Hele domme open baffle vragen....
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: high end maken met high cheap middelen
Bedoel je Cheap Trick?webracer schreef:wie o wie wil een high cheap maken?ik weet de middelen daarvoor.
En er zijn al zat CT OB designs, maar verklaar je nader.
Jij weet namelijk hoe het moet
- Tom Magchielse
Re: Hele domme open baffle vragen....
mbt schreef:
Het probleem bij de redenering van mbt is dat het oppervlak waarover wordt uitgestraald niet eenvoudig te bepalen is. Benaderende formules die wel gelden voor bolstraling of halve-bol straling zijn hier niet bruikbaar. Het oppervlak is een soort "omwentelings-figuur acht". De intensiteit is daardoor ook niet onafhankelijk van de hoek van waarneming, en niet constant op constante afstand zoals bij bolstraling wel het geval is. De schrijver probeerde dit te omzeilen door over te gaan op het vermogen, in de hoop dat dan de richtingsafhankelijkheid van p zou verdwijnen, maar zo is het niet.
Dapper geprobeerd, maar helaas..
vr groet,
Tom
Als je het uitgestraalde akoestische vermogen kent, kun je daaruit inderdaad de geluiddruk berekenen. Daarvoor bepaal je de intensiteit I (d.i. het vermogen gedeeld door het oppervlak waarover dat vermogen is verdeeld) en vervolgens de druk uit I=p^2 /rho.cJe kan daarom het beste uitgaan van het akoestische uitgangsvermogen, want dat blijft altijd hetzelfde hoe je het ook bundelt of omleidt in wat voor box of paneel dan ook.
Ik heb de Pa-formule omgeschreven voor de uitwijking: d=2*wortel(Pa)/(D*f)², D is de diameter van de speaker.
Bij een SPL van 90 dB op 1,26 meter, dat is behoorlijk hard, heb je een geluidsniveau van 1 mW/m² en een halve bol oppervlak van 10 m², dus 10 mW uitgangsvermogen.
Het probleem bij de redenering van mbt is dat het oppervlak waarover wordt uitgestraald niet eenvoudig te bepalen is. Benaderende formules die wel gelden voor bolstraling of halve-bol straling zijn hier niet bruikbaar. Het oppervlak is een soort "omwentelings-figuur acht". De intensiteit is daardoor ook niet onafhankelijk van de hoek van waarneming, en niet constant op constante afstand zoals bij bolstraling wel het geval is. De schrijver probeerde dit te omzeilen door over te gaan op het vermogen, in de hoop dat dan de richtingsafhankelijkheid van p zou verdwijnen, maar zo is het niet.
Dapper geprobeerd, maar helaas..
vr groet,
Tom
- Tom Magchielse
Hoe moet het dan wel?
Je moet de zgn. Helmholz integraal bepalen. Je verdeelt het stralend oppervlak in kleine segmentjes, en berekent de geluiddruk bijdrage van elk segmentje waarbij je voor de segmentjes uitgaat van bolstraling. Al die bijdragen opgeteld geeft je dan de geluiddruk. Veel werk..
Dat neemt overigens niet weg dat de conclusie van mbt, dat bij een OB er een zeer grote conusuitwijking nodig is om bij lage frequenties aan een redelijke geluidsdruk te komen, wel juist is. Dat leidt onvermijdelijk tot hoge elektrische vermogens en veel vervorming in de drivers. Echte problemen worden er niet mee opgelost, maar eerder in huis gehaald....
Professionele toepassingen van OB's ken ik dan ook niet, het is typisch een hobby onderwerp. Aangevuurd door zelf-benoemde (Amerikaanse) geluids-guru's besteden we veel geld aan overgedimensioneerde woofers en versterkers. Maar een lol dat we hebben....
vr groet, Tom
Je moet de zgn. Helmholz integraal bepalen. Je verdeelt het stralend oppervlak in kleine segmentjes, en berekent de geluiddruk bijdrage van elk segmentje waarbij je voor de segmentjes uitgaat van bolstraling. Al die bijdragen opgeteld geeft je dan de geluiddruk. Veel werk..
Dat neemt overigens niet weg dat de conclusie van mbt, dat bij een OB er een zeer grote conusuitwijking nodig is om bij lage frequenties aan een redelijke geluidsdruk te komen, wel juist is. Dat leidt onvermijdelijk tot hoge elektrische vermogens en veel vervorming in de drivers. Echte problemen worden er niet mee opgelost, maar eerder in huis gehaald....
Professionele toepassingen van OB's ken ik dan ook niet, het is typisch een hobby onderwerp. Aangevuurd door zelf-benoemde (Amerikaanse) geluids-guru's besteden we veel geld aan overgedimensioneerde woofers en versterkers. Maar een lol dat we hebben....
vr groet, Tom
Tom zit je verkeerd
Edit sorry Tom maar ik zie nu pas dat je reageert op een bericht uit 2012.....
Edit sorry Tom maar ik zie nu pas dat je reageert op een bericht uit 2012.....
- Tom Magchielse
Dat was wel dom, he. Ik heb het draadje doorgelezen zonder op de datum te letten. Maar het viel me op dat iedereen over mbt heen viel, zonder de zaak veel duidelijker te maken. Ouderdom komt met gebreken...
vr groet,
Tom
vr groet,
Tom
Geeft niet Tom ik lees je berichten graag.
Dit komt door het niveau en de kennis in je bijdrages.
Dit komt door het niveau en de kennis in je bijdrages.
Ik wou het niet te moeilijk maken en ga uit van het gemiddelde oppervlak, maar als je het wel wil, zie http://home.kpn.nl/verwa255/esl/esl_home.html ESL-dutch hoofdstuk 22.Tom Magchielse schreef:Hoe moet het dan wel?
vr groet, Tom