Uitschakelplof / aansluitvraag.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Morgen lukte even niet, maar hier de foto's:
v.l.n.r.: Lowpass filter, eindtrap, inschakelvertraging met LM7812, schakelende voeding 24V DC 5A
Ik was verrast door de afmetingen, het printje meet maar 22 x 68 mm.
Werking van de inschakelvertraging:
- zonder voedingsspanning zijn de middelste aansluiting (common) en het onderste contact (rode draad) verbonden.
- met de voedingsspanning erop komt het relais op en zijn de common en het bovenste contact (niet gebruikt op de foto) verbonden voor de duur van de(middels de blauwe schroefpotmeter) ingestelde tijd , is die tijd verlopen, dan valt het relais weer af en verbindt de common en het onderste contact.
- schakel ik de voeding uit, dan blijft de speaker verbonden met de versterker, dus hoor je de uitschakelplof...
De inschakelvertraging (what's in a name?) vertraagt dus alleen het inschakelmoment, maar kan op deze manier geen uitschakelplof elimineren.
Hoe nu verder?
Een extra trafo'tje met een extra relais, dat de speaker direct bij het wegvallen van de 230V afschakelt?
Het is een versterkertje voor een sub, maar dan heb ik twee relais in de speaker uitgang...
Groeten, Jan.
Ik was verrast door de afmetingen, het printje meet maar 22 x 68 mm.
Werking van de inschakelvertraging:
- zonder voedingsspanning zijn de middelste aansluiting (common) en het onderste contact (rode draad) verbonden.
- met de voedingsspanning erop komt het relais op en zijn de common en het bovenste contact (niet gebruikt op de foto) verbonden voor de duur van de(middels de blauwe schroefpotmeter) ingestelde tijd , is die tijd verlopen, dan valt het relais weer af en verbindt de common en het onderste contact.
- schakel ik de voeding uit, dan blijft de speaker verbonden met de versterker, dus hoor je de uitschakelplof...
De inschakelvertraging (what's in a name?) vertraagt dus alleen het inschakelmoment, maar kan op deze manier geen uitschakelplof elimineren.
Hoe nu verder?
Een extra trafo'tje met een extra relais, dat de speaker direct bij het wegvallen van de 230V afschakelt?
Het is een versterkertje voor een sub, maar dan heb ik twee relais in de speaker uitgang...
Groeten, Jan.
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Dat is idd wel een heel domme schakeling.Als de spanning erop komt moet je maar hopen dat 't relais sneller is dan de versterkerplop.En bij uitschakelen moet het relais juist inklappen als de spanning verdwijnt
Andersom is beter, bij inschakelen wachten tot het relais inklapt.Uitschakelen iets twijfelachtiger, zou het relais sneller moeten afvallen dan dat de versterker uitplopt.
Gewoon proberen zou ik zeggen
Om de zaak om te keren kan het zo, CB en CK ook verwisselen.Die weerstand hoeft er niet echt uit, spoortje doorkrassen kan ook.
Anne
Andersom is beter, bij inschakelen wachten tot het relais inklapt.Uitschakelen iets twijfelachtiger, zou het relais sneller moeten afvallen dan dat de versterker uitplopt.
Gewoon proberen zou ik zeggen
Om de zaak om te keren kan het zo, CB en CK ook verwisselen.Die weerstand hoeft er niet echt uit, spoortje doorkrassen kan ook.
Anne
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Bedankt Anne,
Voor het doel wat mij voor ogen staat is het inderdaad een domme schakeling; ik had ook verwacht dat het relais zou afvallen bij het wegvallen van de voedingsspanning.
Ik zal een poging wagen; een goede loep zal wel noodzakelijk zijn, wil ik het überhaupt kunnen zien...
Gelukkig heb ik er twee besteld.
Groeten, Jan.
Voor het doel wat mij voor ogen staat is het inderdaad een domme schakeling; ik had ook verwacht dat het relais zou afvallen bij het wegvallen van de voedingsspanning.
Ik zal een poging wagen; een goede loep zal wel noodzakelijk zijn, wil ik het überhaupt kunnen zien...
