The Big Tube!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Het is natuurlijk ook wel inherent aan gesloten subs dat deze minder diep gaan dan dezelfde driver in bass reflex aangezien je de poort output mist om de onderkant te versterken. Voor diepgang kan je correctie middels EQ overwegen. Of een driver geschikt is, zou ik ook zeker naar de maximale lineaire slag kijken, aangezien dit zeker voor gesloten sub drivers erg belangrijk is.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Wat wil je nou in 25 liter?
Het is gewoon een optelsom van bruikbare parameters en de conusoppervlakte. Een lagere Fc bij een bruikbare Qtc betekent een lager rendement. Je kunt ook de conus verzwaren (ik plakte vroegahhh rijksdaalders, exact 10 gram, op basluidsprekers). Lagere Fc en lager rendement.
Het is gewoon een optelsom van bruikbare parameters en de conusoppervlakte. Een lagere Fc bij een bruikbare Qtc betekent een lager rendement. Je kunt ook de conus verzwaren (ik plakte vroegahhh rijksdaalders, exact 10 gram, op basluidsprekers). Lagere Fc en lager rendement.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Een stijve conus is toch wel belangrijk voor een woofer. Polypropyleen is uitstekend voor middentonen maar niet voor strak en diep laag. Daarmee zou voor mij de HiVi D10.8 afvallen.anonamemouse schreef:Na een hoop woofers te hebben bekeken denk ik er momenteel over om de HiVi D10.8 te gaan gebruiken. Die past mooi in het beoogde pricerange voor de woofers, krijgt best een hoop lovende recenties en is niet zo heel diep wat betreft achterzijde, zodat hij niet te ver uitsteekt. Ook ziet hij er aan de achterzijde goed uit (WAF in actie). Jammer dat ze niet als 16 Ohm units te krijgen zijn.
De ScanSpeaks zijn gewoon te duur als ik er vier ga gebruiken... Erg jammer.
Iemand nog suggesties of redenen waarom ik perse deze niet moet nemen? Is de foam surround een probleem?
Passief en gesloten, dat is een uitdaging.
Isobaric ben ik geen fan van. Je moet twee woofers kopen voor het oppervlak van een enkele woofer. Het is mogelijk wel de oplossing voor je probleem als je per se passief wilt filteren en laag wilt komen in een gesloten behuizing van slechts 50 liter.
Dat bosso systeem is prima. Maar ga dan meteen actief. Dan is je keuze voor een woofer meteen veel minder moeilijk geworden.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Ik zou toch nog eens kijken naar of je met een 30cm woofer kan werken. De Scan-Speak 30W/4558T00 is een prima alternatief die in 50 liter een vlakke afstemming geeft met een kantelpunt net beneden 40Hz. Hij is dan wel wat duurder dan 250,-, maar kies dan gewoon 1 exemplaar per kant.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Of toch gewoon de Dayton pakken en tevreden zijn met iets minder diepgang, 43 Hz is ook mooi. 2x10" in een bosso achtig systeem per kanaal geeft enorme potentie. Later kun je actief gaan en meer diepgang creëren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9
moet met 4 stuks 10"in de woonkamer geen probleem opleveren lijkt me
moet met 4 stuks 10"in de woonkamer geen probleem opleveren lijkt me
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Wow, vier van die dingen. Laat de Groninger Bodem Beweging het maar niet horen.Juoigâ schreef:wij van wc eend...
http://juoiga.eu/images/datasheets/sdx10.pdf
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
FR_Aad schreef:Wow, vier van die dingen. Laat de Groninger Bodem Beweging het maar niet horen.Juoigâ schreef:wij van wc eend...
http://juoiga.eu/images/datasheets/sdx10.pdf
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Ik ken er die met 4 stuks sdx15 draaiden...maar die moesten wel regelmatig opnieuw de muren voegen...
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Eerste versie vanuit Sketchup. Ik moet nog iets bedenken voor het mid en hoog. Een zwevend kastje lijkt mooi, maar heeft wat kleine practische obstakeltjes.
Ik heb de afgelopen dagen woofers door WinISD gegooid en ben tot de conclusie gekomen dat ik voor vier woofers serieus groter moet in volume, of direct actief gaan, of de door Jeroen voorgestelde Scan-Speak moet gaan gebruiken.
De eerste wil ik perse niet, de tweede wil ik op termijn maar ik heb momenteel daar geen centen voor (over), dus dan optie drie. De Scan-Speak heeft de beste cijfers, is betaalbaar (vergeleken met mijn eerste idee zelfs goedkoop) en ziet er goed uit.
Even een ontwerptechnisch vraagje, ik neem aan dat het akoestisch centrum van de woofer nu in het midden ligt? Dan zal ik de mid en hoog dus ook in het midden moeten zetten lijkt me. Hoeveel speling heb ik daarin?
