Waar zijn we op dit moment mee bezig?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wel een goeie copy. Straf is dat.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Bericht door Rade »

Klopt inderdaad!

Ik heb vorig jaar kontakt opgenomen met Tony om de DD8 te bouwen. Tony stelde mij voor om een DD8-MkII te bouwen (met vernieuwde Seas drivers). Ik heb hiervoor de kast gemaakt en naar hem toegebracht. Vervolgens heeft hij het filter ontworpen. Het filterschema heb ik vervolgens van hem gekregen en het filter nagebouwd. De kast en de filters die je op Tony's website ziet zijn inderdaad door mij gemaakt. Er heeft vrij lang een ongespoten versie op zijn website gestaan. Nadat mijn speaker gespoten was heb ik een foto doorgestuurd naar Tony, die hem vervolgens op zijn website heeft geplaatst.
Het ontwerp is dus van Tony echter de uitvoering is door mij gedaan.

(Beide filters zijn hetzelfde en bij mij thuis gefotografeerd. Het zijn dezelfde filters alleen aan de onderste foto is tijdelijk een koperkabel gesoldeerd voor luistertesten op de hobbykamer)

Heeft inderdaad de schijn van plagiaat maar is dus niet het geval :wink:

Rade
Laatst gewijzigd door Rade op vr 29 okt 2004, 23:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Bericht door Rade »

Hallo diyBylie,

Tijdens de eerste luistertests in de woonkamer heb ik gebruik gemaakt van 2, vrij gammele, Lundia stoeltjes en een wat provisorisch in elkaar gezet filter.
Vervolgens hebben ze op mijn hobby kamer een tijdje staan spelen op een dressoir kast.
Vandaag heb ik de speakers in de woonkamer geplaatst op Mission "Stance" speakerstands. Deze heb ik van de lokale hifi handelaar op proef meegekregen
Ik ben nu ook overtuigd van het nut van goede speakerstands en speaker positie! Na vandaag neem ik mijn eerdere opmerkingen over de wat magere bas volledig terug! Nooit geweten dat dit zo'n verschil maakt. Het laag is diep, droog en strak. Het totale beeld is mooi gedetailleerd en heel neutraal.

Als je echt van plan bent om deze speaker te bouwen en je wilt hem eerst beluisteren dan ben je welkom.

Groeten,

Rade
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vooral plaatsing kan erg veel uitmaken. Als je wat gaat meten in je huiskamer of je laat een "room"-simulatie los op je speaker kun je je rot schrikken van bergen en dalen in je grafiekje bij verplaatsing van je speakers.

Nog even kort over de foto's.... Blijft erg mooi gemaakt...
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Rade schreef:
Klopt inderdaad!

Ik heb vorig jaar kontakt opgenomen met Tony om de DD8 te bouwen. Tony stelde mij voor om een DD8-MkII te bouwen (met vernieuwde Seas drivers). Ik heb hiervoor de kast gemaakt en naar hem toegebracht. Vervolgens heeft hij het filter ontworpen. Het filterschema heb ik vervolgens van hem gekregen en het filter nagebouwd. De kast en de filters die je op Tony's website ziet zijn inderdaad door mij gemaakt. Er heeft vrij lang een ongespoten versie op zijn website gestaan. Nadat mijn speaker gespoten was heb ik een foto doorgestuurd naar Tony, die hem vervolgens op zijn website heeft geplaatst.
Het ontwerp is dus van Tony echter de uitvoering is door mij gedaan.

