Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Nou meten niet meer gelukt, eerst maar eens avondeten
. Wel driver goed kunnen monteren, nu mooi in het midden van throat van waveguide. Morgen meten!
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Nou het avondeten wordt steeds later
. Mijn vriendin komt morgen terug uit Chicago, dus wilde het graag nog even afronden, gaat wat makkelijker alleen in huis om in de avond de huiskamer even tijdelijk te verbouwen
(dan mag het scherm ook omlaag blijven hangen haha)
Gelukkig vallen de metingen niet tegen. Polar van de woofer
En de waveguide
Allemaal zeer vergelijkbaar met het prototype (die ook dezelfde dimensies heeft). De uiteindelijke waveguide lijkt het zelfs iets beter te doen dan die in het prototype (die wat schade had). Ik ben er tevreden mee. Nu volgende stap is passief wisselfilter.
Gelukkig vallen de metingen niet tegen. Polar van de woofer
En de waveguide
Allemaal zeer vergelijkbaar met het prototype (die ook dezelfde dimensies heeft). De uiteindelijke waveguide lijkt het zelfs iets beter te doen dan die in het prototype (die wat schade had). Ik ben er tevreden mee. Nu volgende stap is passief wisselfilter.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Die sonogram is genormaliseerd neem ik aan. Heb je misschien een paar frequentierespons plot? Rond 2 khz verwacht ik een on-axis diffractiedip. Met een grotere radius op de randen kun je die mogelijk nog wat verminderen, mocht je daar nog zin in hebben
.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Hier overlays van waveguide van 0 tot 90 graden in 10 graden stappen tot 60graden (daarna 15graden).
Grotere radius is niet zo heel makkelijk, maar wilde ik eigenlijk sowieso al onderzoeken of dat nog gaat lukken op basis van esthetische overwegingen
.
Grotere radius is niet zo heel makkelijk, maar wilde ik eigenlijk sowieso al onderzoeken of dat nog gaat lukken op basis van esthetische overwegingen
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
U moet een aardige vriendin hebben met zulke toeters (of een die ook gewoon van muziek, zoals mijn vrouw!)
Mooi werk geleverd, probeer punten te vinden, maar niets om op aan te merken.
Ik zou u in dienst nemen! (ik werk alleen niet meer
)
Mooi werk geleverd, probeer punten te vinden, maar niets om op aan te merken.
Ik zou u in dienst nemen! (ik werk alleen niet meer
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Opvallend dat die waveguide pattern control lijkt te hebben tot onder 1 kHz (al dan niet geholpen door wat baffle diffractie onderin). Erg nette prestatie!
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Wellicht varieerde de afstand van de microfoon bij het instellen van de verschillende hoeken?Ronkel schreef:Opvallend dat die waveguide pattern control lijkt te hebben tot onder 1 kHz (al dan niet geholpen door wat baffle diffractie onderin). Erg nette prestatie!
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Haha, hele aardige. Het scheelt dat mijn vorige toeters veel groter warenMuijsP schreef:U moet een aardige vriendin hebben met zulke toeters (of een die ook gewoon van muziek, zoals mijn vrouw!)
Mooi werk geleverd, probeer punten te vinden, maar niets om op aan te merken.
Ik zou u in dienst nemen! (ik werk alleen niet meer)
Dat heb ik wel geprobeerd te voorkomen door het draaipunt onder de compression driver te houden en niet voorkant baffle. Maar heb wel op relatief korte afstand gemeten (80cm), dus gevoeliger voor variatie in afstand.Martijn M schreef:Wellicht varieerde de afstand van de microfoon bij het instellen van de verschillende hoeken?Ronkel schreef:Opvallend dat die waveguide pattern control lijkt te hebben tot onder 1 kHz (al dan niet geholpen door wat baffle diffractie onderin). Erg nette prestatie!
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
En weer verder. Ik heb een grotere radius gefreesd van 25mm met een geleiderlat erlangs om een overgang naar een kleinere radius te krijgen.
Ben erg tevreden met het resultaat. De 25mm afronding zit langs de waveguide en maakt het geheel een stuk minder plat. Als ik het passieve wisselfilter af heb, dan zal ik de directivity opnieuw meten om te kijken of het de polar bij 2KHz nog iets verbetert.
Als laatste ook nog de waveguides in de lak gezet. Ik heb zowel een zijdeglans zwart geprobeerd als mat zwart (schoolbord verf). Laatste heeft denk ik mijn voorkeur, maar ik geef het nog wat droogtijd om te kijken of de glans nog afneemt.
