Waar zijn we op dit moment mee bezig?
Moderator: Beheerdersteam
Klopt inderdaad!
Ik heb vorig jaar kontakt opgenomen met Tony om de DD8 te bouwen. Tony stelde mij voor om een DD8-MkII te bouwen (met vernieuwde Seas drivers). Ik heb hiervoor de kast gemaakt en naar hem toegebracht. Vervolgens heeft hij het filter ontworpen. Het filterschema heb ik vervolgens van hem gekregen en het filter nagebouwd. De kast en de filters die je op Tony's website ziet zijn inderdaad door mij gemaakt. Er heeft vrij lang een ongespoten versie op zijn website gestaan. Nadat mijn speaker gespoten was heb ik een foto doorgestuurd naar Tony, die hem vervolgens op zijn website heeft geplaatst.
Het ontwerp is dus van Tony echter de uitvoering is door mij gedaan.
(Beide filters zijn hetzelfde en bij mij thuis gefotografeerd. Het zijn dezelfde filters alleen aan de onderste foto is tijdelijk een koperkabel gesoldeerd voor luistertesten op de hobbykamer)
Heeft inderdaad de schijn van plagiaat maar is dus niet het geval
Rade
Ik heb vorig jaar kontakt opgenomen met Tony om de DD8 te bouwen. Tony stelde mij voor om een DD8-MkII te bouwen (met vernieuwde Seas drivers). Ik heb hiervoor de kast gemaakt en naar hem toegebracht. Vervolgens heeft hij het filter ontworpen. Het filterschema heb ik vervolgens van hem gekregen en het filter nagebouwd. De kast en de filters die je op Tony's website ziet zijn inderdaad door mij gemaakt. Er heeft vrij lang een ongespoten versie op zijn website gestaan. Nadat mijn speaker gespoten was heb ik een foto doorgestuurd naar Tony, die hem vervolgens op zijn website heeft geplaatst.
Het ontwerp is dus van Tony echter de uitvoering is door mij gedaan.
(Beide filters zijn hetzelfde en bij mij thuis gefotografeerd. Het zijn dezelfde filters alleen aan de onderste foto is tijdelijk een koperkabel gesoldeerd voor luistertesten op de hobbykamer)
Heeft inderdaad de schijn van plagiaat maar is dus niet het geval
Rade
Laatst gewijzigd door Rade op vr 29 okt 2004, 23:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Hallo diyBylie,
Tijdens de eerste luistertests in de woonkamer heb ik gebruik gemaakt van 2, vrij gammele, Lundia stoeltjes en een wat provisorisch in elkaar gezet filter.
Vervolgens hebben ze op mijn hobby kamer een tijdje staan spelen op een dressoir kast.
Vandaag heb ik de speakers in de woonkamer geplaatst op Mission "Stance" speakerstands. Deze heb ik van de lokale hifi handelaar op proef meegekregen
Ik ben nu ook overtuigd van het nut van goede speakerstands en speaker positie! Na vandaag neem ik mijn eerdere opmerkingen over de wat magere bas volledig terug! Nooit geweten dat dit zo'n verschil maakt. Het laag is diep, droog en strak. Het totale beeld is mooi gedetailleerd en heel neutraal.
Als je echt van plan bent om deze speaker te bouwen en je wilt hem eerst beluisteren dan ben je welkom.
Groeten,
Rade
Tijdens de eerste luistertests in de woonkamer heb ik gebruik gemaakt van 2, vrij gammele, Lundia stoeltjes en een wat provisorisch in elkaar gezet filter.
Vervolgens hebben ze op mijn hobby kamer een tijdje staan spelen op een dressoir kast.
Vandaag heb ik de speakers in de woonkamer geplaatst op Mission "Stance" speakerstands. Deze heb ik van de lokale hifi handelaar op proef meegekregen
Ik ben nu ook overtuigd van het nut van goede speakerstands en speaker positie! Na vandaag neem ik mijn eerdere opmerkingen over de wat magere bas volledig terug! Nooit geweten dat dit zo'n verschil maakt. Het laag is diep, droog en strak. Het totale beeld is mooi gedetailleerd en heel neutraal.
Als je echt van plan bent om deze speaker te bouwen en je wilt hem eerst beluisteren dan ben je welkom.
Groeten,
Rade
Cool!! Leuke samenwerking.Rade schreef:Klopt inderdaad!
Ik heb vorig jaar kontakt opgenomen met Tony om de DD8 te bouwen. Tony stelde mij voor om een DD8-MkII te bouwen (met vernieuwde Seas drivers). Ik heb hiervoor de kast gemaakt en naar hem toegebracht. Vervolgens heeft hij het filter ontworpen. Het filterschema heb ik vervolgens van hem gekregen en het filter nagebouwd. De kast en de filters die je op Tony's website ziet zijn inderdaad door mij gemaakt. Er heeft vrij lang een ongespoten versie op zijn website gestaan. Nadat mijn speaker gespoten was heb ik een foto doorgestuurd naar Tony, die hem vervolgens op zijn website heeft geplaatst.
Het ontwerp is dus van Tony echter de uitvoering is door mij gedaan.
(Beide filters zijn hetzelfde en bij mij thuis gefotografeerd. Het zijn dezelfde filters alleen aan de onderste foto is tijdelijk een koperkabel gesoldeerd voor luistertesten op de hobbykamer)
Heeft inderdaad de schijn van plagiaat maar is dus niet het geval![]()
Rade
Dus hieruit kan ik opmaken dat ze nu veel beter klinken dan daarvoren, dan is het voor mij simpel : de monitor zal het worden.Rade schreef:Hallo diyBylie,
Na vandaag neem ik mijn eerdere opmerkingen over de wat magere bas volledig terug! Nooit geweten dat dit zo'n verschil maakt. Het laag is diep, droog en strak. Het totale beeld is mooi gedetailleerd en heel neutraal.
Ik vermoed dat jij het filter in de kast zelf hebt zitten, past dit eigenlijk wel goed? Ik zit er aan te denken om dit namelijk in aparte doosjes te steken buiten de kast, misschien ook wel de highend versie te maken (zal er aan liggen of ik de componenten tegen een goed prijsje kan krijgen natuurlijk
op gehoor, die meetapp had ik jou voor nodig remember?Edo schreef:Ben benieuwd hoe die gaat klinken. Hoe doe je dat tweaken trouwens?
Op gehoor of ook met meetapparatuur?
Edo
Wel eerst een mlssa meting gedaan (bij remo) van de afzonderlijke units in de kast en adh daarvan een filter "bedacht". Dat heb ik vanmorgen in elkaar gesoldeerd en met wat losse componenten en meetsnoertjes beetje gevogeld....
Ik ben nu nog even aan het kijken of ik het laag 1e of 2e orde wil. De tweet heeft een 3e orde. filteren gebeurd op 3200Hz.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik ben ook bezig met een center, ik gebruik de zelfde ribbon als Teacher (ik was eerder
)