Gelukkig heb ik er twee besteld.
Groeten, Jan.
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Er is nog iets bedenkelijks aan dat spul
Als de spanning eraf gaat is de elco nog geladen, wordt de aansluiting aan de 555 (IC) positiever dan de voedingsaansluiting van 't IC.Is niet gezond, mag zelfs niet volgens datablad.
Nog maar een diode erbij, liefst een met niet teveel lekstroom.
Anne
Als de spanning eraf gaat is de elco nog geladen, wordt de aansluiting aan de 555 (IC) positiever dan de voedingsaansluiting van 't IC.Is niet gezond, mag zelfs niet volgens datablad.
Nog maar een diode erbij, liefst een met niet teveel lekstroom.
Anne
- Bijlagen
-
- onderaan.jpg (9.43 KiB) 857 keer bekeken
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Hallo Jan,
Misschien niet de oplossing die je zoekt, maar een bordje zoals dit doet precies wat je wilt:
http://m.ebay.com/itm/Audio-Speaker-Pro ... nav=SEARCH
Inschakelvertraging, direct uitschakelen, DC protectie.
Even zoeken op eBay, etc. naar "speaker protection board".
Wel een aparte AC voeding gebruiken, aangezien je geen gezamenlijke massa met de voeding van de versterker kunt maken.
Misschien niet de oplossing die je zoekt, maar een bordje zoals dit doet precies wat je wilt:
http://m.ebay.com/itm/Audio-Speaker-Pro ... nav=SEARCH
Inschakelvertraging, direct uitschakelen, DC protectie.
Even zoeken op eBay, etc. naar "speaker protection board".
Wel een aparte AC voeding gebruiken, aangezien je geen gezamenlijke massa met de voeding van de versterker kunt maken.
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Hallo Wouter,
Bedankt voor de tip; ik had deze bordjes ook al gevonden, maar wil liever niet nog een extra trafo'tje moeten inzetten.
Als de modificaties van Anne niet het gewenste resultaat opleveren zal ik er waarschijnlijk niet onderuit kunnen...
Daar zal ik komend weekend eerst aan werken.
Groeten, Jan.
Bedankt voor de tip; ik had deze bordjes ook al gevonden, maar wil liever niet nog een extra trafo'tje moeten inzetten.
Als de modificaties van Anne niet het gewenste resultaat opleveren zal ik er waarschijnlijk niet onderuit kunnen...
Daar zal ik komend weekend eerst aan werken.
Groeten, Jan.
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Hallo Anne,
Ik heb net de beide diodes er in gesoldeerd en het spoortje doorgekrast en het relais komt keurig vertraagd op.
Jammer genoeg valt het relais niet onmiddellijk af als de stroom er af gaat, de dubbele uitschakelplof is zelfs nog geprononceerder dan in de oorspronkelijke configuratie...
Niet elegant, maar wel effectief; een 220V relais in de luidsprekeraansluiting:
https://nl.aliexpress.com/item/Brand-Ne ... 00df&tpp=1
De inschakelvertraging zorgt voor het vertraagd opkomen van de verbinding met de luidspreker en bij het uitschakelen gooit het 220V relais ogenblikkelijk de luidspreker los van de versterkeruitgang. Toch?
Groeten, Jan.
Ik heb net de beide diodes er in gesoldeerd en het spoortje doorgekrast en het relais komt keurig vertraagd op.
Jammer genoeg valt het relais niet onmiddellijk af als de stroom er af gaat, de dubbele uitschakelplof is zelfs nog geprononceerder dan in de oorspronkelijke configuratie...
Niet elegant, maar wel effectief; een 220V relais in de luidsprekeraansluiting:
https://nl.aliexpress.com/item/Brand-Ne ... 00df&tpp=1
De inschakelvertraging zorgt voor het vertraagd opkomen van de verbinding met de luidspreker en bij het uitschakelen gooit het 220V relais ogenblikkelijk de luidspreker los van de versterkeruitgang. Toch?
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op zo 05 mar 2017, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Jammer, het relais is dus later met loslaten dan de versterkerplop.
