Het begint weer te kriebelen iets met EL34 PP / KT66 / 6L6
Moderator: Beheerdersteam
Re: Het begint weer te kriebelen iets met EL34 PP / KT66 / 6L6
Het is wel eigenaardig dat je last hebt van wat roosterstroom.
Voor bijv. een KT88 mag de roosterweerstand niet groter dan 100k en die zit hier in.
Maar voor de EL34 geldt 500k volgens Philips, dan zou die 100k ruim voldoende moeten zijn.
Blijkbaar is de ene EL34 de ander niet, nogal verschillen.
Anne
Voor bijv. een KT88 mag de roosterweerstand niet groter dan 100k en die zit hier in.
Maar voor de EL34 geldt 500k volgens Philips, dan zou die 100k ruim voldoende moeten zijn.
Anne
Ik heb maar geprobeerd te tekenen wat ik zag voor alle duidelijkheid
En ik had er voor mezelf wat aantekeningen bij geschreven voor in Mn notities
Heb ik dat zo goed begrepen van je
,kan het beter eerst nazien voor ik verder conclusies trek
maar ik zit liever wat te experimenteren met wat oude dan met een gloednieuw quad EL34 brown base van Philips
Als het gelijk goed is leer je niets
Volgende keer als ik zo,n plaatje zie weet ik waar ik naar moet kijken
Dus weer wat geleerd vandaag.
Klopt Mn plaatje met notitiesvan roosterstroom
Anne
En ik had er voor mezelf wat aantekeningen bij geschreven voor in Mn notities
Heb ik dat zo goed begrepen van je
100K rooster weerstand zal ik morgen controleren Anne , misschien een verkeerde waarde er in
Het is wel eigenaardig dat je last hebt van wat roosterstroom.
Anne
,kan het beter eerst nazien voor ik verder conclusies trek
maar ik zit liever wat te experimenteren met wat oude dan met een gloednieuw quad EL34 brown base van Philips
Als het gelijk goed is leer je niets
Dus weer wat geleerd vandaag.
Klopt Mn plaatje met notitiesvan roosterstroom
De vervorming rond de nuldoorgaan is van een teveel negatieve rosterspanning,komt van de roosterstroom die de koppel-C oplaad, verschuift het werkpunt.Bert61 schreef:Klopt Mn plaatje met notitiesvan roosterstroomAnne
De deuken van boven (en onder) is meer het zwabbertje wat er al was maar met een steilere punt ertussen.Is van een verschoven punt in 't midden begonnen en moet dan steiler om dezelfde hoogte (laagte) te halen.
Anne
OK ga ik de 100k controleren en anders zijn de buizen toch kaduuk . Ondanks dat ze er als nieuw uitzienAh!buis schreef:De vervorming rond de nuldoorgaan is van een teveel negatieve rosterspanning,komt van de roosterstroom die de koppel-C oplaad, verschuift het werkpunt.Bert61 schreef:Klopt Mn plaatje met notitiesvan roosterstroomAnne
De deuken van boven (en onder) is meer het zwabbertje wat er al was maar met een steilere punt ertussen.Is van een verschoven punt in 't midden begonnen en moet dan steiler om dezelfde hoogte (laagte) te halen.
Anne
Ja, als ze zich niet gedragen zoals andere buizen die het wel goed doen is er iets mis mee.
Je had het over gebruik in een voeding, zou best kunnen.Daar is er altijd stroom, komt een beetje lek er niet op aan.
Anne
Je had het over gebruik in een voeding, zou best kunnen.Daar is er altijd stroom, komt een beetje lek er niet op aan.
Anne
Ja andere buizen hebben er geen of minder last van.Ah!buis schreef:Ja, als ze zich niet gedragen zoals andere buizen die het wel goed doen is er iets mis mee.