(Beide filters zijn hetzelfde en bij mij thuis gefotografeerd. Het zijn dezelfde filters alleen aan de onderste foto is tijdelijk een koperkabel gesoldeerd voor luistertesten op de hobbykamer)

Heeft inderdaad de schijn van plagiaat maar is dus niet het geval :wink:

Rade
Cool!! Leuke samenwerking.
diyBylie
Berichten: 102
Lid geworden op: do 28 okt 2004, 22:21

Bericht door diyBylie »

Rade schreef:
Hallo diyBylie,
Na vandaag neem ik mijn eerdere opmerkingen over de wat magere bas volledig terug! Nooit geweten dat dit zo'n verschil maakt. Het laag is diep, droog en strak. Het totale beeld is mooi gedetailleerd en heel neutraal.
Dus hieruit kan ik opmaken dat ze nu veel beter klinken dan daarvoren, dan is het voor mij simpel : de monitor zal het worden.
Ik vermoed dat jij het filter in de kast zelf hebt zitten, past dit eigenlijk wel goed? Ik zit er aan te denken om dit namelijk in aparte doosjes te steken buiten de kast, misschien ook wel de highend versie te maken (zal er aan liggen of ik de componenten tegen een goed prijsje kan krijgen natuurlijk :)).
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Bezig met het tweaken van het filter van mijn center.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ben benieuwd hoe die gaat klinken. Hoe doe je dat tweaken trouwens?
Op gehoor of ook met meetapparatuur?

Edo
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Bericht door Rade »

Hallo DiyBylie,

Het filter past echt maar net in de kast. Als je geen bezwaar hebt tegen een extern fliter zou ik dit aanraden. Kun je meteen betere (en grotere) componenten toepassen.

Rade
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Edo schreef:
Ben benieuwd hoe die gaat klinken. Hoe doe je dat tweaken trouwens?
Op gehoor of ook met meetapparatuur?

Edo
op gehoor, die meetapp had ik jou voor nodig remember? :wink:
Wel eerst een mlssa meting gedaan (bij remo) van de afzonderlijke units in de kast en adh daarvan een filter "bedacht". Dat heb ik vanmorgen in elkaar gesoldeerd en met wat losse componenten en meetsnoertjes beetje gevogeld....

Ik ben nu nog even aan het kijken of ik het laag 1e of 2e orde wil. De tweet heeft een 3e orde. filteren gebeurd op 3200Hz.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha, juist daarom de vraag of je al meetapparatuur had. Maar bel me maar als het zover is. Gaan we eens meten hoe of wat.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik ben ook bezig met een center, ik gebruik de zelfde ribbon als Teacher (ik was eerder :P )

Afbeelding
[ vooraanzicht ]


Afbeelding
[ zijaanzicht ]


Afbeelding
[ closeup ]

Filter moet nog: wordt een actief filter met twee gainclones, 5e orde butterworth op 2.5 Khz, met baffle step compensatie.

Units zijn de Aurum Cantus G2si en 2x Monacor 135KEP. Momenteel is de ribbon 1e orde gefilterd op 7 Khz en spelen de woofer full range.

Geeft nu al een leuke curve:

Afbeelding

Maar dit is natuurlijk verre van ideaal ;)

Owja, de kast, dat begon zo:

Afbeelding

Dan multiplex op de zijkanten, afgewerkt met glazvezelplamuur, dan een laag poly, dan een laag plamuur, en dan metalic lak :D . Ding weegt zo'n 1 4 KG :P

Voor een lang verhaal: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/914220/ (het begint echt ergens in het midden)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Mooie moderne look dat blauw.
Welk gainclone schema en filterschema gebruik je? (zelf ontworpen?)

Op welke freq. komt je tweeter in?

Edo
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Edo schreef:
Mooie moderne look dat blauw.
Welk gainclone schema en filterschema gebruik je? (zelf ontworpen?)

Op welke freq. komt je tweeter in?
Gainclone schema van electuur, echter met lagere voedingsspanning. Ik heb maar 2x40W nodig ;)

Tweeter komt @ 2.5 Khz ongeveer. het schema van het filter haal ik van lspcad, de rest verzin ik zelf wel (met wat hulp)
priens
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 10:40

Bericht door priens »

Wauw! Wat een werk zeg, al die lagen MDF. Ga er maar aan staan.