Zo'n relais erbij op 230V kan, maar beetje link, 't net aan hetzelfde ding als de versterker/LS.
De moeilijkheid komt van de gemeenschapelijke voeding.Je kunt de vertraging met een eigen trafo(9volt~/100mA) + gelijkrichter en elco(tje 50µF?) voeden (hoeft niet estabiliseerd).Met een kleine elco valt de relais voeding snel weg.
Anne
Zo'n relais erbij op 230V kan, maar beetje link, 't net aan hetzelfde ding als de versterker/LS.
De moeilijkheid komt van de gemeenschapelijke voeding.Je kunt de vertraging met een eigen trafo(9volt~/100mA) + gelijkrichter en elco(tje 50µF?) voeden (hoeft niet estabiliseerd).Met een kleine elco valt de relais voeding snel weg.
Anne
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Ik ben ook niet zo'n voorstander van een 230V relais, maar het is een optie...
Ik heb een paar trafo'tjes onderweg, als die er zijn, zet ik er een gelijkrichter achter en probeer het nog eens.
Na een uurtje spelen viel het me op dat zowel de LM7812 als het relais in de configuratie 'permanent aangetrokken' toch behoorlijk warm worden (relais 35°C), dus ik heb de tweede inschakelvertraging voorzien van de extra 1N4148 diode en gewisseld.
Lm7812 en relais worden nu niet warm.
Groeten, Jan.
Ik heb een paar trafo'tjes onderweg, als die er zijn, zet ik er een gelijkrichter achter en probeer het nog eens.
Na een uurtje spelen viel het me op dat zowel de LM7812 als het relais in de configuratie 'permanent aangetrokken' toch behoorlijk warm worden (relais 35°C), dus ik heb de tweede inschakelvertraging voorzien van de extra 1N4148 diode en gewisseld.
Lm7812 en relais worden nu niet warm.
Groeten, Jan.
Laatst gewijzigd door pompebled op zo 05 mar 2017, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Je kan ook gewoon de 555 laten resetten wanneer de spanning onder de 23V zakt.
mvg Rudy
mvg Rudy
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Hoe doe ik dat?Rudy schreef:Je kan ook gewoon de 555 laten resetten wanneer de spanning onder de 23V zakt.
mvg Rudy
De inschakelvertraging met de 555 erop wordt gevoed door een LM7812 vanaf de 24V DC voeding.
Groeten, Jan.
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Volgens datablad gaat er ong. 35mA door dat relais, dwz 35mAx12V=420mW en ook in de 7812 (zelfde spanning en stroom).Geen reden tot ongerustheid, mag best wat warm.pompebled schreef:Ik ben ook niet zo'n voorstander van een 230V relais, maar het is een optie...
Ik heb een paar trafo'tjes onderweg, als die er zijn, zet ik er een gelijkrichter achter en probeer het nog eens.
Na een uurtje spelen viel het me op dat zowel de LM7812 als het relais in de configuratie 'permanent aangetrokken' toch behoorlijk warm worden (relais 35°C), dus ik heb de tweede inschakelvertraging voorzien van de extra 1N4148 diode en gewisseld.
Lm7812 en relais worden nu niet warm.
Groeten, Jan.
Resetten gaat niet, 555 is na de verstreken tijd al in die stand.
Trafotje 9volt + bruggelijkrichter of 2x9volt en twee diodes met 47µF/16V erachter als voeding voor het vertraaggebeuren met relais-ombouw.Heb je ook het verlies+warmte 24 -> 12volt niet (wel weer van 't trafotje).
Anne
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Je zou dit eens kunnen doen, zal eerder gaatjesprint worden dan, maar het principe werkt.
Delay ~2,5s bij opstart, relais valt af bij <23V en delay reset zichzelf hierna.
mvg Rudy
Delay ~2,5s bij opstart, relais valt af bij <23V en delay reset zichzelf hierna.
mvg Rudy
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Klopt helemaal.Maar het doorsnijden van een spoor om een diode toe te voegen werd al niet op gejuich onthaald.
Dit betekend wel opnieuw helemaal zelf bouwen, evt relais van print halen.