Anne
Op de print zit 4x100K en zag op de print een opdruk staan van 30k
Waarom heb je dat eigenlijk gemodificeerd Anne
ik weet het niet
Een drietal EL34 buizen hadden met instelpotmeters op maximale negatief nog een rust stroom van meer dan 40 mA
De voet bruin was driekwart zwart verbrand , is wel duidelijk waarom. die heb ik nu maar in de vuilnis emmer gegooid .
Vanavond nog een paar buizen proberen zitten er geen goeie bij , dan moet ik er wat anders in doen
Misschien 4x KT88
Ik weet 't ook niet maar kan er wel inkomen.Volgens datablad is de EL34 tevreden met 500k en een grotere weerstand maakt het voor de fasedraaier ook komfortabeler.Bert61 schreef:Op de print zit 4x100K en zag op de print een opdruk staan van 30k
Waarom heb je dat eigenlijk gemodificeerd Anne.
ik weet het niet
Jammer, als 't niet te erg is kun je ze toch nog voor iets anders gebruiken.Een drietal EL34 buizen hadden met instelpotmeters op maximale negatief nog een rust stroom van meer dan 40 mA
De voet bruin was driekwart zwart verbrand , is wel duidelijk waarom. die heb ik nu maar in de vuilnis emmer gegooid.
Dan zit je met 100k aan de max. toegelaten, ook niet alles.Vanavond nog een paar buizen proberen zitten er geen goeie bij , dan moet ik er wat anders in doen
Misschien 4x KT88
Anne
Die 100K klopt gewoon Anne die hebben we niet gewijzigdAh!buis schreef:Ik weet 't ook niet maar kan er wel inkomen.Volgens datablad is de EL34 tevreden met 500k en een grotere weerstand maakt het voor de fasedraaier ook komfortabeler.Bert61 schreef:Op de print zit 4x100K en zag op de print een opdruk staan van 30k
Waarom heb je dat eigenlijk gemodificeerd Anne.
ik weet het nietJammer, als 't niet te erg is kun je ze toch nog voor iets anders gebruiken.Een drietal EL34 buizen hadden met instelpotmeters op maximale negatief nog een rust stroom van meer dan 40 mA
De voet bruin was driekwart zwart verbrand , is wel duidelijk waarom. die heb ik nu maar in de vuilnis emmer gegooid.Dan zit je met 100k aan de max. toegelaten, ook niet alles.Vanavond nog een paar buizen proberen zitten er geen goeie bij , dan moet ik er wat anders in doen
Misschien 4x KT88
Anne
Alle EL34 getest er zijn er 3 goed 3 x Philips en een Radiotron kan net
De KT88 heeft een te grote diameter. Ze staan bijna tegen elkaar.
Alle Tungsol EL34b trekken roosterstroom Zelfs die er nieuw uit zien
Niet geschikt voor deze versterker, ruimt wel lekker op
Maar ik denk dat de versterker met de U70BN voldoende is getest
Ik zal wel een paartje JJ EL34 aanschaffen , dan heb ik een paartje om mee te vergelijken
Het testen met halfuitgerookte kapotte of met een paar 50 jaar oude Philipse is niet echt slim
Nu wil ik die Poolse ringkern uitgangstrafo,s morgen uit testen op deze versterker Zeer benieuwd of ze zo goed zijn als in de folder staat 10Hz-50khz
https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/-TTG-6 ... imilar/619
Vandaag even bij Jukebox Rival langs gegaan en een paartje EL34 van JJ gekocht
En de ( z.g.a.n) Dus niet
Softek Tungsol op laten meten.
Ohh zei Piet Hagens Die hebben een zwaar leven gehad
Een was nog 73% 10 mA/V de ander iets beter 10,5 mA/V maar lekstroom
Tussen , ben het vergeten en de kathode 100uA ,maar werd ook telkens een klein beetje meer gedurende de test.
Kan ze dus alleen voor sier gebruiken.
