ribbon vs dome
Moderator: Beheerdersteam
ribbon vs dome
Ik heb mijn dome tweeters vervangen door ribbon/ planar tweeters.
Ik heb het filter niet aangepast, en doordat het rendement van de ribbons
beduidend hoger ligt, zal de tweeter nu te hard spelen.
Ik ervaar dat niet als storend en ze sprankelen lekker.
Maar, ik heb bijna geen sweetspot meer over. Ik moet dus echt in het midden zitten.
Is dit herkenbaar voor een ribbon, of komt het doordat ze echt te luid spelen?
Ze spelen in een drieweg scan speak systeem.
Ik heb het filter niet aangepast, en doordat het rendement van de ribbons
beduidend hoger ligt, zal de tweeter nu te hard spelen.
Ik ervaar dat niet als storend en ze sprankelen lekker.
Maar, ik heb bijna geen sweetspot meer over. Ik moet dus echt in het midden zitten.
Is dit herkenbaar voor een ribbon, of komt het doordat ze echt te luid spelen?
Ze spelen in een drieweg scan speak systeem.
Re: ribbon vs dome
Dit was nu net het antwoord, wat ik liever niet had gehad.Kappa7 schreef:Herkenbaar voor ribbon.
Ik heb met heel veel geduld de uitsparing groter gefreesd zodat
deze tweeter er in past.
- pappaleo
- Contacteer:
Ja, je koopt een ribbon van onbekende origine uit de stapel chinese meuk die op ebay te koop is voor een bodemprijs, zet die zonder enig vooronderzoek in je scanspeak systeem en vraagt je vervolgens af waarom het tegenvalt 
Proefondervindelijk onderzoek heet dat, en dan, je leert er heel veel van, kost je een paar duppies, maar je hebt in ieder geval een luister/bouwervaring die anderen niet hebben en nabouwen wat een ander voor ze bedacht hebben.Walt schreef:
Misschien lach je dan wel het laatst.
Spreekwoord: "Wie het laatst lacht, lacht het beste".
Waarschijnlijk is dat met die smalle sweetspot wel op te lossen door te experimenteren met verder indraaien. Als ik mijn speakers 45 graden indraai is de sweetspot wel 2 meter breed. In ruil daarvoor verlies je precisie in de stereo afbeelding. Maar als eerste moet je het filter opnieuw afstemmen voor de nieuwe tweeter, grote kans dat het nu verre van optimaal is.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Dat het niet de meest handige manier was, ben ik zelf ook achter.
Maar, het is nu eenmaal hobby, en door dingen te proberen leer je toch ook.
Ook met grondig vooronderzoek kunnen dingen vies tegen vallen, dat heb ik
ook aan de hand gehad.
Nu ik weet dat het herkenbaar is voor een ribbon, weet ik dat dat waarschijnlijk toch
niet is wat ik zoek.
Orgineel zit de ss d2010 in de setup. Ik zou nu het gat nog iets groter kunnen frezen voor een ss 97000.
Die heb ik ook nog liggen.
Maar, het is nu eenmaal hobby, en door dingen te proberen leer je toch ook.
Ook met grondig vooronderzoek kunnen dingen vies tegen vallen, dat heb ik
ook aan de hand gehad.
Nu ik weet dat het herkenbaar is voor een ribbon, weet ik dat dat waarschijnlijk toch
niet is wat ik zoek.
Orgineel zit de ss d2010 in de setup. Ik zou nu het gat nog iets groter kunnen frezen voor een ss 97000.
Die heb ik ook nog liggen.
Dat is een zeer fraaie scanspeak tweeter, ik denk beter dan de ribbons. Maar om die ribbons nu al af te schrijven is niet helemaal fair, zonder correct filter is het niet echt eerlijk beoordelen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
De 2010 is ook heel fraai,maar valt bovenin wel een stuk meer af als de 9700.
Beide is prima mee te leven!
Beide is prima mee te leven!
Over de klank van de ribbon ben ik ook echt zeer tevreden.
