Ik wil graag mijn ervaringen met bi-ampen delen.
Mijn Setup:
PMC FB1 Speakers
Hypex UCD180HG Dual Mono Versterker.
LM3886 Dual Mono Versterker.
Bryston B4 Versterker.
Classé CP-35 Pre-amp.
Cambridge dac magic.
Macbook als bron met Spotify en Apple Lossless via iTunes.
Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd om te bi-ampen. Vertikaal, horizontaal. Hypex voor t laag, voor het hoog. LM3886 etc.
Ik had verwacht dat ik ergens een behoorlijke geluidswinst zou behalen. Maar het viel me constant op dat het geluid rommeliger werd.
Met verschillende versterkers leek de eenheid verdwenen. Top-hoog leek soms beter, Laag leek dan weer strakker maar in het geheel bleef er ergens een compromis. Mijn beste resultaat is toch gewoon een single eindversterker die het gehele frequentiespectrum aan de luidsprekers aanbied.
Mijn ervaring met bi-amping met passieve luidsprekerfilters bracht dus helaas niet een enorme verbetering. Ergens is dat ook wel logisch als ik erover nadenk. In het geval van Bi-amping op deze manier, krijgen beide versterkers het gehele frequentiespectrum aangeboden en bepaald het luidsprekerfilter wat er naar de drivers gaat.
Wellicht dat actief filteren voor de eindversterkers dan een optie is, maar zonder fatsoenlijke meetset lijkt dit onbegonnen werk voor mij. Na deze test blijkt dat ik het eigenlijk al niet zo gek voor elkaar heb.
Het was een leuk hobby avondje