Hp microserver
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
zo te zien is er nog een verloop kabeltje voor de voeding van de optische schijf nodig? ik zie daar alleen zo'n kleine witte, geen sata.... (die ik ook niet heb liggen overigens)
en ik kan alleen maar deze
http://www.informatique.nl/702398/ewent ... kabel.html
vinden, met zo'n grote witte aansluiting
en ik kan alleen maar deze
http://www.informatique.nl/702398/ewent ... kabel.html
vinden, met zo'n grote witte aansluiting
Re: Hp microserver
Die kabel die je laat zien, een verloop naar SATA kun je gebruiken bij een splits van de voedig die dan net onder de boven zijde zit.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Dat witte stekkertje doe je dan niets mee, en dan een standaard SATA van af de onderzijde ook op de foto.
Dus de splitter is nu het missende onderdeel.
Lijkt mij deze.
http://www.informatique.nl/511013/voedi ... 5inch.html
En deze kan ook, iets korter.
http://www.informatique.nl/511114/seria ... itter.html
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Dat witte stekkertje doe je dan niets mee, en dan een standaard SATA van af de onderzijde ook op de foto.
Dus de splitter is nu het missende onderdeel.
Lijkt mij deze.
http://www.informatique.nl/511013/voedi ... 5inch.html
En deze kan ook, iets korter.
http://www.informatique.nl/511114/seria ... itter.html
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
ubuntu doet vlotje, installatie van de µSD kaart naar de SSD ging prima
toen de 2 HDs er in, en toen.... RAID aangemaakt in de HP setup, maar dat volume is niet te zien in Ubuntu, die geeft nog steeds de 2 schijven weer. blijkt dat die HP RAID controller niet ondersteund wordt. to be continued....
toen de 2 HDs er in, en toen.... RAID aangemaakt in de HP setup, maar dat volume is niet te zien in Ubuntu, die geeft nog steeds de 2 schijven weer. blijkt dat die HP RAID controller niet ondersteund wordt. to be continued....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
ah, het stond ook gewoon hier... dat 2e deel is niet zo, met alleen de SSD op de ODD controller boot die gewoon prima... alleen de RAID1 met de 2 HDDs ziet die nietds23man schreef:Trouwens, als je linux gebruikt moet je de SATA in de BIOS op AHCI zetten en software raid gebruiken. Dit moet ook trouwens als je van de ODD wil booten.
Re: Hp microserver
Dan is het dat je een raid moet gaan definiëren in b.v. Webmin en die koppelen, wanneer dat is gelukt en hij de boel vrij geeft na controle moet je de Raid nog formatteren.
Maar het moet eerst als zodanig binnen het OS als dusdanig kloppen, voor je dat kan formatteren.
Ook nog aardig met LVM.
https://help.ubuntu.com/14.04/servergui ... tware-raid
Maar het moet eerst als zodanig binnen het OS als dusdanig kloppen, voor je dat kan formatteren.
Ook nog aardig met LVM.
https://help.ubuntu.com/14.04/servergui ... tware-raid
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
ik volg deze stappen:
vooral dat stap 5 "Save the Array Layout" niet vergeten, anders ben je m na de volgende boot weer kwijthttps://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-create-raid-arrays-with-mdadm-on-ubuntu-16-04 schreef:Creating a RAID 1 Array
The RAID 1 array type is implemented by mirroring data across all available disks. Each disk in a RAID 1 array gets a full copy of the data, providing redundancy in the event of a device failure.
Requirements: minimum of 2 storage devices
Primary benefit: Redundancy
Things to keep in mind: Since two copies of the data are maintained, only half of the disk space will be usable
Identify the Component Devices
To get started, find the identifiers for the raw disks that you will be using:
lsblk -o NAME,SIZE,FSTYPE,TYPE,MOUNTPOINT
Output
NAME SIZE FSTYPE TYPE MOUNTPOINT
sda 100G disk
sdb 100G disk
vda 20G disk
├─vda1 20G ext4 part /
└─vda15 1M part
As you can see above, we have two disks without a filesystem, each 100G in size. In this example, these devices have been given the /dev/sda and /dev/sdb identifiers for this session. These will be the raw components we will use to build the array.