Het is echt de sweetspot die nu opbreekt.
Het is echt de sweetspot die nu opbreekt.
Dat kan ik natuurlijk altijd proberen. Misschien kan ik ook wat proberen met de equalizer
in Jriver. Gewoon om te proberen of de sweetspot verandert als ik de hogere frequenties wat verzwak.
in Jriver. Gewoon om te proberen of de sweetspot verandert als ik de hogere frequenties wat verzwak.
- VintageHarry
Jammer dat je je eerste inbouwidee niet hebt toegepast
Zoals al gesuggereerd, zou eerst maar eens wat met indraaien proberen, een kleinere sweetspot kom je met dit type tweeter eigenlijk niet omheen.toetertje schreef:Nu nog een manier verzinnen om er 1 mm rondom af te knabbelen
niks aan de hand toch, als je het gat groter hebt gefreesd past de oude tweeter er nog steeds intoetertje schreef:Dit was nu net het antwoord, wat ik liever niet had gehad.Kappa7 schreef:Herkenbaar voor ribbon.
Ik heb met heel veel geduld de uitsparing groter gefreesd zodat
deze tweeter er in past.
dre schreef:De 2010 is ook heel fraai,maar valt bovenin wel een stuk meer af als de 9700.
Dat bedoel je denk ik net andersom. De 2010 geeft off-axis een stuk harder weer dan de 97000 bij hetzelfde referentieniveau. En dat hoor je.
Nou,in het echt is de bult bij de 9700 groter als in de folder.
En dat hoor je!
En dat hoor je!
Ik mis in de 2010 wat fijne finesse. Ik heb b.v. ook een hiquaphon ow2 deze sprankelt een stuk meer.
Ik heb ook een tweede set, eigenlijk dezelfde speaker maar dan met een opgewaardeerd filter en een focal tc90 tweeter.
Beide kasten hebben een scan speak 18w .... en een 3806 als mid.
Ik heb ook een tweede set, eigenlijk dezelfde speaker maar dan met een opgewaardeerd filter en een focal tc90 tweeter.
Beide kasten hebben een scan speak 18w .... en een 3806 als mid.
Als je ze overdwars monteert.Kappa7 schreef:Herkenbaar voor ribbon.
Empirisch onderzoek in normaal Nederlands. Dat klinkt net wat beter.hannesie schreef:Proefondervindelijk onderzoek heet dat,
wat is het nu? en welke van de 2 geniet nu de voorkeur?markbakk schreef:dre schreef:De 2010 is ook heel fraai,maar valt bovenin wel een stuk meer af als de 9700.![]()
Dat bedoel je denk ik net andersom. De 2010 geeft off-axis een stuk harder weer dan de 97000 bij hetzelfde referentieniveau. En dat hoor je.
Op papier en qua prijs, zou je verwachten dat de 97000 veruit de beste zou zijn.
Nu weet ik dat het ook sterk afhangt van de implementatie, maar een piezo wordt nooit een amt.
De 9700 is wel de betere,maar veruit is geheel afhankelijk van de rest van de speaker.
Ik heb de 2010 ook fantastisch horen spelen.
Ik heb de 2010 ook fantastisch horen spelen.
Ik wil even een l-pad tussen de tweeter zetten om hem wat zachter te laten spelen.
alleen de waardes die de calculator aangeeft verschillen nogal met de aangeboden waardes.
Hoe nauwkeurig moet dat, en welke weerstanden kan ik daar het beste voor gebruiken?
alleen de waardes die de calculator aangeeft verschillen nogal met de aangeboden waardes.
Hoe nauwkeurig moet dat, en welke weerstanden kan ik daar het beste voor gebruiken?
+- 10% is goed genoeg. Weerstanden die 1...10W kunnen verstoken en geen hoge zelfinductie hebben zijn goed, bijvoorbeeld de draadgewonden (keramische) weerstanden of metaaloxideweerstanden (MOX) die bij luidsprekerwinkels worden aangeboden.