopt wel Bas, is ook mijn ervaring. De uitslag van massa en frame is omgekeerd evenredig met de massa's. In het voorbeeld van Jeroen: Als de conus 15mm heen en weer beweegt dan beweegt het frame 0,1mm heen en weer. Dat zal bij een OB niet veel doen denk ik. Bij een CB gaat dan de tegenoverliggende wand met die amplitude heen en weer en dat is meestal toch een behoorlijk oppervlak.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door Henkjan »

bas focal m180 schreef:
En ook bij iemand gezien dat de OB subwoofer zelfs ging schuiven tijdens het spelen..
iirc was dat bij Ed. En als Harry zo hard gaat spelen als Ed graag doet, dan krijgt hij problemen met de VvE :bakkie:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door richard »

bas focal m180 schreef:
Je kunt het wiebelen tegen gaan door de bovenste woofer de plus min om te draaien :rofl: :mrgreen: :sure:
Of bovenin een bass-shaker te monteren met dezelfde bewegende massa.
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door harryeng »

jeroen_d schreef:
De woofers zelf zijn al >150 keer zo zwaar dan hun bewegende massa. Je hebt een enorm oppervlak dat nauwelijks hoeft te bewegen in die huiskamer. De onderste twee woofers pakken al de helft van de geluidsdruk mee.

Al met al vraag ik me af of het uberhaupt wel trilt :)
Veel reacties op een fototje! In dat geval zal ik maar geen tweede draadje opstarten.

Het systeem trilde al niet, en nu ook nog altijd niet :lol:
De vorige constructie was zo zwaar opgebouwd, omdat de bovenste woofers zo ver naar voren staken dat er een groot momentum werd gecreëerd. Doel van V2 was om van de reflecties van de tweeters af te komen op de achterste staanders. Ik heb toen een proefopstelling gemaakt, en ben er achter gekomen dat naast geen reflecties, er met de nieuwe constructie sowieso ook al minder trillingen in de constructie terecht kwamen.
(Gemeten met een accellero meting, wat ik nu echt gemeten heb weet ik eigenlijk niet :hide: ).

In de nieuwe constructie heb ik de ophanging anders gemaakt, waardoor het zwaartepunt van de drivers veel meer tussen de staanders in komt. Doordat ik minder hoogte nodig heb voor elke driver, komt de tweeter nu ook op oorhoogte uit. Verder heb de montageruimtes aan de zijkant van de staander dichtgelijmd, en hierna ouderwets gevuld met zilverzand. Hierdoor is de constructie met de welbekende kloptest veel "doder" geworden.

In V1 werden de woofers voor de staanders geplaatst, nu zijn de staanders "door" de woofers heen geplaatst. Hierdoor is de speaker veel smaller geworden. De korf steekt 2 mm voor de staander uit, waardoor deze visueel los lijkt te zijn van de staander.

Ik ben nu bezig het analoog filter in een kastje te bouwen. Dus binnenkort weer een stapje verder!

Gr. Harry
Bijlagen
IMG_0392.JPG
IMG_0393.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door Kappa7 »

:goeie: :goeie: :goeie:
Ziet er erg doordacht uit.
In je eerdere ontwerp had je ook de speakers boven wat verder naar voren laten komen.
Dat zit nu gelijk.
Merk je daar nog iets van?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door Walt »

Hallo Harry,

Zijn er al weer updates te melden?

Gr. Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door Walt »

Ik hoorde een gerucht over een super DAC die naar huize Harryeng gaat komen...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Ik hoorde een gerucht over een super DAC die naar huize Harryeng gaat komen...
Roddeltante! :mrgreen:
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door harryeng »

:^o Sorry voor de weinige reacties!

De laatste tijd heb ik het erg druk, zowel met het werk als prive. Maar ook aan deze hobby wordt hard gewerkt!

Even een korte update. Als eerste maar een plaatje van V1 van de metal dipole. Het voordeel van de metalen profielen is natuurlijk dat je ze kunt hergebruiken. Ik heb de kraamkamer voor mijn luidsprekers maar eens aangepakt:
Bijlagen
DSC01945.JPG
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door harryeng »

Na de eerste meting van Jeroen is de filtering aangepast, door de mid-sectie en de tweeter analoog bij de speaker te gaan filteren. Dit heeft tot een doos achterop de speaker geleid, met daarin:
- tweede orde highpass filter voor de tweeter, met een notch op de resonantiefrequentie
- tweede orde lowpass filter voor de bovenste mid
- een afval van 3DB voor de onderste mid vanaf 150Hz. (Doet dus niet meer mee met de overgang naar de tweeter, maar komt langzaam in bij lagere frequenties. Hierdoor werkt hij als een baffle-step compensator)

Al met al heel wat onderdelen! (De weerstanden voor de tweeter zijn nog in een experimenteer-opstelling gemonteerd)

Het geluidsbeeld trok hierdoor al een stuk open, en de tweeter ging minder "hard" klinken.
Bijlagen
IMG_0366.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door Walt »

Mundorf SGO en waxcoils zo te zien! Mooi!
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door harryeng »

Hierna zijn we nog een keer gaan meten, nu bij Jeroen thuis. Daar is het laag wat makkelijker te meten. Het mid-hoog was al over een heel groot stuk vlak te trekken, en door de overname van mid naar laag wat aan te passen ging het nog een stuk beter.
De woofer sectie is ook aangepast. De sub-laag bleek met een simpelere filtering niet alleen goed aan te sluiten op het laag, maar ook nog eens een dip van de baffle recht te trekken. Deze laatste filtering is trouwens al elektrisch gedaan buiten de groundsound om, dit bleek niet helemaal realiseerbaar te zijn in het digitale domein. (Je kunt niet verschillende low-pass filters stapelen in de groundsound).

