The Big Tube!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door Jag »

Het is natuurlijk ook wel inherent aan gesloten subs dat deze minder diep gaan dan dezelfde driver in bass reflex aangezien je de poort output mist om de onderkant te versterken. Voor diepgang kan je correctie middels EQ overwegen. Of een driver geschikt is, zou ik ook zeker naar de maximale lineaire slag kijken, aangezien dit zeker voor gesloten sub drivers erg belangrijk is.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door markbakk »

Wat wil je nou in 25 liter? ](*,)
Het is gewoon een optelsom van bruikbare parameters en de conusoppervlakte. Een lagere Fc bij een bruikbare Qtc betekent een lager rendement. Je kunt ook de conus verzwaren (ik plakte vroegahhh rijksdaalders, exact 10 gram, op basluidsprekers). Lagere Fc en lager rendement.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door jeroen_d »

anonamemouse schreef:
Na een hoop woofers te hebben bekeken denk ik er momenteel over om de HiVi D10.8 te gaan gebruiken. Die past mooi in het beoogde pricerange voor de woofers, krijgt best een hoop lovende recenties en is niet zo heel diep wat betreft achterzijde, zodat hij niet te ver uitsteekt. Ook ziet hij er aan de achterzijde goed uit (WAF in actie). Jammer dat ze niet als 16 Ohm units te krijgen zijn.

De ScanSpeaks zijn gewoon te duur als ik er vier ga gebruiken... Erg jammer.

Iemand nog suggesties of redenen waarom ik perse deze niet moet nemen? Is de foam surround een probleem?
Een stijve conus is toch wel belangrijk voor een woofer. Polypropyleen is uitstekend voor middentonen maar niet voor strak en diep laag. Daarmee zou voor mij de HiVi D10.8 afvallen.

Passief en gesloten, dat is een uitdaging.

Isobaric ben ik geen fan van. Je moet twee woofers kopen voor het oppervlak van een enkele woofer. Het is mogelijk wel de oplossing voor je probleem als je per se passief wilt filteren en laag wilt komen in een gesloten behuizing van slechts 50 liter.

Dat bosso systeem is prima. Maar ga dan meteen actief. Dan is je keuze voor een woofer meteen veel minder moeilijk geworden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door jeroen_d »

Ik zou toch nog eens kijken naar of je met een 30cm woofer kan werken. De Scan-Speak 30W/4558T00 is een prima alternatief die in 50 liter een vlakke afstemming geeft met een kantelpunt net beneden 40Hz. Hij is dan wel wat duurder dan 250,-, maar kies dan gewoon 1 exemplaar per kant.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door jeroen_d »

Of toch gewoon de Dayton pakken en tevreden zijn met iets minder diepgang, 43 Hz is ook mooi. 2x10" in een bosso achtig systeem per kanaal geeft enorme potentie. Later kun je actief gaan en meer diepgang creëren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door Henkjan »

http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9

moet met 4 stuks 10"in de woonkamer geen probleem opleveren lijkt me
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door Juoigâ »

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door FR_Aad »

Juoigâ schreef:
Wow, vier van die dingen. Laat de Groninger Bodem Beweging het maar niet horen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door ray5150 »

FR_Aad schreef:
Juoigâ schreef:
Wow, vier van die dingen. Laat de Groninger Bodem Beweging het maar niet horen. :mrgreen:
:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20407
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door Shadow »

Ik ken er die met 4 stuks sdx15 draaiden...maar die moesten wel regelmatig opnieuw de muren voegen...
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

Eerste versie nieuwe cabinet
Eerste versie nieuwe cabinet
Eerste versie vanuit Sketchup. Ik moet nog iets bedenken voor het mid en hoog. Een zwevend kastje lijkt mooi, maar heeft wat kleine practische obstakeltjes.