Er ontbreken, naar mijn idee, wel twee diodes.Van C2 naar +12 en tussen uitgang en relais.
Anne
Dit betekend wel opnieuw helemaal zelf bouwen, evt relais van print halen.
Er ontbreken, naar mijn idee, wel twee diodes.Van C2 naar +12 en tussen uitgang en relais.
Anne
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
In tegendeel, het wegkrassen van een printspoor is een fluitje van een cent, het zijn m'n ogen, die de beperkende factor zijn bij het solderen aan SMD soldeereilandjes...Ah!buis schreef:Klopt helemaal. Maar het doorsnijden van een spoor om een diode toe te voegen werd al niet op gejuich onthaald.
Een schakeling opbouwen op gaatjesprint is voor mij (en m'n ogen) beter te doen dan SMD solderen, dan zou ik ook een 555 in 'normale' uitvoering kunnen gebruiken.
Maakt het nog uit welke diodes ik toevoeg, of voldoet alles tussen 1N4001 en 1N4007 ?
Groeten, Jan.
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Zelfs die kleintjes 1n4148 voldoen, welk type maakt niet zo veel uit, maar ze mogen er inderdaad best wel staan.
mvg Rudy
mvg Rudy
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Doordat je dit geschreven had,pompebled schreef:In tegendeel, het wegkrassen van een printspoor is een fluitje van een cent,Ah!buis schreef:Klopt helemaal. Maar het doorsnijden van een spoor om een diode toe te voegen
werd al niet op gejuich onthaald.
het zijn m'n ogen, die de beperkende factor zijn bij het solderen aan SMD soldeereilandjes...
Een schakeling opbouwen op gaatjesprint is voor mij (en m'n ogen) beter te doen dan SMD solderen, dan zou ik ook een 555 in 'normale' uitvoering kunnen gebruiken.
en een opgebouwd printje had gekocht, kreeg ik de indruk dat zelf iets solderen niet de voorkeur hadIk zal een poging wagen; een goede loep zal wel noodzakelijk zijn,
wil ik het überhaupt kunnen zien...
Gelukkig heb ik er twee besteld.
Maakt eigenlijk niet zoveel uit.Van de elco naar de +12 een 1N4148 en tussen 555 en 't relais eentje uit de 1N400x serie.De eerste voor minimale lek en de ander voor minder spanningsverlies.Maar andersom gaat ookMaakt het nog uit welke diodes ik toevoeg, of voldoet alles tussen 1N4001 en 1N4007 ?
De diode bij de elco is normaal overbodig, de "discharge" ontlaadt de C ook wel,behalve als (in het uitzonderlijke geval) de spanning weer wegvalt voordat de wachttijd om is.
Anne
Re: Uitschakelplof / aansluitvraag.
Zo, de zomer is voorbij, dus de projectjes worden weer van stal gehaald...
Ik had al een paar van deze inschakelvertragingen besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/Power-am ... 0bdbdcf8cd
Gisteren er eentje in elkaar gesoldeerd en vandaag aangesloten.
Het werkt!
Geen in- of uitschakelplof meer.
Wél een extra trafootje erbij voor de 12VAC voeding.
Dat extra volume is wel een uitdaging om low-pass, eindtrapje, inschakelvertraging plus trafo en de terminals voor in- en uitgangen in de behuizing te frotten, die ik nog had liggen, (binnenmaten 150 x 95 x 50 mm)...
Ik zal eens aan het passen en meten.
Grtoeten, Jan.
Ik had al een paar van deze inschakelvertragingen besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/Power-am ... 0bdbdcf8cd
Gisteren er eentje in elkaar gesoldeerd en vandaag aangesloten.
Het werkt!
Geen in- of uitschakelplof meer.
Wél een extra trafootje erbij voor de 12VAC voeding.
Dat extra volume is wel een uitdaging om low-pass, eindtrapje, inschakelvertraging plus trafo en de terminals voor in- en uitgangen in de behuizing te frotten, die ik nog had liggen, (binnenmaten 150 x 95 x 50 mm)...
Ik zal eens aan het passen en meten.
Grtoeten, Jan.
