Desillusie van Bi-amping

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hansr

Desillusie van Bi-amping

Bericht door hansr »

Beste lezers,

Ik wil graag mijn ervaringen met bi-ampen delen.

Mijn Setup:

PMC FB1 Speakers
Hypex UCD180HG Dual Mono Versterker.
LM3886 Dual Mono Versterker.
Bryston B4 Versterker.
Classé CP-35 Pre-amp.
Cambridge dac magic.
Macbook als bron met Spotify en Apple Lossless via iTunes.

Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd om te bi-ampen. Vertikaal, horizontaal. Hypex voor t laag, voor het hoog. LM3886 etc.

Ik had verwacht dat ik ergens een behoorlijke geluidswinst zou behalen. Maar het viel me constant op dat het geluid rommeliger werd.

Met verschillende versterkers leek de eenheid verdwenen. Top-hoog leek soms beter, Laag leek dan weer strakker maar in het geheel bleef er ergens een compromis. Mijn beste resultaat is toch gewoon een single eindversterker die het gehele frequentiespectrum aan de luidsprekers aanbied.

Mijn ervaring met bi-amping met passieve luidsprekerfilters bracht dus helaas niet een enorme verbetering. Ergens is dat ook wel logisch als ik erover nadenk. In het geval van Bi-amping op deze manier, krijgen beide versterkers het gehele frequentiespectrum aangeboden en bepaald het luidsprekerfilter wat er naar de drivers gaat.

Wellicht dat actief filteren voor de eindversterkers dan een optie is, maar zonder fatsoenlijke meetset lijkt dit onbegonnen werk voor mij. Na deze test blijkt dat ik het eigenlijk al niet zo gek voor elkaar heb.

Het was een leuk hobby avondje :)
Leeuwarden

Re: Desillusie van Bi-amping

Bericht door Leeuwarden »

Heb je de versterkers qua gain wel elke keer aangepast?
hansr

Bericht door hansr »

Yep, wellicht goed om te melden maar de versterking in de eindtappen is elke keer ingesteld op 26dB (20X) geweest. In de testopstelling had ik nog per versterker een potmeter tussengevoegd om eventueel op het gehoor nog iets bij te regelen maar ik was er al snel achter dat zonder die dingen het beter (transparanter) klinkt.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Maar waarop was je vermoeden gebaseerd dat het een ""behoorlijke" of "enorme" verbetering zou brengen ?
Leeuwarden

Betere potmeter nemen dus. Ik bi-amp ook en dat gaat prima...
hansr

Bericht door hansr »

Ik wil niet beweren dat mijn waarheid, de algemene waarheid is. Ik zal ik niet roepen dat Bi-amping niet gaat, niks doet of wat dan ook.

Ik had gehoopt op nog strakker laag, rustiger midden en microdetails die nu meer op zouden vallen. Ik hoor wel dat het soms "anders" klinkt in wat ik geprobeerd heb maar dat het niet wereld schokkend was.

De versterkers opzich klinken wel heel anders, De Bryston tov de LM3886 is duidelijk te onderscheiden bijvoorbeeld. Maar in een bi-amp opstelling was er in deze combinatie dan weer niet winst te behalen. Ik hoorde gewoon niet meer, alleen een ander geluidsbeeld. Idem in combinatie met de Hypex bijvoorbeeld.

Op basis van mijn ervaringen heb ik nu de rust voor mezelf dat het me niet veel brengt in het geluid. Ik heb er echter wel een leuk avondje aan gehad en mijn set weer beter leren kennen. Dat is alleen al leuk...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hansr schreef:
.... passieve luidsprekerfilters bracht dus helaas niet een enorme verbetering. Ergens is dat ook wel logisch als ik erover nadenk. In het geval van Bi-amping op deze manier, krijgen beide versterkers het gehele frequentiespectrum aangeboden en bepaald het luidsprekerfilter wat er naar de drivers gaat.
misverstend: het filter zit in serie met de versterker, dus wat er niet uit gaat wordt ook niet door de versterker versterkt; het filter zorgt voor een hoge impedantie in het spergebied wat dus zorgt voor een lage stroom levering door de versterker
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Mijn ervaring is wel dat Bi Ampen wel kan maar dan wel met de zelfde versterkers.
Als je versterkers gaat combineren loop het risico dat je fase niet lekker aansluit en dar geeft een rommelig beeld.
dre

Bericht door dre »

Klopt precies!
erikdebest

Bericht door erikdebest »

Ik zou idd ook voor dezelfde versterkers gaan.

Ik ben erg van de buizen, maar onder mn werktafel staat nog een 6.1 Denon versterker. Met een MiniDSP met mono plugin (max 4 uitgangen) aangesloten op de 5.1 analoge ingangen van de Denon ga ik ooit nog een 3 weg open baffle luidspreker optimaliseren. Als dat ooit klaar is, en precies gedefinieerd hoeveel versterking enz enz per unit nodig is, ga ik er ooit nog buizenbakken aanhangen - of n 2de Denon kopen :)

Groet, Erik
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Gebruik je een dsp systeem komt het allemaal wat minder kritisch.
Daarmee kun je de fase wel weer recht krijgen.
In dat geval kan je prima verschillende versterkers gebruiken.
Maar blijf je de filters van je speakers gebruiken dan zijn de zelfde versterkers aan te raden.
Leeuwarden

Tja, ik ben het eens met de stelling om verschillende versterkers te gebruiken. En om dan maar lekker dwars te zijn doe ik dat zelf niet. Buizen op het mid/hoog en torren op het laag. Ben nog aan het klooien met de volume aanpassing tussen die twee maar dat is dan ook de laatste hobbel om het goed te krijgen. Uiteraard wel eerst geprobeerd met 2 dezelfde versterkers voordat ik de buizen inzette...
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bi-amping kan prima met verschillende versterkers, mits je het niet te hoog in frequentie doet, zeg 100-200Hz en actief gefilterd. Nog een voorwaarde: zorg voor een heel goede amplitude/fase aansluiting. Als je het goed doet, dan kun je een UcD op het laag zetten en een buizenversterker op het midden en hoog. Het effect is buizenklank met superstrak laag, kan fantastische klinken.

Met passieve filtering heeft het geen enkele zin en voor je het weet is het inderdaad slechter.
Plaats reactie