Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
In principe wel, als de boel mooi in balans is.Dat is hier niet het geval :oops: , zou te mooi zijn als de kathodevolger + spanningsdeler (Ra/Ri) precies evenveel doet als de onderste triode met heel kleine anodeweerstand (Ra+Zk).
Er komt wat "common mode" in de uitgang en daar wordt dan niet voor gefilterd :( .
Anne
Of de schakeling een lage CMRR heeft hangt af van de schakeling zelf en niet van het ingangsfilter.
Het ingangsfilter is natuurlijk wel afhankelijk van de ingangsimpedanties van de "bovenste" en de "onderste" buis. Maar die worden in dit geval vooral bepaald door de hoge weerstand van 470k. Het verschil tussen massa en het knooppunt tussen de buizen doet er dan niet veel meer toe.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Of de schakeling een lage CMRR heeft hangt af van de schakeling zelf en niet van het ingangsfilter.
Het ingangsfilter is natuurlijk wel afhankelijk van de ingangsimpedanties van de "bovenste" en de "onderste" buis. Maar die worden in dit geval vooral bepaald door de hoge weerstand van 470k. Het verschil tussen massa en het knooppunt tussen de buizen doet er dan niet veel meer toe.

groet,
Aat
Als de schakeling mooi in balans is vindt je "common mode" troep-in niet op de uitgang terug.
Hier nog wel een beetje.Zo'n filter tussen de lijnen doet niks met CMtroep, elke lijn een filter wel.
Om het mooi te houden, elke lijn dezelfde weerstand, is het toch meer dan de helft (tekening vorig blad).
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Werk in uitvoering... :relax:
Schema
Schema
Layout
Layout
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Ah!buis »

C2 zit verkeerd :(
En pin 9 is geen gloeimidden, enkel een afscherming.Zolang de voeding voor de gloei niet zweef is er verder niks mis me.Alleen eigenaardig getekend, als de voeding ergens aan de massa ligt is 't net of er een halve gloeidraad kortgesloten is.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
C2 zit verkeerd :(
Best handig, zo'n kwaliteits controleur op het forum. :D
Ah!buis schreef:

En pin 9 is geen gloeimidden, enkel een afscherming. Zolang de voeding voor de gloei niet zweeft is er verder niks mis me. Alleen eigenaardig getekend, als de voeding ergens aan de massa ligt is 't net of er een halve gloeidraad kortgesloten is.
Anne
Is gewoon luiheid van me, ik heb een symbool van een ECC-xxx gepakt, en had geen zin om het gloei gedeelte aan te passen...
(en daar zitten inderdaad de gloeidraden in serie, en bij de 6N1P staan ze parallel, maar dat maakt voor de werking in de praktijk nu niet uit. buisjes worden gestookt met 6.3 VDC/600 mA tussen pin 4 en 5.)

Wat de layout betreft, ik denk wel dat ik er aardig ben :
2017-03-23 (1).png
2017-03-23.png
Zaterdag maar weer eens naar een pruttelende etsbak gaan zitten kijken, heerlijk tijdverdrijf... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Ah!buis »

Nog een kleine verandering :o , had ik ook weer een bezigheid :D
Stopweerstanden bij voorkeur dicht bij de buis O:)
Oh ja, heb je ook nog overwogen om de gloei in serie te zetten op 12volt ? Komt soms makkerlijker uit.
Anne
Bijlagen
23-03-'17.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Nog een kleine verandering :o , had ik ook weer een bezigheid :D
Stopweerstanden bij voorkeur dicht bij de buis O:)
Done ! O:)
2017-03-23 (4).png
Ah!buis schreef:
Oh ja, heb je ook nog overwogen om de gloei in serie te zetten op 12volt ? Komt soms makkerlijker uit.
Op zich (nog) niet , maar is wel een mogelijkheid om te overwegen, vooralsnog functioneert het goed zo, moet ik even kijken of de gloeivoeding ook 12.6 VDC kan leveren. voordeel is natuurlijk wel dat de stroom die de voeding moet leveren halveert dan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Ah!buis »

Ziet er wel netter uit dan mijn gepruts met Paint :goedzo:
Maar al die draadbruggen :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door cve »

Ach die draadbruggen horen een beetje bij Ray. Hoewel met een beetje puzzelen er wel een paar weg kunnen.

Co geen brug te ver.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Ah!buis »

cve schreef:
Ach die draadbruggen horen een beetje bij Ray. Hoewel met een beetje puzzelen er wel een paar weg kunnen.

Co geen brug te ver.
Daar heb je 't nou, krijg je ervan.Co-nnotatie Ray, draadbruggenbouwer :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

Weet je wat, ik maak er 0 Ohm weerstanden van... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Weet je wat, ik maak er 0 Ohm weerstanden van... :mrgreen:
Da's ne gedacht :D
w0.jpg
En ze zijn in de aanbieding :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door pappaleo »

Lijkt een beetje op een pass by(bee). Klinken ze goed? :mrgreen:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door cve »

ray5150 schreef:
Weet je wat, ik maak er 0 Ohm weerstanden van... :mrgreen:
Dat staat wel professioneel.

Co roept nooit weerstand op.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ds23man »

De-Weg-Van-De-Minste-Weerstand.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door Ah!buis »

pappaleo schreef:
Lijkt een beetje op een pass by(bee). Klinken ze goed? :mrgreen:
Vermoedelijk een beetje hol :(
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door ray5150 »

12.6 Volt aan gloeispanning was geen probleem voor de voeding, dus de layout aangepast naar serie-gloeivoeding voor de buisjes.
Dus de layout daarop aangepast :
2017-03-26.png
En in real life is het dit geworden :
20170325_234003.jpg
Nog niet alle componenten zijn gemonteerd, morgenavond gaat de rest erop gesoldeerd worden :D
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Bericht door mischa72 »

Mooi man ! En vooral snel :shock:
Plaats reactie