Het resultaat? Een heel tevreden luisterpubliek hier in Roosendaal. Nu klinkt het zoals het moet klinken.

De volgende stap? Tja, dat is naar een actief analoog filter overstappen! Op een van de bestaande filter printen van Jeroen blijken de nu gekozen filtercurves ook te realiseren. Dus heel binnenkort komt er weer een update.....

En een grote dank aan Jeroen, die had aangeboden me te helpen met het filter. De huidige opzet was er anders niet zo gekomen!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door Kappa7 »

Is ook wel een erg mooi project.
Leuk dat je toch weer een paar goede stappen hebt kunnen maken.
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door harryeng »

Ik luister nu al twee maanden met mijn actief filter, maar nu na twee regenachtige weekenden heb ik hem eindelijk definitief gemaakt en het deksel dichtgeschroefd.

Na de metingen bij Jeroen bleek dat met een aantal eenvoudige actieve regelingen de weergave curve vrijwel vlak te trekken was. Eenvoudig is trouwens relatief. De regelingen zijn simpel, maar je eindigt samen met de passieve filtering toch in een 5-weg systeem!

De regelingen konden grotendeels op de bestaande printen van Jeroen gerealiseerd worden. Gelukkig, want die zijn al uitgebreid getest en geoptimaliseerd. Om de kwaliteit hiervan in ere te houden, heb ik de opbouw van de kast zelf hierna zo strak mogelijk uitgevoerd. Dus volledige scheiding van kanalen, scheiding van AC en DC en optimale aarding.

De hele keten, van DAC tot en met eindversterker is nu gebalanceerd uitgevoerd. Dit is V3 van de kast. Bij V2 zat er nog een brom in, dit bleek uiteindelijk een bedradingsfout te zijn in mijn oude versterker :-$ ) V1 paste niet in de 1HE kast, dus daar moesten nog andere trafo's in. In deze versie is ook weer het een-knop-alles-aan-of-uit principe terug gebracht. Mijn DAC laat zich niet sturen, dus meet ik nu het energieverbruik van de DAC, en stuur hierop de voorversterker en de eindversterker aan. Op deze manier is ook geen losse stekkerdoos meer nodig.

Ik ben natuurlijk zwaar bevooroordeeld, maar de combinatie van passief en actief filter werkt fantastisch. Het is veel meer werk dan digitale regelingen, maar zo mooi en natuurlijk heeft het hier nog niet geklonken. Hoe ik dit nog moet verbeteren weet ik nog niet. Maar OK, voor 2018 heb ik in ieder geval nog een andere opbouw van de luidspreker in mijn hoofd zitten. :hide:
Bijlagen
ActiveSmall.jpeg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door hannesie »

Mooi man, en die Arduino Nano, stuurt/schakelt dan het filter aan en uit?
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door harryeng »

De Arduino meet via een spoel het energieverbruik van de DAC. Als hij detecteert dat de DAC is ingeschakeld, wordt de voorversterker (in dezelfde kast), en de eindversterker (via een powercon connector) getrapt opgeschakeld.
Ik wilde nog een blauwe led monteren, maar dat is er niet meer van gekomen.
Het meten van de DAC viel trouwens tegen. 15 Watt detecteren zit erg dicht tegen de ruisgrens van de meetspoel. Maar met wat handig rekenen lukte het uiteindelijk.

De voeding komt rechtstreeks uit de meterkast, de DAC en de eindversterker worden vanuit deze kast gevoed.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door ds23man »

Was een trigger vanuit je DAC niet makkelijker geweest? :think: :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door Walt »

Sowieso zou ik mijn DAC continu aan laten staan, voor betere klank... :-#
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door harryeng »

ds23man schreef:
Was een trigger vanuit je DAC niet makkelijker geweest? :think: :think: :think: :think:
:^o Ik heb veel geld betaald voor mijn DAC, maar dat soort zaken zitten er weer niet op. Zelfs automatisch opschakelen als de spanning terug komt lukt niet. De DAC zelf aanpassen was net wat te vroeg, hij zit nog in de garantie, en de aan/uit schakelt over een van de twee CPU boarden in combinatie met een derde printplaat. En er is op de achterkant weinig ruimte voor een extra input of output connector.
(Natuurlijk was ik ook wel blij weer eens een Arduino projectje te mogen doen)
Bijlagen
IMG_0481.JPG
IMG_0481.JPG (83.62 KiB) 512 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door ds23man »

Wat is dat voor dac?

En door het openschroeven is je garantie vervallen! :mrgreen: :rofl: :proost:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door ray5150 »

Zo'n grote DAC, en dan zo'n klein fototje... :?
De filterkast ziet er wel keurig netjes opgebouwd uit. :goedzo: =D>
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Metal Dipole (naked)

Bericht door Walt »

Merging Nadac
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”