De nieuwe JJ EL34 doen het in elk geval super goed
De Russische 6N3C=6P3S doet het wat minder zoals je al aangaf Anne
Inplaats van 700mV 1 voltPP op de ingang nodig om evenveel output ( 12,5 Volt over 7 ohm ) te maken als de EL34 JJ
Ben de puntjes op de I aan het zetten , nog wat blanke lak smeren , rooster aan de onderkant rubber voetjes etc.
Benieuwd hoe dit klinkt t.o.v de EL12
En de ( z.g.a.n) Dus niet
Ohh zei Piet Hagens Die hebben een zwaar leven gehad
Een was nog 73% 10 mA/V de ander iets beter 10,5 mA/V maar lekstroom
Tussen , ben het vergeten en de kathode 100uA ,maar werd ook telkens een klein beetje meer gedurende de test.
Kan ze dus alleen voor sier gebruiken.
De nieuwe JJ EL34 doen het in elk geval super goed
De Russische 6N3C=6P3S doet het wat minder zoals je al aangaf Anne
Inplaats van 700mV 1 voltPP op de ingang nodig om evenveel output ( 12,5 Volt over 7 ohm ) te maken als de EL34 JJ
Ben de puntjes op de I aan het zetten , nog wat blanke lak smeren , rooster aan de onderkant rubber voetjes etc.
Benieuwd hoe dit klinkt t.o.v de EL12
Heb ook voor al de andere buizen nieuw JJ besteld
Die gaatjes plaat van aluminium is besteld , 2 dagen en nog niet verstuurd , Het is ook een aardige klus al die gaatjes boren
Anne heeft het zin om die Poolse Ringkern UGT aan deze versterker te proberen.
Immers er is een aardige mis aanpassing 3K5 de versterker
Die gaatjes plaat van aluminium is besteld , 2 dagen en nog niet verstuurd , Het is ook een aardige klus al die gaatjes boren
Anne heeft het zin om die Poolse Ringkern UGT aan deze versterker te proberen.
Immers er is een aardige mis aanpassing 3K5 de versterker
Zo ver mis is 't ook niet en 't kan geen kwaad.
Wie weet wat het opleverd
Anne
Wie weet wat het opleverd
Anne
Wat een brok ellende Zucht
De eerste trafo welke ik probeerde heeft een kant een onderbreking tussen de + = de zwarte draad en en Groen is P
Een e-mailtje gedaan en afgesproken dat ik hem terug stuur ter inspectie voor garantie
De 2de Trafo die is niet kapot,maar
ik wordt er niet vrolijk van
[k hoop Anne dat jij enig licht ziet in deze tunnel
Op 20KHz komt er nog iets van de helft van de spanning uit als bij 1KHz
Dit is Zonder terug koppeling!!
Vergelijk het met de U70BN hier onder Anne ik heb niet de UL aftakkingen gebruikt ( kan ook niet dacht ik op deze print )
De Terug Koppeling is nog steeds gelijk als bij de U70BN
Als ik die UL aftakking zou willen gebruiken
Hoe moet ik dat aan pakken Anne ?
Op hogere frekwenties zakken de Sinussen ook snel in amplitude
spanning op 2,7 volt in gesteld op 7 ohm bij 1Khz daarna er niet meer aan gekomen
Hier onder s weer de Poolse Ringkern UGT Met terug koppeling ( via de LS aftakking )
De eerste trafo welke ik probeerde heeft een kant een onderbreking tussen de + = de zwarte draad en en Groen is P
Een e-mailtje gedaan en afgesproken dat ik hem terug stuur ter inspectie voor garantie
De 2de Trafo die is niet kapot,maar
Dit is Zonder terug koppeling!!
Vergelijk het met de U70BN hier onder Anne ik heb niet de UL aftakkingen gebruikt ( kan ook niet dacht ik op deze print )
De Terug Koppeling is nog steeds gelijk als bij de U70BN
Als ik die UL aftakking zou willen gebruiken
Hoe moet ik dat aan pakken Anne ?