[ vooraanzicht ]

[ zijaanzicht ]

[ closeup ]
Filter moet nog: wordt een actief filter met twee gainclones, 5e orde butterworth op 2.5 Khz, met baffle step compensatie.
Units zijn de Aurum Cantus G2si en 2x Monacor 135KEP. Momenteel is de ribbon 1e orde gefilterd op 7 Khz en spelen de woofer full range.
Geeft nu al een leuke curve:

Maar dit is natuurlijk verre van ideaal
Owja, de kast, dat begon zo:

Dan multiplex op de zijkanten, afgewerkt met glazvezelplamuur, dan een laag poly, dan een laag plamuur, en dan metalic lak
. Ding weegt zo'n 1 4 KG 
Voor een lang verhaal: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/914220/ (het begint echt ergens in het midden)

[ vooraanzicht ]

[ zijaanzicht ]

[ closeup ]
Filter moet nog: wordt een actief filter met twee gainclones, 5e orde butterworth op 2.5 Khz, met baffle step compensatie.
Units zijn de Aurum Cantus G2si en 2x Monacor 135KEP. Momenteel is de ribbon 1e orde gefilterd op 7 Khz en spelen de woofer full range.
Geeft nu al een leuke curve:

Maar dit is natuurlijk verre van ideaal
Owja, de kast, dat begon zo:

Dan multiplex op de zijkanten, afgewerkt met glazvezelplamuur, dan een laag poly, dan een laag plamuur, en dan metalic lak
Voor een lang verhaal: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/914220/ (het begint echt ergens in het midden)
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Gainclone schema van electuur, echter met lagere voedingsspanning. Ik heb maar 2x40W nodigEdo schreef:Mooie moderne look dat blauw.
Welk gainclone schema en filterschema gebruik je? (zelf ontworpen?)
Op welke freq. komt je tweeter in?
Tweeter komt @ 2.5 Khz ongeveer. het schema van het filter haal ik van lspcad, de rest verzin ik zelf wel (met wat hulp)
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik zal je verklappen dat dat niet ingefreesd is (in ieder geval niet zoals jij denkt). Het is gedaan met flink wat plamuurRade schreef:Die Monacor units zijn zo te zien erg fraai ingefreesd, niet de meest eenvoudige vorm. Mijn complimenten!
Rade
Hoe maak je die V groefjes..Edo schreef:Hallo Rade,
Ten eerste welkom natuurlijk. Ten tweede: ziet er goed uit zeg.
Handig die V-groef om naden weg te werken. Leuke tip voor op de "houtafdeling" van de site.
Je kan je project in het topic "Showcase" ook bijschrijven. Kunnen we bijhouden wat je doet etc. Leuk.
Heb mijn kasten nog niet afgewerkt..
Dus misschien dat ze nu nog toe te passen zijn
Of moeten dir V groefjes voor het lijmen gemaakt worden ?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zou wel handig kunnen zijn....een bovenfrees. Anders wordt het erg hard met die frees tussen je handen draaien.
Maar alle gekheid op een stokje: Je zou, voordat je aan je werkstuk gaat beginnen, even twee restsukjes MDF aan elkaar kunnen lijmen, en daar eerst even op oefenen. Dan weet je hoe het gaat en voelt en wat je te wachten staat.
Gaat het dan mis is er niets aan de hand. Begin je gelijk aan je kast en er gaat dan wat mis is het zonde.
Maar alle gekheid op een stokje: Je zou, voordat je aan je werkstuk gaat beginnen, even twee restsukjes MDF aan elkaar kunnen lijmen, en daar eerst even op oefenen. Dan weet je hoe het gaat en voelt en wat je te wachten staat.
Gaat het dan mis is er niets aan de hand. Begin je gelijk aan je kast en er gaat dan wat mis is het zonde.
Ik heb de v-groefjes gefreesd na het lijmen. Ik denk dat het heel lastig is om te frezen voordat je de panelen lijmt. Je moet de panelen dan wel heel erg nauwkeurig fixeren!
Frezen na het lijmen en schuren is heel goed te doen. Mocht het toch mis gaan dan kun je heel goed met 2-componenten autoplamuur (zonder vezels) evt. beschadiging herstellen. Dit spul is in 30 min. droog en schuurbaar. Hier zie je naderhand niets meer van, geweldig spul!
Pas wel op met het begin en eind van elke groef omdat je freesgeleiding van de kast hier minimaal is. Klem hiervoor even een extra geleiding op de kast van afvalhout met lijmklemmen.
De frees die ik gebruikt heb is een zgn. 90 graden frees met een punt.
Het is ook mogelijk om een rechthoekige uitsparing over de naad te maken m.b.v. een zaagtafel. Laat het zaagblad iets uitsteken boven de tafel (gewenste groefdiepte) en duw de kast langs de geleider over het blad. Deze manier heb ik toegepast bij mijn vorige project, de Vifa Carat.
Rade
Frezen na het lijmen en schuren is heel goed te doen. Mocht het toch mis gaan dan kun je heel goed met 2-componenten autoplamuur (zonder vezels) evt. beschadiging herstellen. Dit spul is in 30 min. droog en schuurbaar. Hier zie je naderhand niets meer van, geweldig spul!
Pas wel op met het begin en eind van elke groef omdat je freesgeleiding van de kast hier minimaal is. Klem hiervoor even een extra geleiding op de kast van afvalhout met lijmklemmen.
De frees die ik gebruikt heb is een zgn. 90 graden frees met een punt.
Het is ook mogelijk om een rechthoekige uitsparing over de naad te maken m.b.v. een zaagtafel. Laat het zaagblad iets uitsteken boven de tafel (gewenste groefdiepte) en duw de kast langs de geleider over het blad. Deze manier heb ik toegepast bij mijn vorige project, de Vifa Carat.
Rade


