Weller WECP 20

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Weller WECP 20

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum leden,
Ik gebruik een Weller WECP 20 Soldeerstation al zeker 20 jaar, maar de laatste tijd heb ik een probleem wat ik kan omschrijven als volgt.

Als hij wordt aangezet dan gaat normaal het groene controle lampje knipperen en wordt hij warm, dat gebeurt dus niet meer de laatste tijd, als ik dan de soldeerstift houder los draai dan gaat hij in de meeste gevallen weer aan, er wordt gezegd dat het de PTC zou zijn.

Heeft iemand hier een soort gelijke ervaring mee, of een suggestie om het op te lossen?.

Groet,
Pim
ScreenShot014.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weller WECP 20

Bericht door Pjotr »

Dat is heel goed mogelijk. Kan ook een losgeraakte verbinding met de PTC in het handvat zijn: Visueel inspecteren! Die PTC meet bij kamertemperatuur ongeveer 20 ohm. als het goed is.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Weller WECP 20

Bericht door PimDriessen »

Hallo Pjotr,

Ga ik controleren, bedankt voor de tip.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Weller WECP 20

Bericht door PimDriessen »

Hallo Pjotr,
Meet 24 ohm, en een paar seconden later 14 ohm op twee aansluitdraden, dat moet de PTC zijn.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weller WECP 20

Bericht door Pjotr »

De PTC is wat los on het element geschoven zit. Heeft volgens mij blauwe draden. Verwar het niet met het verwarmingselement, dat meet ongeveer 12 -14 ohm. Ikzelf heb ooit een kapotte PTC gehad. Die maakte helemaal geen contact meer intern,
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Weller WECP 20

Bericht door PimDriessen »

Hallo Pjotr,
Op de twee blauwe draden meet ik 17 mega ohm, dat ziet er niet goed uit dus.
Groet,
Pim
ScreenShot015.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weller WECP 20

Bericht door Pjotr »

Nope en een nieuwe is niet goedkoop: http://www.romex.nl/ECP/item/52641099#ambrix

M.i. is het wel de moeite van repareren waard. Hoe oud deze Wellers ook worden, ze blijven altijd reparabel en het zijn gewoon fijne boutjes om mee te werken.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Weller WECP 20

Bericht door PimDriessen »

Hallo Pjotr,

Ben even een soldeerboutje gaan lenen, buurman had een 12 volt boutje, aan mijn voeding gehangen en hij werd zowaar nog heet ook.

Toch maar even de 4 draden op de draadbrug goed door gesoldeerd, en warempel hij gaat weer gewoon aan, kijken of het ook zo blijft, en anders moet ik maar de PTC bestellen, prijs valt nog mee zag hem bij de Weller leverancier voor € 90,00 staan.

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Weller WECP 20

Bericht door Pjotr »

Ja, en ik zou ook de plug intern controleren. Als het ledje weer knippert en dat stabiel blijft doen, is de PTC op zich niet stuk. Ook de pinnen van de plug kunnen flink geoxideerd zijn. Even een paar keer in en uitsteken lost dat dan weer op.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Weller WECP 20

Bericht door PimDriessen »

Hallo Pjotr,

Helaas ging het groene lampje na enige tijd weer uit, ik heb maar een nieuwe PTC besteld bij de link die je me gaf, Bedankt.
Ga er van uit dat het probleem dan opgelost is.

Groet,
Pim
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”