Op hogere frekwenties zakken de Sinussen ook snel in amplitude
spanning op 2,7 volt in gesteld op 7 ohm bij 1Khz daarna er niet meer aan gekomen
Hier onder s weer de Poolse Ringkern UGT Met terug koppeling ( via de LS aftakking )
Het antwoord op die UL aftakking had je al gegeven
ben ook geen 18 meer
Ga het vanavond proberen.
Ik wilde met deze twee UGT een paar hi end monoblok versterkers bouwen
Maar wordt meer iets voor een omroep of te wel een PA systeem
ben ik bang
De specificaties zien er goed uit maar dat zie ik nog niet op Mn scope verschijnen
Ik wilde met deze twee UGT een paar hi end monoblok versterkers bouwen
Maar wordt meer iets voor een omroep of te wel een PA systeem
De specificaties zien er goed uit maar dat zie ik nog niet op Mn scope verschijnen
Rare boel, de draad in zulke trafo's is niet zo erg dun en dan ondrbroken, zal wel een foutje zijn bij de aansluiting.Bert61 schreef:Wat een brok ellende Zucht
De 2de Trafo die is niet kapot,maarik wordt er niet vrolijk van
De ringkern is blijkbaar minder goed in 't hoog, is dan idd wel tegenkoppeling nodig om het recht(er) te trekken.Aan de andere kant wel stuk minder last van uitslingeren, minder loslopende zelfinduktie
Op de print zitten toch 4 aansluitingen P-g2-g2-P. Dat is voor de UL aansluiting.Het relais kiest tussen triode en pentodeUL.Anne ik heb niet de UL aftakkingen gebruikt ( kan ook niet dacht ik op deze print )
Als ik die UL aftakking zou willen gebruiken hoe moet ik dat aan pakken Anne ?
Zie net dat je daar al achter gekomen bent
Anne
Ja Nog iets ander gevonden Anne
Ik was al blij dat ik niet ben gaan klagen over de kwaliteit van de trafo
Ik heb nu allemaal hagel nieuwe buizen er in gezet
Maar het hielp niet
Het zit in de versterker Het gaat al fout bij de ECC83
Op pootje 1 van van de ECC83 is de blok al vervormd Zou je misschien daar wat aan kunnen verbeteren Anne
Of Toch maar een ECC82 erin ?
wat ik alleen niet snap dat het op het andere kanaal minder slecht is
Morgen kijk ik Nog eens naar die waarden op de ECC83 V2 ECC82 V1
Ik was al blij dat ik niet ben gaan klagen over de kwaliteit van de trafo
Ik heb nu allemaal hagel nieuwe buizen er in gezet
Maar het hielp niet
Het zit in de versterker Het gaat al fout bij de ECC83
Op pootje 1 van van de ECC83 is de blok al vervormd Zou je misschien daar wat aan kunnen verbeteren Anne
Of Toch maar een ECC82 erin ?
wat ik alleen niet snap dat het op het andere kanaal minder slecht is
Morgen kijk ik Nog eens naar die waarden op de ECC83 V2 ECC82 V1
De ECC83 is met elke kant de helft, wel eigenaardig dat daar verschil zit.Of in de schakeling eromheen.
Is bijv.R8 (links en rechts in de hoek van de print) wel beide 1Mohm ?
Anne
Anne
Doe ik morgenochtend zo snel mogelijk en Ik laad je wetenAh!buis schreef:De ECC83 is met elke kant de helft, wel eigenaardig dat daar verschil zit.Of in de schakeling eromheen.
Anne
Als je nog meer Goede tips hebt voor me Ik ben een al oor
Bij deze het schema en Spanningen gemeten vanavond
ik hoop dat je me ermee kan helpen
Pin6 V1b op 0volt ? Wat is er mis met R11 ?
Anne
Anne
Moet 268Volt op pootje 6 van V1 zijn AnneAh!buis schreef:Pin6 V1b op 0volt ? Wat is er mis met R11 ?
