MyRef Fremen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

MyRef Fremen

Bericht door Bas Horneman »

MyRef Fremen is een evolutie op het werk van Mauro Penasa's MyRef
(LM318 met de LM3886 als power booster) LM 318 is blijkbaar specifiek gekozen en op-amp swappen naar de latest en greatest is geen verbetering. (Hoop dat ik dit allemaal goed begrepen en samengevat heb)

Onderaan de attachments ook nog even een verhaaltje hoe hij geÏnspireerd is door de MF A370

Eindelijk mijn kastje klaar. Kastje is nog niet warmer geworden dan 39 graden celcius. Trafospanning komt binnen via de Neutrik stekker.
IMG_20170415_192902.jpg
Freeswerk door een maat van me in Langedijk. Dus als iemand in de buurt woont en wat freeswerk wil laten doen. Neem maar even contact met me op.
Bijlagen
IMG_20170415_193006.jpg
IMG_20170415_192537.jpg
mauro_description.pdf
Zijn verhaal
(58.86 KiB) 340 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op ma 24 apr 2017, 11:50, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: MyRef Fremen

Bericht door Bas Horneman »

Nog geen fan geplaatst...denk dat ik gewoon een gleuf laat frezen aan de voorkant zodat warme lucht dat nu bovenin blijft hangen er gewoon zelf uit gaat.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: MyRef Fremen

Bericht door Bas Horneman »

Ben zeer te spreken over het geluid. Heeft m'n verwachtingen ruimschoots overtroffen. Een keeper zoals ze dat in het Engels zeggen.
SMD werk heb ik uitbesteed aan Dario de gast die de GB's doet op diyAudio.
Bijlagen
IMG_20160612_192623.jpg
r39.jpg
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: MyRef Fremen

Bericht door meanman64 »

Ref Fremen ?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: MyRef Fremen

Bericht door Bas Horneman »

Een evolutie op het werk van Mauro Penasa's MyRef
Link naar MyRef
http://www.diyaudio.com/forums/chip-amp ... post609507
Bijlagen
mauro_description.pdf
(58.86 KiB) 240 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Bas Horneman op ma 24 apr 2017, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: MyRef Fremen

Bericht door Bas Horneman »

Metingen op de MyRef Fremen
Bijlagen
Untitled 1.jpg
Untitled 1.jpg (60.78 KiB) 992 keer bekeken
IMG_20160612_192858.jpg
myEvo_{-17db}1W7ohm_997Hz44KHzr.PNG
myEvo_marino{-7.5db}14W7ohm_1KHz_88KHz2r.PNG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MyRef Fremen

Bericht door Pjotr »

Bas Horneman schreef:
Een evolutie op het werk van Mauro Penasa's MyRef
Link naar MyRef
http://www.diyaudio.com/forums/chip-amp ... post609507
Dat draadje is dik 100 pagina's. Heb je ook een linkje naar het uiteindelijke schema?
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: MyRef Fremen

Bericht door Bas Horneman »

Alstublieft.
Bijlagen
my_ampli.pdf
Het oorspronkelijke ontwerp
(32.85 KiB) 90 keer gedownload
My_Ref_FE - Schematic 1.5.pdf
Fremen
(105.82 KiB) 104 keer gedownload
My_Ref_FE - Schematic 1.5 PS.pdf
Fremen voeding
(104.93 KiB) 94 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MyRef Fremen

Bericht door Pjotr »

Dank je Bas. Leuke variatie op een thema.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MyRef Fremen

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Dank je Bas. Leuke variatie op een thema.
Ja, komt enigzins bekend voor :o
Ook nog stroom tegenkoppeling in de eindtrap, wel eigenaardig dat de 3886 zo stabiel blijft :?
Eigenaardige manier om een diodebrug te tekenen, lijkt wel een hakenkruis-brug :shock:
Mooi kastje trouwens :kwijl:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MyRef Fremen

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Ook nog stroom tegenkoppeling in de eindtrap, wel eigenaardig dat de 3886 zo stabiel blijft :?

Anne
Ja, verbaast mij ook nogal. Ben wel benieuwd naar de blokweergave en het clipgedrag.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: MyRef Fremen

Bericht door Bas Horneman »

-1. 1kHz square at close but below to 50Vp-p output
-2. close-in zoom of the same
-3. clipping at 27V peak, 54Vp-p
-4. showing the behaviour when getting out of clipping, almost zero sticking, as visible
Bijlagen
FE_V7_test.pdf
(471.6 KiB) 58 keer gedownload
1Screenshot_2015-10-05_3_213641.PNG.png
2Screenshot_2015-10-05_4_220934.PNG.png
3Screenshot_2015-10-05_10_221521.PNG.png
4Screenshot_2015-10-05_11_221841.PNG.png
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: MyRef Fremen

Bericht door Bas Horneman »

Zijn verhaal over stabiliteit:
Compensation techniques:
Apart from other, local compensation elements, which I added to or eliminated from the different
circuit versions, I have basically used two different techniques, which are actually complementary in
their function. In “MY_REF RevA (the “official” version) I’ve applied Cbf (Cap. Back-feed or
feedback). This component creates a high frequency dominant pole (integration), together with R1, but
inversely proportional (in frequency) to the output signal of the LM318. In this way, it’s possible to
maintain unconditional stability of the circuit.
In the Rev3 version I’ve used the inverse approach, based on Cff (Cap. Feed-forward).
This component executes a positive compensation of the diminishing gain of the input differential with
higher frequencies (it “differentiates” the output of the LM318) This method results in a notable
linearization of the DF… (with frequency).
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MyRef Fremen

Bericht door Ah!buis »

Gooi maar in m'n pet :shock:
Oscillogrammetjes zien er wel (te ?) mooi uit.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MyRef Fremen

Bericht door Pjotr »

Ja is ook een manier. De grap met nested opamps is dat wat je ook verzint, het netto resultaat qua loop-gain die je overhoudt voor het onderdrukken van de vervorming, min of meer gelijk blijft voor de diverse variaties. Vandaar dat ik voor de ZBA CA voor de meest simpele recht toe recht aan versie heb gekozen.