Heeft het naast de vormvrijheid nog andere voordelen om een kast op die manier te bouwen? Is het bij dezelfde dikte bijvoorbeeld steviger in de dwarstichting?
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Bericht door Rade »

Die Monacor units zijn zo te zien erg fraai ingefreesd, niet de meest eenvoudige vorm. Mijn complimenten!

Rade
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Rade schreef:
Die Monacor units zijn zo te zien erg fraai ingefreesd, niet de meest eenvoudige vorm. Mijn complimenten!

Rade
Ik zal je verklappen dat dat niet ingefreesd is (in ieder geval niet zoals jij denkt). Het is gedaan met flink wat plamuur :) Maarhet resultaat mag er zijn. Dank voor het compliment!
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
Hallo Rade,

Ten eerste welkom natuurlijk. Ten tweede: ziet er goed uit zeg.
Handig die V-groef om naden weg te werken. Leuke tip voor op de "houtafdeling" van de site.

Je kan je project in het topic "Showcase" ook bijschrijven. Kunnen we bijhouden wat je doet etc. Leuk.
Hoe maak je die V groefjes..
Heb mijn kasten nog niet afgewerkt..
Dus misschien dat ze nu nog toe te passen zijn
Of moeten dir V groefjes voor het lijmen gemaakt worden ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

V groefjes doe je met een bovenfrees.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Maar je doet dat wel vóór het verlijmen. Je freest een schuine kant van 45° aan je paneeltjes op de plaats waar ze elkaar raken. Daarna verlijm je de paneeltjes.
Zo doe ik het toch.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Het kan ook na het verlijmen. Je hebt daar een puntige frees voor.
Nadeel van voor het lijmen lijkt me, is dat er een afwijking kan ontstaan.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Edo schreef:
Het kan ook na het verlijmen. Je hebt daar een puntige frees voor.
Nadeel van voor het lijmen lijkt me, is dat er een afwijking kan ontstaan.
Thanks..
Heb al een puntige frees nu nog een bovenfrees met geleider
denk dat het wel mooi van wordt..
En foutjes vallen minder op..
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zou wel handig kunnen zijn....een bovenfrees. Anders wordt het erg hard met die frees tussen je handen draaien.
Maar alle gekheid op een stokje: Je zou, voordat je aan je werkstuk gaat beginnen, even twee restsukjes MDF aan elkaar kunnen lijmen, en daar eerst even op oefenen. Dan weet je hoe het gaat en voelt en wat je te wachten staat.
Gaat het dan mis is er niets aan de hand. Begin je gelijk aan je kast en er gaat dan wat mis is het zonde.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Bericht door Rade »

Ik heb de v-groefjes gefreesd na het lijmen. Ik denk dat het heel lastig is om te frezen voordat je de panelen lijmt. Je moet de panelen dan wel heel erg nauwkeurig fixeren!

Frezen na het lijmen en schuren is heel goed te doen. Mocht het toch mis gaan dan kun je heel goed met 2-componenten autoplamuur (zonder vezels) evt. beschadiging herstellen. Dit spul is in 30 min. droog en schuurbaar. Hier zie je naderhand niets meer van, geweldig spul!

Pas wel op met het begin en eind van elke groef omdat je freesgeleiding van de kast hier minimaal is. Klem hiervoor even een extra geleiding op de kast van afvalhout met lijmklemmen.

De frees die ik gebruikt heb is een zgn. 90 graden frees met een punt.

Het is ook mogelijk om een rechthoekige uitsparing over de naad te maken m.b.v. een zaagtafel. Laat het zaagblad iets uitsteken boven de tafel (gewenste groefdiepte) en duw de kast langs de geleider over het blad. Deze manier heb ik toegepast bij mijn vorige project, de Vifa Carat.

Rade
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Met dat fixeren heb ik eigenlijk geen last gehad. Ik gebruik wel van de klemmen waarmee je je panelen precies in een haakse hoek kan klemmen. Dat helpt wel een pak.
Plaats reactie