Ben erg tevreden met het resultaat. De 25mm afronding zit langs de waveguide en maakt het geheel een stuk minder plat. Als ik het passieve wisselfilter af heb, dan zal ik de directivity opnieuw meten om te kijken of het de polar bij 2KHz nog iets verbetert.
Als laatste ook nog de waveguides in de lak gezet. Ik heb zowel een zijdeglans zwart geprobeerd als mat zwart (schoolbord verf). Laatste heeft denk ik mijn voorkeur, maar ik geef het nog wat droogtijd om te kijken of de glans nog afneemt.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Kan altijd nog als ik dat zou willen 
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Dat gaat de goede kant op, welk type verf is dat matte zwart?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Dat zal wel Warnex zijn....hannesie schreef:Dat gaat de goede kant op, welk type verf is dat matte zwart?
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Nee gewoon schoolbord zwart
. Kan niet wachten tot er geluid uit komt! Netjes inregelen met 4 subs erbij. En daarna nog hetzelfde doen bij de center speaker. Dat is het volgende project.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Toch maar ff wat gips op gesmeerd, ik was nog niet tevreden over de gladheid.
Daarna weer rondje schuren + lakken.
30 april bij Wouter langs om filter in elkaar te bakken.
Daarna weer rondje schuren + lakken.
30 april bij Wouter langs om filter in elkaar te bakken.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Mooi dat Wouter daar mee helpt, die heeft een hoop ervaring!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
En minstens net zo handig, een hoop filteronderdelen om ook e.e.a. te kunnen bouwen, na-meten en in stereo setup uit te proberen.
Voor Jag heb ik dan weer een serie Arta vragen, dus het is een mooie uitwisseling van kennis en spullen.
Voor Jag heb ik dan weer een serie Arta vragen, dus het is een mooie uitwisseling van kennis en spullen.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Nog wel een tikkie lastig om die waveguides mooi glad te krijgen. Mijn eerste zelfbouw speakers hadden enorme gipsen waveguides, die waren wel mooi glad geworden. Maar toen had ik nog hulp van mijn vader, die is net iets geduldiger dan ik. Maar snel tevreden zijn we beiden niet, dus volharden doen we wel. Dus nog maar weer een nieuwe laag gips (want ik had iets te ruig geschuurd) erop gedaan en schuren schuren schuren.
En tops ook nog een extra laagje glitsa gegeven.
En tops ook nog een extra laagje glitsa gegeven.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
De aanhouder wint. maar het wordt wel netjes.
Zou je die waveguide niet kunnen maken van oude hihats of bekkens ofzo?
Zou je die waveguide niet kunnen maken van oude hihats of bekkens ofzo?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Achteraf was een plug gebruiken wellicht handiger. De juiste vorm en dan lamineren. Maar je vorige wg was erg fraai dus gewoon ff volhouden. Enne, schuren begint waar vakmanschap eindigt
(okee, PUR hoort daar te staan)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Wel eens gedacht aan gips dat in de tandtechniek wordt gebruikt?
http://www.hoefrenes.nl/_clientfiles/Br ... ro_2012%20(1).pdf?sg=%7B1EB8768E%2DB4D5%2D4C88%2D8F79%2D21D66C4A90B7%7D
En in allerlei kleurtjes te krijgen:
http://www.hoefrenes.nl/200-groep/Klass ... C4A90B7%7D
Je zou ook wat fijn schuurpapier op de kopse kant van je mal plakken en dan netjes schuren met ronddraaiende bewegingen.
http://www.hoefrenes.nl/_clientfiles/Br ... ro_2012%20(1).pdf?sg=%7B1EB8768E%2DB4D5%2D4C88%2D8F79%2D21D66C4A90B7%7D
En in allerlei kleurtjes te krijgen:
http://www.hoefrenes.nl/200-groep/Klass ... C4A90B7%7D
Je zou ook wat fijn schuurpapier op de kopse kant van je mal plakken en dan netjes schuren met ronddraaiende bewegingen.
Re: Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Dat is wel een overweging voor als ik nog een keer een gipsen waveguide wil maken. Nu wil ik gewoon deze afmaken
. Het heeft allemaal genoeg tijd gekocht, nu wil ik weer luisteren!
Volgende project is de center speaker, daar ga ik dezelfde revisie aan geven. En daarna de subs een nieuwe baffle geven, puur voor het esthetische. Dus nog genoeg leuke projecten in het verschiet
.
Volgende project is de center speaker, daar ga ik dezelfde revisie aan geven. En daarna de subs een nieuwe baffle geven, puur voor het esthetische. Dus nog genoeg leuke projecten in het verschiet
