Vervanger voor elac 4em/101

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MH

Vervanger voor elac 4em/101

Bericht door MH »

Ik ben voor een vriend een IMF ALS 40 ii aan het repareren. Nu zijn de rolranden van de middentoners helemaal weggerot. Ik kan deze gaan vervangen, maar ik vroeg mij af of iemand weet of dit woofertje nog ergens leverbaar is. Het gaat om de Elac 4em/101.

Die IMF speakers zijn trouwens best interessante luidsprekers. De basluidsprekers bestaan uit een kef b200 en een audax hd20d25. De tweeter is ook een audax met een IMF frontplaatje volgens mij. Die basluidsprekers zijn onderling gekoppeld via een transmissielijn, in plaats van een poort zit er hier dus een extra woofer aan het einde van die lijn. Ik heb ze nog niet beluisterd, ik ben benieuwd hoe ze klinken :-)
Het gaat om zo'n speaker.

Afbeelding
dre

Re: Vervanger voor elac 4em/101

Bericht door dre »

Lekker die units laten repareren. :wink:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er iets niet klopt met deze speaker.

Edit:

IMF heeft er zelf een aardige bende van gemaakt:

https://www.google.nl/search?q=imf+als+ ... B&dpr=1.35
MH

Bericht door MH »

ds23man schreef:
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er iets niet klopt met deze speaker.

Edit:

Ze hebben inderdaad verschillende woofers door elkaar gebruikt.. ze hadden nog wat op de plank liggen zeker :lol:
40 jaar geleden accepteerde men dat blijkbaar.. voor de eigenaar van de luidsprekers hebben ze een emotionele waarde, dus vind ik het toch wel leuk om ze weer aan de praat te krijgen.
Bij eén van de kasten is de mid al eens vervangen door een ander type : de IMF 4/200. Blijkbaar was dat de vervanger voor de 4em/101.. Voor dat type is weer wel een vervanger te vinden: de Monacor MSH-115. Van die monacor heb ik een datasheet gevonden en wat blijkt : Ik had toevallig nog een paar 4 inch midwoofers liggen met nagenoeg dezelfde specificaties. Zelfde FS, R en rendement. Ik heb deze er in gezet. De luidsprekers spelen weer en ik moet eigenlijk wel constateren dat ze best wel lekker klinken. Niet zo strak als moderne ontwerpen, maar helemaal niet verkeerd hoor.
Ook was 1 tweeter stuk, die heb ik kunnen repareren, morgen gaan ze weer terug naar de eigenaar.
Jamesblond

Bericht door Jamesblond »

Is die bovenste woofer niet gewoon een ander type dan wat er in hoort? De uitsparing heeft een andere vorm dan de korf van de driver die er nu in zit. De uitsparing lijkt hetzelfde te zijn als die voor de onderste woofer. Zijn die speakers zo verhandeld, of heeft iemand er aan zitten klussen?

Mits de sound verder goed bevalt, zou ik opteren om de rand van de mid-speaker te vervangen.
richard

Bericht door richard »

Jamesblond schreef:
Is die bovenste woofer niet gewoon een ander type dan wat er in hoort? De uitsparing heeft een andere vorm dan de korf van de driver die er nu in zit. De uitsparing lijkt hetzelfde te zijn als die voor de onderste woofer. Zijn die speakers zo verhandeld, of heeft iemand er aan zitten klussen?
ds23man schreef:

Plaats reactie