Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door architect »

strak hoor
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door Barry2001 »

Keurig gedaan =D>
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Dankjewel mannen :)

Ondertussen zit de eerste laag Marnex er rondom op.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

IMG-20170325-151819.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door Jag »

Roller?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

2e laag zit er ook op, nog ff en er komt geluid uit :-"
IMG-20170325-162449.jpg
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Jag schreef:
Roller?
Grobschaum-Strukturwalze-25cm-Strukturrolle-Strukturroller-Effektroller-von-1a-malerwerkzeuge.com-10757479.jpg
Grobschaum-Strukturwalze-25cm-Strukturrolle-Strukturroller-Effektroller-von-1a-malerwerkzeuge.com-10757479.jpg (6.15 KiB) 657 keer bekeken
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Sub draait, in eerste instantie met de settings van de enkele sub (morgen maar ff inmeten), hij lijkt wat te zacht te spelen wat waarschijnlijk komt omdat hij nu op 8 Ohm speelt inplaats van 4 Ohm (zo'n 500W minder), MiniDSP 2x4 beetje open gedraaid en nu speelt hij wat te hard maar dat is voor nu wel ff lekker, eerste wat opvalt is dat deze sub duidelijk grootser klinkt en met veel meer gemak speelt als de enkele die ook al niet lullig speelde, laag definitie lijkt ook beter maar dat zou ook kunnen komen omdat hij wat te hard staat, voor nu ben ik al erg positief over deze sub :headbanging:

Ook nog even voelen aan de kast,....... totaal dood!! werkelijk niks te voelen ondanks dat ik op een redelijk volume een nummer draai van Danger: Ultra Low Bass Volume 1, heb er maar een filmpje van geschoten anders geloof je het toch niet ;)

https://www.youtube.com/watch?v=pdRZa61_WTQ

Nog wat foto's van de laatste handelingen,
IMG-20170325-171825.jpg
IMG-20170325-194944-1.jpg
IMG-20170325-193453.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door Jag »

Tjezus, lekker werk hoor. Jaloersmakend. Werkplaats van jezelf? Je hebt het MDF wel 1 laagje gegrond toch? Nog speciale taktiek met warnex erop smeren? Ik heb het nooit zo mooi gekregen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door dre »

Mag je wel gronden onder Warnex?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Thanks :)

Werkplaats is van een van mijn opdrachtgevers waar ik kind aan huis ben :wink: (ben zelf ZZP-er zonder werkplaats)

Warnex is direct op het geschuurde (excentrisch korrel 120) V313 MDF aangebracht, binnenzijde is wel gegrond omdat MDF nogal poreus is, dit resultaat krijg je met de eerder geposte structuurroller, kwestie van flink stevig uitrollen in 2 laagjes, niet te dik dus, hele sub was zo'n 2/5 liter Warnex totaal.
Jag schreef:
Tjezus, lekker werk hoor. Jaloersmakend. Werkplaats van jezelf? Je hebt het MDF wel 1 laagje gegrond toch? Nog speciale taktiek met warnex erop smeren? Ik heb het nooit zo mooi gekregen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Het is iig niet nodig, of het niet mag :?:
dre schreef:
Mag je wel gronden onder Warnex?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Sub afgeregeld met de MiniDSP 2x4

Crossover op 300Hz low-pass 24dB / 15Hz high-pass 48dB (geeft -3dB bij 20Hz)

Zonder versus met DSP op de luisterplek
filter vs no filter.png
12 metingen rond de luisterplek op 3 verschillende hoogtes
12 Measurements around LS.png
Gemiddelde van de 12 bovenstaande metingen
Everage of 12 Measurements around LS.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door Walt »

Klopt die 300Hz? Grafiek lijkt meer op 100Hz. Verder ziet het er goed uit hoor, gaat laag genoeg zo lijkt me.

Verder denk ik dat netje pootjes er iets fraaier uit zou zien dan die zwenkwieltjes, is het perse nodig om de subwoofer makkelijk te kunnen verplaatsen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Klopt wel, maar zal komen omdat de units naar de vloer en plafond gericht zijn vermoed ik
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Zie het al, Rew stond op subwoofer test signal met een default op 80Hz cutoff , maar dit is wel het bereik wat ik nodig heb.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door Walt »

Jouw helicons gaan zelf al vrij laag toch? Dan kun je de subwoofer zeker vanaf 80 Hz inzetten, zelf zou ik hem denk ik nog lager filteren, bijv. 50Hz.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Klopt ze gaan laag zat, maar heb hier een laagprobleem vanaf de posities waar de Helicon's staan, sub vangt dat beter op ;)
Walt schreef:
Jouw helicons gaan zelf al vrij laag toch? Dan kun je de subwoofer zeker vanaf 80 Hz inzetten, zelf zou ik hem denk ik nog lager filteren, bijv. 50Hz.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door Jag »

holco schreef:
Sub afgeregeld met de MiniDSP 2x4

Crossover op 300Hz low-pass 24dB / 15Hz high-pass 48dB (geeft -3dB bij 20Hz)

Zonder versus met DSP op de luisterplek
filter vs no filter.png

12 metingen rond de luisterplek op 3 verschillende hoogtes
12 Measurements around LS.png

Gemiddelde van de 12 bovenstaande metingen
Everage of 12 Measurements around LS.png
Meting ziet er mooi uit, alleen wel wat gesmoothed. Hoe ziet de unsmoothed FR eruit?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Helaas niet opgeslagen en alles is al weer opgeruimd, maar alles minder dan 1/3 smoothed vanaf de luisterplek wordt je enkel maar zeeziek van.
Jag schreef:
holco schreef:
Sub afgeregeld met de MiniDSP 2x4

Crossover op 300Hz low-pass 24dB / 15Hz high-pass 48dB (geeft -3dB bij 20Hz)

Zonder versus met DSP op de luisterplek
filter vs no filter.png

12 metingen rond de luisterplek op 3 verschillende hoogtes
12 Measurements around LS.png

Gemiddelde van de 12 bovenstaande metingen
Everage of 12 Measurements around LS.png
Meting ziet er mooi uit, alleen wel wat gesmoothed. Hoe ziet de unsmoothed FR eruit?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Had wel deze nog staan.

totaal-plaatje.png
Fase.png
Waterfall.png
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door anonamemouse »

Ziet er goed uit! Wat vinden de buren ervan? :D
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Die zijn verbaasd van het detail wat er nu in het laag zit :rofl:
anonamemouse schreef:
Ziet er goed uit! Wat vinden de buren ervan? :D
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door markbakk »

Met 1/3 smoothing middel je alle staande golven mooi uit en krijg je een redelijke indruk van de laagenergie (binnen je meetvenster). Maar het zegt eigenlijk niet zo veel over de akoestische werkelijkheid en hoe je oren die waarnemen.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1710
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Subwoofer project met de Dayton RSS390HO-4 15" Reference (ombouw naar Dual opposed)

Bericht door holco »

Mijn idee is dat als je wat vanaf de luisterplek wil corrigeren dmv DSP alles minder dan 1/3 smoothing gewoon te veel info is waar je niks mee kan, 1/3 is een prima resolutie om met mate de boel wal glad te strijken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”