Wat is trouwens het nut van die stroomtegenkoppeling (of is het meekoppeling?) bij de LM3886?

{Edit]
Idd Anne, zou hem zelf wel even zelf aan de scoop willen hangen. Die Tom versterker viel hier behoorlijk door de mand.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: MyRef Fremen

Bericht door Bas Horneman »

De metingen zijn trouwens niet door de ontwerper (Mauro) gedaan..maar door een andere onafhankelijke 3e "partij"

Overigens...als ik em ooit mee moet nemen voor een zelfbouwaudio dag om een te laten doormeten...graag.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: MyRef Fremen

Bericht door Bas Horneman »

Wat is trouwens het nut van die stroomtegenkoppeling (of is het meekoppeling?) bij de LM3886?
Geen idee. Wellicht kan je de reden vinden in het documentje van Mauro? download/file.php?id=121970
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MyRef Fremen

Bericht door Pjotr »

Top Bas :goedzo: ga ik doorlezen. Het is overigens geen kritiek hoor, meer nieuwsgierigheid. Belangrijk is ook hoe het klinkt in verhouding tot andere "super"ontwerpen met de LM3886.
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: MyRef Fremen

Bericht door Bas Horneman »

Zag het ook niet als kritiek hoor. Snap nauwelijks iets van solid state. Vandaar dat ik hoopte dat het document een antwoord op je vraag zou geven.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MyRef Fremen

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Wat is trouwens het nut van die stroomtegenkoppeling (of is het meekoppeling?) bij de LM3886?
Zonder belasting is de terugkoppeling naar de plus-in en min-in gelijk.Met belasting blijft die naar de min-in gelijk (tegenkoppeling) en die naar de plus-in (meekoppeling) neemt af door val over serieweerstand (0,47Ω), netto stroomtegenkoppeling.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MyRef Fremen

Bericht door Pjotr »

Heb je dat laatste stuk gelezen Anne wat Bas gaf? Dat verduidelijkt veel. De LM3886 fungeert hier als stroombron. De configuratie vormt hier een Howland current pump. Waarom hij dat doet motiveert hij met een MF versterker die ook volgens een stroombron principe werkt (transductance versterker) en diepe indruk op hem maakte. Wat hij echter over het hoofd ziet is dat die MF versterker werkt met collectorvolgers als stroombron en op die manier erg lineair kan zijn. Dat imiteer je niet met een LM3886 geconfigureerd als Howland current pump.

Op zich is het verder een uitstekend ding wat gehoormatig beslist een orde beter kan klinken dan alleen een LM3886. Maar dat is meer het gevolg van extra loop-gain t.g.v. een extra opamp. Hetzelfde resultaat kun je m.i. ook minder ingewikkeld bereiken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MyRef Fremen

Bericht door Ah!buis »

Die schakeling had ik al eerder gezien, ik heb het App boek van NS uit '94.
NS-stroombron.jpg
NS-stroombron.jpg (22.67 KiB) 839 keer bekeken
Zie 't nut hier niet zo. Met buizen heb je ook een (bijna) stroombron uitgang met pentodes.Om dan de uitgang laagohmig te maken gaan er veel over op triode, heet dan veel beter te klinken.Of er wordt tegen gekoppeld.
En nu hier ook weer een hoogohmige uitgang die dan weer laagohmig wordt gemaakt met een hoop tegenkoppeling :?
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MyRef Fremen

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Anne en dan te bedenken dat de aangehaalde MF A370 ook nog een klasse-A versterker is! Overigens is er niks mis met een tranconductance versterker die met behulp van veel tegenkoppeling weer een spanningsversterker wordt. Veel gestabiliseerde voedingen werken net zo. En met heel veel tegenkoppeling is bij ss ook niks mis en vaak alleen maar een voordeel. De ZBA CA werkt ook zo. Je kunt zelf de meningen lezen :) Bij buizen is het een heel ander verhaal, daar heb je gelijk in.

Maar laten we Bas niet te veel ontnuchteren. Het gaat er ook om hoe het klinkt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: MyRef Fremen

Bericht door Bas Horneman »

Maar laten we Bas niet te veel ontnuchteren. Het gaat er ook om hoe het klinkt :mrgreen:
Ik raak niet zo maar ontnuchterd....vooral omdat het project uiteraard reeds af is en fantastisch klinkt.
Gebruikersavatar
Joost1975
Berichten: 63
Lid geworden op: za 25 apr 2015, 15:44

Re: MyRef Fremen

Bericht door Joost1975 »

Leuk om hier nog een MyRef Fremen te zien. Ben al een tijdje bezig, maar ik kom er maar niet aan toe om hem af te maken. Heb hem wel al als "plankjes versterker" beluisterd. Ik was ook erg aangenaam verrast over de kwaliteit van het geluid.
Plaats reactie