Create the Array
To create a RAID 1 array with these components, pass them in to the mdadm --create command. You will have to specify the device name you wish to create (/dev/md0 in our case), the RAID level, and the number of devices:
sudo mdadm --create --verbose /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/sda /dev/sdb
If the component devices you are using are not partitions with the boot flag enabled, you will likely be given the following warning. It is safe to type y to continue:
Output
mdadm: Note: this array has metadata at the start and
may not be suitable as a boot device. If you plan to
store '/boot' on this device please ensure that
your boot-loader understands md/v1.x metadata, or use
--metadata=0.90
mdadm: size set to 104792064K
Continue creating array? y
The mdadm tool will start to mirror the drives. This can take some time to complete, but the array can be used during this time. You can monitor the progress of the mirroring by checking the /proc/mdstat file:
cat /proc/mdstat
Output
Personalities : [linear] [multipath] [raid0] [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [raid10]
md0 : active raid1 sdb[1] sda[0]
104792064 blocks super 1.2 [2/2] [UU]
[====>................] resync = 20.2% (21233216/104792064) finish=6.9min speed=199507K/sec
unused devices: <none>
As you can see in the first highlighted line, the /dev/md0 device has been created in the RAID 1 configuration using the /dev/sda and /dev/sdb devices. The second highlighted line shows the progress on the mirroring. You can continue the guide while this process completes.
Create and Mount the Filesystem
Next, create a filesystem on the array:
sudo mkfs.ext4 -F /dev/md0
Create a mount point to attach the new filesystem:
sudo mkdir -p /mnt/md0
You can mount the filesystem by typing:
sudo mount /dev/md0 /mnt/md0
Check whether the new space is available by typing:
df -h -x devtmpfs -x tmpfs
Output
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/vda1 20G 1.1G 18G 6% /
/dev/md0 99G 60M 94G 1% /mnt/md0
The new filesystem is mounted and accessible.
Save the Array Layout
To make sure that the array is reassembled automatically at boot, we will have to adjust the /etc/mdadm/mdadm.conf file. You can automatically scan the active array and append the file by typing:
sudo mdadm --detail --scan | sudo tee -a /etc/mdadm/mdadm.conf
Afterwards, you can update the initramfs, or initial RAM file system, so that the array will be available during the early boot process:
sudo update-initramfs -u
Add the new filesystem mount options to the /etc/fstab file for automatic mounting at boot:
echo '/dev/md0 /mnt/md0 ext4 defaults,nofail,discard 0 0' | sudo tee -a /etc/fstab
Your RAID 1 array should now automatically be assembled and mounted each boot.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
steady as she goes...
LMS een paar muisklikken en klaar
muziek scannen in ~5 minuten, "beetje" sneller maar dan een NAS
LMS een paar muisklikken en klaar
muziek scannen in ~5 minuten, "beetje" sneller maar dan een NAS
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
vraag: je kan de RAID een notificatie laten geven als er wat met een van de schijven is. een mailtje sturen lijkt me dan handiger dan wat er standaard staat (een intern berichtje naar een unix user), iemand dat al ingesteld?
Re: Hp microserver
Bij mij zou ik naar een Gmail account een bericht sturen.
Of het werkt?
Nog niet meegemaakt
Of het werkt?
Nog niet meegemaakt
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
je moet wel een mail transport dinges hebben, en een smtp server instellen
google kwam dit tegen:
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1185134
google kwam dit tegen:
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1185134
How To Configure mdadm RAID e-mail Notifications via ISP SMTP Using msmtp
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
je zal dan toch ook nog ergens een smtp server moeten instellen. dat wordt beschreven in dat artikel
Re: Hp microserver
Dat dan maar gedaan, via de standaard interface (GUI) dan ook mail ingesteld en vervolgens zie je dan als je het in Webmin controleert dat het werkt.
Dit staat bij Webmin configuratie> email versturen. Best een aardig gevoel, als je zelf een domein hebt is het nog wat gunstiger, lijkt het.
Dit staat bij Webmin configuratie> email versturen. Best een aardig gevoel, als je zelf een domein hebt is het nog wat gunstiger, lijkt het.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
dus als je t daarmee hebt ingesteld, kan mdadm ook eenvoudig met sendmail je meldingen sturen?
Re: Hp microserver
Ik hoop dat het werkt, weet het niet zeker.
Bij de cron opdrachten staat het er dubbel in lijkt het, waarvan dan 1 inactief. Dat smmsp moet ik eens nazoeken.
Bij de cron opdrachten staat het er dubbel in lijkt het, waarvan dan 1 inactief. Dat smmsp moet ik eens nazoeken.
