Ik heb met behulp van winisd geprobeerd om een berekening te maken voor een subwoofer welke in een Transporter t5 enkelcabine moet komen, het hoeft niet superhard te gaan de klank vind ik belangrijker! De versterker die ervoor gebruikt gaat worden is een Focal Solid1 en de woofer is een Rainbow Hammer 12. Omdat de woofer 2x2 ohm is heb ik de mogelijkheid om op 4 ohm en 1 ohm te spelen de versterker levert bij 4 ohm 300 watt rms en op 1 ohm 600 watt rms , echter als de versterker op 1 ohm gaat spelen dan kan hij dit volgens Focal 5 minuten volgas aan maar ik weet niet of je daar wel op zit te wachten en met 300 watt geeft de woofer volgens winisd nog een gezonde 114db. De basis snap ik opzich wel maar winisd is echt vrij nieuw voor mij en ik wil het graag goed doen dus vandaar dat ik een paar vragen heb.
Hier zijn de vragen: de berekening van winisd geeft een volume van 27,9 liter aan met een poort van 10 cm rond x 61 lang, maar is deze berekening inclusief of exclusief woofer en poort? De tuningsfrequentie is 35.49 hz
Omdat de kist vrij klein is is het dan niet makkelijker om een slotpoort te maken?
En als laatste heb ik ook de screens van winisd met de waarden, kan iemand met verstand mij vertellen of dit zo goed is? ik zet ook de t&s van de woofer erbij mocht iemand toch een ander idee erover hebben
T&S Rainbow Hammer 12
qts: 0,32
qms:4,80
qes:0,34
vas: 60 liter
re: 4,20 ohm
x-max:23 mm
z: 5,70 ohm
spl: 90 db
sd: 510 cm2
Alvast bedankt voor de moeite!
Groeten Bjornn