Anne
De weerstand 1Mohm R8 is dat op beide kanten ook aan V1 verbonden resp. Pootje 2-7
Dat klopt via schema
Zal straks in het schema die waarde op anode van V1b aan passen naar 268 volt
Bij deze de verbeterde waarde
Foto,s signaal op Rooster V2
Signaal op de Anode V2
Signaal op Kathode V2
Gooi de serie R-C aan de anode van V2 er 's af (ergens eentje pootje omhoog).Zou niet moeten mogen maar kan dat er iets verkeerd zit en zonder tegenkoppling is dat spul niet nodig (met misschien ook niet gezien de verminderde vesterking)
Anne
Anne
Ga ik doen.maar moet eerst paar boodschapjes doen o.a naar postkantoor die andere UGT terug sturenAh!buis schreef:Gooi de serie R-C aan de anode van V2 er 's af (ergens eentje pootje omhoog).Zou niet moeten mogen maar kan dat er iets verkeerd zit en zonder tegenkoppling is dat spul niet nodig (met misschien ook niet gezien de verminderde vesterking)
Anne
Zag dat 25 euro kost
Dat is de helft van de prijs trafo
Maakt Niets Uit AnneAh!buis schreef:Gooi de serie R-C aan de anode van V2 er 's af (ergens eentje pootje omhoog).Zou niet moeten mogen maar kan dat er iets verkeerd zit en zonder tegenkoppling is dat spul niet nodig (met misschien ook niet gezien de verminderde vesterking)
Anne
in spanning ook niet echt P1=116.6V P2= 0V P3= 0,81V P4=0V P5-0V P6=116,5V P7= 0V P8=0,81V P9= 6,33V
Ik had geschreven dat er verschil in Links en rechts zou zitten Dat is NIET waar
De generator welke ik gebruik heeft 2 afzonderlijke kanalen en 1 uitgang zal wel 1Khz hebben gestaan en de ander op 10Khz
die moet ik steeds als ik het aanzet op nieuw instellen
en soms verdwaal ik in de keuze menus en vergeet weer wat dan
eerste foto ingang Links en rechts Tweede Foto Signaal op de Anode Links en rechts Lijkt wel of er aan die uitgang een dikke C hangt welke op moet laden en ontladen
Kan de ECC83 dat niet ? omdat hij een te hoge Anode / Kathode weerstand heeft Anne
Dat R-C geval doet niets met de instelling, blijven de spanningen dezelfde.
Lijkt idd op een C als belasting, ook die pieken bij de kathode.Daarom m'n vraag om die C-aanhang los te maken.Maar de anodeweerstand was 100k en nu 39k, maakt dat een condensator juist dikker mag zijn voordat het iets doet.
Is de ingang van de scoop soms een (te) grote condensator ? Oh nee, dan waren die pieken bij de kathode er niet.
Anne
Lijkt idd op een C als belasting, ook die pieken bij de kathode.Daarom m'n vraag om die C-aanhang los te maken.Maar de anodeweerstand was 100k en nu 39k, maakt dat een condensator juist dikker mag zijn voordat het iets doet.
Anne
Allereerst weer bedankt Anne
Dat is verwarrend twee keer een C2L in het schema
Die 0.47 uF 630 volt Dan moet de print er uit en sloop ik waarschijnlijk ook nog wat eilandjes, die Condensator zit aan de onderkant gesoldeerd en eer ik die er uit heb amai
Indien dat de narigheid veroorzaakt , dan zal er wel een andere waarde in moeten , komt dat nu omdat die ECC83 een hogere RI 62K heeft dan de ECC82 7K5
Ik ben in het stadium van laten we maar een ECC82 er in zetten als ik toch die print er weer uit moet halen Anne
Als je zo vriendelijk zou willen zijn om dat te berekenen Soldeer ik het er in
Doe ik ook nog iets
Laatst gewijzigd door OpaBert op vr 24 mar 2017, 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.