Ik heb de afgelopen dagen woofers door WinISD gegooid en ben tot de conclusie gekomen dat ik voor vier woofers serieus groter moet in volume, of direct actief gaan, of de door Jeroen voorgestelde Scan-Speak moet gaan gebruiken.
De eerste wil ik perse niet, de tweede wil ik op termijn maar ik heb momenteel daar geen centen voor (over), dus dan optie drie. De Scan-Speak heeft de beste cijfers, is betaalbaar (vergeleken met mijn eerste idee zelfs goedkoop) en ziet er goed uit.

Even een ontwerptechnisch vraagje, ik neem aan dat het akoestisch centrum van de woofer nu in het midden ligt? Dan zal ik de mid en hoog dus ook in het midden moeten zetten lijkt me. Hoeveel speling heb ik daarin?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door wouter »

Afhankelijk van de overgangsfrequentie vrij veel. Een paar cm verschil merk je niet echt als je golflengte 1,7 meter is (200hz)
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door Chocomel »

jeroen_d schreef:
Een stijve conus is toch wel belangrijk voor een woofer. Polypropyleen is uitstekend voor middentonen maar niet voor strak en diep laag. Daarmee zou voor mij de HiVi D10.8 afvallen.
Tenzij de conus heel slap is maakt dat voor basweergave niet uit. Bij de meeste woofers ligt de frequentie van de eerste conusresonantie boven de 500 Hz. Onder die frequentie beweegt de conus gewoon als één geheel.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door Walt »

Iets kan best als 1 geheel bewegen maar nog steeds slap zijn...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door jeroen_d »

Als een driver een conusresonantie boven 500 Hz heeft wil dat nog niet zeggen dat hij beneden deze frequentie onbuigzaam is. De conus wordt vanuit het midden aangedreven en als hij niet stijf is dan doet de buitenkant minder mee. Zeker niet als de surround ook nog een zekere stijfheid heeft en de buitenkant dus afremt. De krachten die in een gesloten behuizing optreden zijn enorm, omdat je de luchtmassa aan het indrukken en uitrekken bent. Die tegenwerkende krachten zorgen er verder voor dat alleen het middendeel beweegt indien de conus niet goed stijf is.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door Walt »

Wellicht dat daarom de woofers van Eton en AT zo goed klinken in het laag. Deze hebben beide een zeer stijf sandwich membraan...
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

De woofer staat vast; 30W/4558T00 Scan-Speak Discovery 12” subwoofer 4ohm.
Ik kwam ze tegen voor minder dan 200 euro per stuk, die kon ik dus niet laten schieten. Over een weekje vallen ze door de brievenbus.

Sealed Box

Vas = 197 lts
fs = 17 Hz
Qts = 0.32
Qtc = 0.707

50.76 lts
f3 = 37.57 Hz
fb = 37.56 Hz

Nu nog een geweldige mid en tweeter...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door dre »

Mid/bass mag ik hopen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

dre schreef:
Mid/bass mag ik hopen? :mrgreen:
Dat is wel de bedoeling. Het overnamepunt zal ergens tussen 150 en 250 hz liggen denk ik. Die nieuwe Eton lijkt me wel wat, ik vraag me alleen af of een 4 inch speakertje genoeg opgewassen is tegen het grote spectrum.
Laatst gewijzigd door anonamemouse op ma 01 mei 2017, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door dre »

Zelf zou ik eerder naar 5 of 6 inch gaan.
Persoonlijk zou ik 6 inch nemen,maar 5 inch is zeker niet te kort.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door dre »

Tja,ik ben geen Scan-speak fan..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door anonamemouse »

Marktplaats vind ik eigenlijk supergriezelig met dit soort dingen... Liever nieuw of van iemand hier.
Ik heb nu een Seas Excell systeem, het lijkt me dat er de afgelopen 10 jaar nieuwe ontwikkelingen zijn geweest?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Een nieuw project nog zonder naam: brainstormfase

Bericht door dre »

Nou..........
Misschien een beryllium tweeter,maar die bestonden toen ook al.

Ik heb nog nooit een defecte unit via marktplaats gekocht.
De Accuton units heb ik trouwens vandaag binnen gekregen. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”