Vreemd bromverschijnsel...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

In het verleden gloeide ik mijn buizenvoorversterker met een labaratoriumvoeding (geen superding, lichte brom niets ernstig, had altijd het id dat de labaratorium voeding stoorde op de eindtrap zodra de hoogspanning opkwam verdween de brom grotendeels.

De 14Vac van mijn knappe ingegoten ringkerntrafo moest toch maar eens aan het werk;
Buizenvoedingsprintje van tentlab aangeschaft en ook de afzwakking van de voorversterker aangepast ivm met nieuw mc element met step-up,
het signaal gaat nu door 100k van de 470k aan de uitgang, voorheen door 160k, het liefst helemaal niet door een weerstand maar dat ding
stuurde veelste hard uit dus moest ik iets.

Alles netjes afgesteld (voltage vanaf trafo door middel van 1 ohm 10 watt weerstand naar beneden gebracht nu 12,8 Vac, output printje 12,6 Vdc
versterker op zijn plek en alles weer veilig verankerd en genieten maar.... niet dus :roll:

hummmmmm :evil:

Na veel controleren en proberen bleek het probleem zich voor te doen bij de gloei (niet de gloei van de gelijkrichtbuis).
Het probleem doet zich zelfs voor wanneer de gelijkrichtbuis eruit is waardoor het gehele hoogspannings circuit en condensatoren
geen functie hebben, ook voor de zekerheid buisvoet van de gelijkrichtbuis vervangen door een nieuwe.

1 of 2 draden van de trafo op het tentlab printje en hummmmm :evil:
dit gebeurt alleen wanneer de 2 buizen van het lijnsignaal er in zitten (natuurlijk ook andere buizen geprobeerd)
mijn eerste gedachte die trafo deugt niet dus andere trafo gepakt en exact het zelfde probleem, conclusie: het is niet de trafo.
tentlab printje er uit en 1 draad van de trafo op 1 draad van de gloeibedrading en hummmmm :evil:

Heeft iemand van jullie enig id wat hier aan de hand is ?

Het gaat om deze versterker: viewtopic.php?f=7&t=21283&hilit=6072

Groet, robert
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

ps: er zit geen sluiting in de bedrading en ik heb geen lekkage naar de massa kunnen ontdekken
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door metabaron »

Heb je de gloei ala schema met een spanningsdeler aan de massa hangen of zwevend?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door Ah!buis »

Zonder gelijkricht buis en hummm ? Is dus niet uit de luidspreker maar een trafo ?
Toch ergens sluiting ? Tentlab print met metalen schroeven/busjes op een chassis vastgezet -> sluiting via chassis ?
Vragen, veel vragen, niet erg duidelijk allemaal.
Anne
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

Hallo metabaron,

De bedrading van de gloei hangt niet aan de massa dus dat heet zwevend ?

De hummm komt uit de luidsprekers en best wel luid,

Het printje zit vast met de kunstof meegeleverde pennetjes en raakt nergens het chassis
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

en Ah!buis ;)
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

Bij bestelling moest ik aangeven welke gewenste output spanning het printje moest leveren,
helaas stond dit niet goed, gelukkig had ik dit snel in de smiezen waardoor ik denk dat het printje
in orde is, ik zal het eerdaags aan de scope hangen.
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

met de multimeter veel metingen gedaan en geen kortsluiting kunnen ontdekken, ook lekkage naar massa niet gevonden
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door Ah!buis »

De luidsprekers zitten aan de trafo en als er geen werkende buis aanzit moet het van elders komen."Best wel luid" , lijkt 't sterk dat het van een strooiveld zou komen.Ergens iets van de gloei wat via iets van de luidsprekerbedrading gaat.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door Barry2001 »

Heb je die 12.6V DC onbelast gemeten? 12.8V AC in en dan 12.6V DC is wel erg weinig verlies. Zelfs met een low drop regelaar als een LT1085 en Schottky diodes heb je al zo 1V of meer drop te pakken met een beetje belasting. Maw dondert die 12.6V DC niet in elkaar bij belasting?

