Het lijkt me in dat geval niet onverstandig om ook alle aansluitingen van de filtercomponenten te demonterenteren, schoonschuren, en opnieuw solderen met harskernsoldeer.hannesie schreef:Dat was wel al geconstateerd.ray5150 schreef:heb je serieus S39 gebruikt ?![]()
![]()
![]()
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 0#p1834610
Maar je gunt het niemand dat het project op een dusdanige wijze naar de verdoemenis gaat.
Hopen dat de schade meevalt.
suggesties voor nieuw project. Het is de LBVS geworden...
Moderator: Beheerdersteam
Re: suggesties voor nieuw project. Het is de LBVS geworden...
Yup alles loshalen en in de vaatwasser er mee!
bedankt voor de reacties, het luidsprekersnoer dat in de luidspreker zit is weggevreten. Hetgeen dat aan de condensatoren en weeerstanden en spoelen zit is nog intact, het heeft alleen het koper gedeelte kapot gemaakt.
Iemand suggesties hoe kan ik het weer goed schoon kan krijgen?
Heb inmiddels andere tin gekocht met harskern.....
Ik woon in Enschede.
Iemand suggesties hoe kan ik het weer goed schoon kan krijgen?
Heb inmiddels andere tin gekocht met harskern.....
Ik woon in Enschede.
Enschede is echt heel ver weg......
Is het te doen om er een paar plaatjes van te schieten?
Is het te doen om er een paar plaatjes van te schieten?
Is er geen zba-dokter in Enschede die even een huisbezoekje bij Frank kan doen 
Dat wil ik wel doen. Solderen geen probleem.SARK schreef:Is er geen zba-dokter in Enschede die even een huisbezoekje bij Frank kan doen
Anders zou je ook geïsoleerde kabelschoentjes kunnen kopen in de juiste maat, heb ik een professionele tang voor.
http://catalogue.facom.com/nl/categorie ... rde-kabels
Met een stukje schuurlinnen moeten die aansluitdraden van de filtercomponenten goed schoon te maken te zijn.
Ok dank je voor de antwoorden, ga het filter demonteren en desolderen..... en maar goed schoonmaken, is s39 / zoutzuur goed na te spoelen met water en dan afschuren? of kan ik misschien beter een stuk draad eraf knippen en nieuwe stukken tussen solderen(met harskern
)
Tuurlijk wel, evt een sopje met dreft en je bent weer onderweg, rotte stukken weg knippen en klaar.
Nee joh, het is geen zoutzuur. Het is gemaakt van zoutzuur.ray5150 schreef:S39 is zoutzuur, dat vreet er helemaal in.
Och, daardoor is de destructieve werking er in dit geval niet minder om.
-
Gideon1990
een paar fotos van de schade zouden niet misstaan. normaal zou ik de oude tin zo goed mogelijk verwijderen, aangetaste delen wegknippen/schuren en dan opnieuw solderen. Ik hoop dat het je lukt om alles te herstellen, tjah een wijze les over S39 heb je in elk geval geleerd 
Het S39 dat je nu koopt heeft geen zuur meer en is wel geschikt voor fittingen in waterleidingen. Maar nog steeds niet bedoeld voor elektronica.Gideon1990 schreef:tjah een wijze les over S39 heb je in elk geval geleerd
Wat betreft die scheur, die kan ook komen dat de poort te strak heeft gezeten. Het hout krimpt, de poort niet en dan krijg je ook krak.
Zo........ Naar een hoop bloed zweet en tranen heb ik alles weer aan het spelen....
Heb helaas maar een foto van het wegvretende koper(kon het niet aanzien! )heb de volgende dag alles uit elkaar gehaald en alles opnieuw gesoldeerd en gerestaureerd.... Als je inzoomt op de foto hieronder kun je het wegvreten van het koper wel zien, deze viel nog mee, de solderingen wat aan de woofer vastzaten waren al bijna helemaal door gevreten....
Nu toch alles open lag heb ik het e.e.a. gexperimenteerd en heb de tweeter en woofer met vd draad gesoldeerd, vond de tweeter hiermee mooier/helderder klinken, de Peerless woofer werd er "rauwer" van, dus vandaag weer alles uit elkaar.....
.....
Heb het vd draad aan de tweeter laten zitten en de woofer weer gewoon met luidsprekerdraad gesoldeerd en vind mn Lbvs'jes nu nog mooier klinken als voorheen!