Ik heb de afgelopen dagen woofers door WinISD gegooid en ben tot de conclusie gekomen dat ik voor vier woofers serieus groter moet in volume, of direct actief gaan, of de door Jeroen voorgestelde Scan-Speak moet gaan gebruiken.
De eerste wil ik perse niet, de tweede wil ik op termijn maar ik heb momenteel daar geen centen voor (over), dus dan optie drie. De Scan-Speak heeft de beste cijfers, is betaalbaar (vergeleken met mijn eerste idee zelfs goedkoop) en ziet er goed uit.
Even een ontwerptechnisch vraagje, ik neem aan dat het akoestisch centrum van de woofer nu in het midden ligt? Dan zal ik de mid en hoog dus ook in het midden moeten zetten lijkt me. Hoeveel speling heb ik daarin?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Afhankelijk van de overgangsfrequentie vrij veel. Een paar cm verschil merk je niet echt als je golflengte 1,7 meter is (200hz)
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Tenzij de conus heel slap is maakt dat voor basweergave niet uit. Bij de meeste woofers ligt de frequentie van de eerste conusresonantie boven de 500 Hz. Onder die frequentie beweegt de conus gewoon als één geheel.jeroen_d schreef:Een stijve conus is toch wel belangrijk voor een woofer. Polypropyleen is uitstekend voor middentonen maar niet voor strak en diep laag. Daarmee zou voor mij de HiVi D10.8 afvallen.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Iets kan best als 1 geheel bewegen maar nog steeds slap zijn...
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Als een driver een conusresonantie boven 500 Hz heeft wil dat nog niet zeggen dat hij beneden deze frequentie onbuigzaam is. De conus wordt vanuit het midden aangedreven en als hij niet stijf is dan doet de buitenkant minder mee. Zeker niet als de surround ook nog een zekere stijfheid heeft en de buitenkant dus afremt. De krachten die in een gesloten behuizing optreden zijn enorm, omdat je de luchtmassa aan het indrukken en uitrekken bent. Die tegenwerkende krachten zorgen er verder voor dat alleen het middendeel beweegt indien de conus niet goed stijf is.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Wellicht dat daarom de woofers van Eton en AT zo goed klinken in het laag. Deze hebben beide een zeer stijf sandwich membraan...
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
De woofer staat vast; 30W/4558T00 Scan-Speak Discovery 12” subwoofer 4ohm.
Ik kwam ze tegen voor minder dan 200 euro per stuk, die kon ik dus niet laten schieten. Over een weekje vallen ze door de brievenbus.
Sealed Box
Vas = 197 lts
fs = 17 Hz
Qts = 0.32
Qtc = 0.707
50.76 lts
f3 = 37.57 Hz
fb = 37.56 Hz
Nu nog een geweldige mid en tweeter...
Ik kwam ze tegen voor minder dan 200 euro per stuk, die kon ik dus niet laten schieten. Over een weekje vallen ze door de brievenbus.
Sealed Box
Vas = 197 lts
fs = 17 Hz
Qts = 0.32
Qtc = 0.707
50.76 lts
f3 = 37.57 Hz
fb = 37.56 Hz
Nu nog een geweldige mid en tweeter...
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Dat is wel de bedoeling. Het overnamepunt zal ergens tussen 150 en 250 hz liggen denk ik. Die nieuwe Eton lijkt me wel wat, ik vraag me alleen af of een 4 inch speakertje genoeg opgewassen is tegen het grote spectrum.dre schreef:Mid/bass mag ik hopen?
Laatst gewijzigd door anonamemouse op ma 01 mei 2017, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Zelf zou ik eerder naar 5 of 6 inch gaan.
Persoonlijk zou ik 6 inch nemen,maar 5 inch is zeker niet te kort.
Persoonlijk zou ik 6 inch nemen,maar 5 inch is zeker niet te kort.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Zoiets als deze Scan-Speak: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15wu-8741t00.pdf ?
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Marktplaats vind ik eigenlijk supergriezelig met dit soort dingen... Liever nieuw of van iemand hier.
Ik heb nu een Seas Excell systeem, het lijkt me dat er de afgelopen 10 jaar nieuwe ontwikkelingen zijn geweest?
Ik heb nu een Seas Excell systeem, het lijkt me dat er de afgelopen 10 jaar nieuwe ontwikkelingen zijn geweest?
Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase
Nou..........
Misschien een beryllium tweeter,maar die bestonden toen ook al.
Ik heb nog nooit een defecte unit via marktplaats gekocht.
De Accuton units heb ik trouwens vandaag binnen gekregen.
Misschien een beryllium tweeter,maar die bestonden toen ook al.
Ik heb nog nooit een defecte unit via marktplaats gekocht.
De Accuton units heb ik trouwens vandaag binnen gekregen.
