Bij een klassieke versterker kan bij sluiting de stroom hoog oplopen, de sturing is veel groter dan nodig voor gewoon uitsturen en wordt, als 't teveel wordt, afgevoerd met die extra transistors.Hier kan de stroom niet groter worden dan de stroombron(nen) maal de stroomversterking eindtorren, is al begrensd.
Nog even over die weerstand uitgang opamp-LS.
Vanuit de opamp ga je via twee p-n overgangen naar de emitterweerstanden, dat is dan ong. 0,6volt op en dan 0,6volt neer.De stroom naar de LS komt dan van twee weerstanden vanuit eenzelfde spanning.Is de stroomverdeling omgekeerd evenredig met de weerstanden.
De stroomversterking hier is dan 100Ω/0,33Ω ~300x.Als je er van uit gaat dat de opamp makkelijk 15mA kan trekken en de uitgang vraagt 1,5A (4Ω bij 6V) zou de weerstand wel 33Ω mogen voor een tussenkomst van de buffer van 100x.Hoe minder de buffer bijdraagt hoe minder vervorming die ook toevoegt.
Anne
Meetversterkertje
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Meetversterkertje
Dus simpel gezegd, jij bedoelt dat er geen extra stroombegrenzing nodig is?Ah!buis schreef:Bij een klassieke versterker kan bij sluiting de stroom hoog oplopen, de sturing is veel groter dan nodig voor gewoon uitsturen en wordt, als 't teveel wordt, afgevoerd met die extra transistors.Hier kan de stroom niet groter worden dan de stroombron(nen) maal de stroomversterking eindtorren, is al begrensd.
Nog even over die weerstand uitgang opamp-LS.
Vanuit de opamp ga je via twee p-n overgangen naar de emitterweerstanden, dat is dan ong. 0,6volt op en dan 0,6volt neer.De stroom naar de LS komt dan van twee weerstanden vanuit eenzelfde spanning.Is de stroomverdeling omgekeerd evenredig met de weerstanden.
De stroomversterking hier is dan 100Ω/0,33Ω ~300x.Als je er van uit gaat dat de opamp makkelijk 15mA kan trekken en de uitgang vraagt 1,5A (4Ω bij 6V) zou de weerstand wel 33Ω mogen voor een tussenkomst van de buffer van 100x.Hoe minder de buffer bijdraagt hoe minder vervorming die ook toevoegt.
Anne
Ik had via mijn simulatie inmiddels al door dat een lagere weerstand een iets betere vorming geeft.
De manier waarop ik het uitleg, is dat de opamp iets meer zijn best moet doen, maar een dusdanige lagere vervorming heeft, dat dit niet erg is.
(of misschien zelfs beter)
Re: Meetversterkertje
Beste heren,
Dank voor uw moeite.
Ik was een aantal weken zonnen in het zuiden.
Ziet er belovend uit.
Het is vaak interessant te bekijken hoe veel deze overeenkomen.
Dank voor uw moeite.
Ik was een aantal weken zonnen in het zuiden.
Ziet er belovend uit.
Zou u dat veel moeite kosten?SSassen schreef:Moet ik nu de simulator gaan aanzwengelen?
Het is vaak interessant te bekijken hoe veel deze overeenkomen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Meetversterkertje
Het concept ligt er nu volgens mij?MuijsP schreef:Is er inmiddels nieuwigheid?
Het is dan even wachten wat de resultaten van de simulatie van SSassen zijn.