En waarom maak je die 14V AC lager?
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

De 12.6V dc heb ik belast gemeten, de input voltage mag niet meer dan 1 volt hoger zijn dan de output, het printje kan 6,3v ac omzetten naar 6,3v dc

https://www.hificollective.co.uk/compon ... upply.html
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

voor de duidelijkheid ik heb een transistor eindtrap..
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

op de voorversterker kun je alleen maar een platenspeler aansluiten verder niets (anders heb ik ook geen behoefte aan).
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

Wat nog wel zou kunnen is dat pootje 4 of 5 sluiting maakt met een ander pootje... toch ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door Ah!buis »

robertt schreef:
voor de duidelijkheid ik heb een transistor eindtrap..
Had je dat niet kunnen zeggen, dus die gelijkrichter heeft niks met de versterker te maken, je krijgt gewoon brom binnen op je versterker.Zul je wel ergens een lus hebben gemaakt of een verkeerde gemeenschappelijke massa met signaal en gloei.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door ray5150 »

robertt schreef:
met de multimeter veel metingen gedaan en geen kortsluiting kunnen ontdekken, ook lekkage naar massa niet gevonden
Bedoel je met massa de aarde ?
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

Met massa bedoel ik aarde
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

Ik krijg een brom binnen op mijn transistor eindtrap en die brom ontstaat op het moment dat ik 1 of 2 voedingskabels
vanaf de trafo aan het tentlab printje monteer van de buizen voorversterker met phonotrap,
op dat moment maakt het niet uit of ik de gelijkrichtbuis van de voorversterker
er in of er uit heb. het maakt ook niet uit of de buisjes van de Scratch er in zitten of niet;
de brom is weg wanneer ik de 6072 buisjes verwijder, ik heb meerdere 6072 buisjes geprobeerd en geen verschil.
Ik heb een andere trafo geprobeerd en geen verschil.

zover ik weet heb ik de massa kabels juist aangesloten allen naar 1 ster punt.

1 ding kan ik verder nog bedenken: ik maak gebruik van condensatoren met een metalen buitenkant en wanneer ik die aanraak heb ik ook
gebrom, die condensatoren staan gedeeltelijk tegen het chassis aan; die ga ik vandaag eens allemaal isoleren van het chassis.
Laatst gewijzigd door robertt op wo 26 apr 2017, 7:46, 3 keer totaal gewijzigd.
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

nog 1 opmerking: ik heb de versterker met erg dunne zilveren bedrading gemaakt zo ook delen naar de massa, ik weet niet als dat voor problemen kan zorgen..
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door metabaron »

Robertt het gloei printje moet ergens aan de min hangen liefst zo dicht mogelijk bij de buis.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door ray5150 »

Zo te zien op de foto's, is er ook geen afgeschermde bedrading gebruikt voor de in-en-uitgangen ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door Ah!buis »

robertt schreef:
de brom is weg wanneer ik de 6072 buisjes verwijder, ik heb meerdere 6072 buisjes geprobeerd en geen verschil.
Dus zodra er stroom loopt krijg je brom.Moet stroom door iets met brom, wisselstroom of gepulste gelijkstoom (van gelijkrichter) zijn.
Het spanningsverlies door die stroom komt in het signaal, moet ergens iets gemeenschappelijks zijn of dicht tegen elkaar liggende draden.
Anne
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

Hallo metabaron,

De gloei is parallel aangesloten, de "+" gaat naar pootje 4 de stroom gaat door de 2 gloeidraden naar pootje 5 aan pootje 5 zit de retourleiding naar het printje, parallel aan de pootjes 4 en 5 zit de bedrading voor de volgende buis en daar hetzelfde verhaal.

Ik neem aan dat ik aan de - van de uitgang van het printje een extra draad moet plaatsen en een massa punt moet maken zo dicht mogelijk bij de eerste buis; kun je me uitleggen waarom ? en als ik ergens onzin schrijf kunnen jullie mij daar dan ook op wijzen want dit is de eerste versterker die ik heb "gebouwd" en ik heb wel wat kennis maar zal her en der vast gecorrigeerd moeten worden (wat ik overigens niet erg vind want ik ben leergierig).
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

Hallo Ah!buis,

Als ik 1 draad in het printje stop dan loopt er toch geen stroom ?
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Vreemd bromverschijnsel...

Bericht door robertt »

hallo ray5150,

De bedrading in de versterker is niet afgeschermd, de bedrading naar de voorversterker en naar de eindversterker zijn wel afgeschermd.
Plaats reactie