Filter 3 - een 3e orde filter
Hoe zat dat ook al weer met d'appolito filters, 18dB sowieso. Maar ook nog iets met lobbing... Nou ja, dat kan ik toch niet in Boxsim simuleren.
Wat ik wel kon uitproberen: 3e orde filter door de doelcurve 12dB Q=0,7 (klopt dit?) te combineren met een 6dB filtering op dezelfde overgangsfrequentie.
Dat geeft de bekende -3dB op het overnamepunt. De fases liggen dan ca 90 graden uit elkaar. Ipv schuiven met de overnamefrequentie of de componentwaarden (helling aanpassen en dus afwijken van 3e orde) heb ik een
lattice netwerk toegevoegd om de fase 90 graden te laten draaien rond het overnamepunt:
Het overnamepunt is van 2,8 naar 3 kHz geschoven, anders kwam ik ongelukkig uit met een bult rond 4kHz. Die hoeft nu niet gecorrigeerd te worden.
Eigenlijk hoort een lattice te beginnen met de spoel ipv de condensator, dat kan ook alleen moet dan de tweeter geinverteerd aangesloten worden.
Ik heb hem over het eerste filter heen gelegd, een LR12 filter. Voor de vergelijking heb ik de serieweerstand van de spanningsdeler even op 3,3Ohm gezet, ipv 3,9 Ohm.
En hier het 3e orde filter over het LR24 filter, filter 2
Het lattice netwerk is niet heel gevoelig voor variaties op de componentwaarden, zo kan de 5,6uF ook 4,7 of 6,8uF (zo lang beide maar gelijk zijn) en de spoelen kunnen ook groter of kleiner. De fasedraaiing wordt dan iets eerder of iets later ingezet.
Het is heel tof dat Toetertje luisteronderzoek doet. Ik denk dat op basis van de LR12, B18 of LR24 filtering goed gekozen kan worden welk filtertype het meest optimaal is. Zo wint volgens Toetertje (ook contact mee buiten het forum/topic om) LR24 het van LR12, maar ik verwacht dat dit komt door de nettere faseoverlap. Er zijn ook dingen 'minder' aan LR24. Ik gok dat de uitstap richting de filtering die passend is bij de MTM opzet op z'n minst de moeite van het onderzoeken waard is. En daarna rest dan nog het finetunen, maar ik meen dat bij LR24 alleen wat extra 'lucht' in het geluidsbeeld wenselijk is. Kleine tophoogvariatie verwacht ik.