Potje S39 heb ik weggedonderd, nooit meer met die pruttel!
Heb helaas maar een foto van het wegvretende koper(kon het niet aanzien! )heb de volgende dag alles uit elkaar gehaald en alles opnieuw gesoldeerd en gerestaureerd.... Als je inzoomt op de foto hieronder kun je het wegvreten van het koper wel zien, deze viel nog mee, de solderingen wat aan de woofer vastzaten waren al bijna helemaal door gevreten....
Nu toch alles open lag heb ik het e.e.a. gexperimenteerd en heb de tweeter en woofer met vd draad gesoldeerd, vond de tweeter hiermee mooier/helderder klinken, de Peerless woofer werd er "rauwer" van, dus vandaag weer alles uit elkaar.....
Heb het vd draad aan de tweeter laten zitten en de woofer weer gewoon met luidsprekerdraad gesoldeerd en vind mn Lbvs'jes nu nog mooier klinken als voorheen!
Potje S39 heb ik weggedonderd, nooit meer met die pruttel!
Had je niet moeten doen. Als je de lekkende zinken dakgoot wil solderen heb je dit echt wel nodig. Bovendien moet het bij het KCA.Frankv schreef:Potje S39 heb ik weggedonderd, nooit meer met die pruttel!
Misschien woont ie wel 6 hoog in een flatgebouw van 18 etages...bovendien is een goede gassoldeerbout waarmee je zink kunt solderen net zo duur als de loodgieter laten komen...
Nou, als een goot zó dun is dat ie lekt, is ie zodanig geoxideerd dat solderen niet meer lukt...richard schreef:Had je niet moeten doen. Als je de lekkende zinken dakgoot wil solderen heb je dit echt wel nodig. Bovendien moet het bij het KCA.Frankv schreef:Potje S39 heb ik weggedonderd, nooit meer met die pruttel!
Nou idd, ik ga binnenkort gewoon alles vernieuwen...ray5150 schreef:Misschien woont ie wel 6 hoog in een flatgebouw van 18 etages...bovendien is een goede gassoldeerbout waarmee je zink kunt solderen net zo duur als de loodgieter laten komen...
-
Gideon1990
Ahh S39 heeft z'n toepassingen, alleen geen electrotechnische toepassingen
Loodvrije tin das ook zoiets leuks, dat was voor mij ook eens maar nooit meer. Heeft me naast de rol tin 3 puntjes gekost die allemaal binnen twee uur helemaal gaar waren
Schade en schande en wijs ofzoiets
Loodvrije tin das ook zoiets leuks, dat was voor mij ook eens maar nooit meer. Heeft me naast de rol tin 3 puntjes gekost die allemaal binnen twee uur helemaal gaar waren
Schade en schande en wijs ofzoiets
- pvanlingen
Wat voor VD draad heb je gebruikt?Frankv schreef:Zo........ Naar een hoop bloed zweet en tranen heb ik alles weer aan het spelen....
Nu toch alles open lag heb ik het e.e.a. gexperimenteerd en heb de tweeter en woofer met vd draad gesoldeerd, vond de tweeter hiermee mooier/helderder klinken, de Peerless woofer werd er "rauwer" van, dus vandaag weer alles uit elkaar..........
Toch geen 2,5 mm²
Liever een soepel dun draadje.
Monteren en demonteren van de tweeter met zulk dik en stug draad er aan kost je straks nog de aansluitlipjes van je tweeter.
Paul.
Laatst gewijzigd door Marp op do 18 mei 2017, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote-tag gesloten :)
Reden: quote-tag gesloten :)
Als het eenmaal op z'n plek zit...lekker laten zitten 
- pvanlingen
Ik probeer nog wat aan educatie te doen.Shadow schreef:Als het eenmaal op z'n plek zit...lekker laten zitten
Paul.
Wat ik op de foto zie is anders geen VD draad, maar gewoon luidspreker kabel. ik gok 1.5 mm²
Ik snap, maar het zit er al in denk ik...dus lekker laten zitten, Jantzen gebruikt toch ook van stugge 1 of 1,5mm2 massieve draad? Het mooiste is natuurlijk de boel aan de korf tyrappen als t kan.pvanlingen schreef:Ik probeer nog wat aan educatie te doen.Shadow schreef:Als het eenmaal op z'n plek zit...lekker laten zitten![]()
Paul.