trafo Faema compact-A vervangen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

jappa
Berichten: 135
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:48
Locatie: Purmerend

trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door jappa »

Recentelijk heb ik een leuke compact professioneel espresso machine op de kop getikt. Met als min punt dat de pomp niet aan gaat door defecte electronica. Foto van internet:
compact.jpg
compact.jpg (5.83 KiB) 1200 keer bekeken
Ik heb gelijk alles aangesloten, en inderdaad geen geluid van een pomp of klikkende relays. De pomp even los tetest en deze bleek het inderdaad wel te doen.
IMG_8175.JPG
Al snel blijkt dat de primaire kant van de trafo geen sluiting maakt. Vervolgens heb ik om te testen of dat het enige probleem is een ac regelbare labvoeding aangesloten en inderdaad alles lijkt het gewoon te doen. De trafo die er nog opzat werd wel loeiwarm.
Nu heb ik de trafo los gesoldeerd en kom ik even niet uit welke trafo ik nu moet kopen. De food print van de huidige is een beetje vreemd en er staat niks op de trafo. Op het printje zitten twee spanningsregelaars een mc7812 en een lm7912 dus een symmetrische 12volt voeding denk ik .
Hebben jullie tips voor mij?
Bijlagen
IMG_8518.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door dre »

Begin eens met het merk/type. :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door ds23man »

Inderdaad wel raar, een food print. :rofl: :rofl: :rofl:

Maar dat wordt een standaard 2 x 12 volt trafo erin knutselen, gaatjes boren, vastkitten ( siliconen :mrgreen: ) en draadjes solderen.
jappa
Berichten: 135
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:48
Locatie: Purmerend

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door jappa »

ds23man schreef:
Inderdaad wel raar, een food print. :rofl: :rofl: :rofl:
oeps spellen blijft lastig :roll:
ds23man schreef:
Maar dat wordt een standaard 2 x 12 volt trafo erin knutselen, gaatjes boren, vastkitten ( siliconen ) en draadjes solderen.
De transformator is wel gewoon enkel . Maar 12V is dus prima ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door ds23man »

Dan wordt het 24 volt. Je kunt nooit een positieve en negatieve 12 volt uit een enkele 12v wikkeling halen.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Rudy »

Natuurlijk gaat dat wel !!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door ds23man »

Maar dan wel met enkelvoudige gelijkrichting.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/61398

Je zou voor de grap even een 12v AC muurwrat kunnen aansluiten om dit te testen in de bestaande situatie.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Ah!buis »

Zo te zien idd maar 4 aansluitingen aan die trafo, iets van 1x12volt.En het formaat, hoewel slecht in te schatten zo, doet iets van 1A te vermoeden.Beter iets meer, heeft 't per slot niet uitgehouden.
Hoewel na zo'n 30 jaar ...
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door ray5150 »

Een trafo vinden die exact op de print past zal niet simpel zijn, deze lijkt me dan een goed alternatief :
https://www.eoo-bv.nl/ringkern-trafo-s- ... dicht.html
Je hoeft dan maar 1 gat te boren ergens bij de print in de buurt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Ah!buis »

Ook even meespelen :D
Deze ziet er wel aardig uit
http://www.eijlander.nl/open-chasis/112 ... 8-895.html
of desnoods, als ie te groot is,
http://www.eijlander.nl/open-chasis/112 ... 7-895.html
De afmetingen staan erbij.
Is weer 's wat anders dan OmeDick :lol:
Anne
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Aaad »

ds23man schreef:
Dan wordt het 24 volt. Je kunt nooit een positieve en negatieve 12 volt uit een enkele 12v wikkeling halen.
Ja hoor met 2 diodes o[ een kant en de andere kant als 0.

Aad
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Aaad »

Aaad schreef:
ds23man schreef:
Dan wordt het 24 volt. Je kunt nooit een positieve en negatieve 12 volt uit een enkele 12v wikkeling halen.
Ja hoor met 2 diodes o[ een kant en de andere kant als 0.
Maar je kan de oude trafo primair toch voorzichtig afwikkelen en tellen hoeveel slagen je moet maken.
Even nieuw draad erop en klaar is Faema.

Aad
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Aaad »

Aaad schreef:
Aaad schreef:
ds23man schreef:
Dan wordt het 24 volt. Je kunt nooit een positieve en negatieve 12 volt uit een enkele 12v wikkeling halen.
Ja hoor met 2 diodes op een kant en de andere kant als 0.
Maar je kan de oude trafo primair toch voorzichtig afwikkelen en tellen hoeveel slagen je moet maken.
Even nieuw draad erop en klaar is Faema.

Aad
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Aaad »

Aaad schreef:
Aaad schreef:
Aaad schreef:
Ja hoor met 2 diodes op een kant en de andere kant als 0.
Maar je kan de oude trafo primair toch voorzichtig afwikkelen en tellen hoeveel slagen je moet maken.
Even nieuw draad erop en klaar is Faema.

Aad
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Aaad »

ds23man schreef:
Maar dan wel met enkelvoudige gelijkrichting.
Naar ik uit de tekst begrijp is dat met de huidige trafo ook het geval.
Is geen hifi, dus zal geen brom geven.

Aad
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door ray5150 »

Op de foto zitten dan ook slechts 2, in plaats van de gebruikelijke 4 diode's...
jappa
Berichten: 135
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:48
Locatie: Purmerend

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door jappa »

Leuk dat er zo veel reacties zijn en bedankt!
Er zijn inderdaad maar 2 diodes, en een positive en negatieve spanningsregelaar die symmetrisch opgesteld zijn.
Ik heb al een tijdje gezocht maar farnell, RS en dickbest hebben niks dat echt past qua pin en formaat. 35x45mm is het maximum formaat met de pinnen heel dicht aan de buiten zijde. Ringkern is inderdaad een mooi alternatief als ik niks passends vind, hoewel ik het wel prijzig vind.
Opzich moet dit wel lukken denk ik : http://www.eijlander.nl/open-chasis/206 ... 0-895.html
2x6 is ook 12v
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door John P »

Ik heb er officieel geen verstand van, maar ik schat dat je in een apparaat met water beter geen open trafo kunt gebruiken. Als iemand het beter weet moet die het vooral zeggen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door ds23man »

Meestal zit het zo ingebouwd dat er geen water bij kan komen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Ah!buis »

jappa schreef:
Opzich moet dit wel lukken denk ik : http://www.eijlander.nl/open-chasis/206 ... 0-895.html
2x6 is ook 12v
Als er maar zo weinig plaats is zou dat best 's kunnen, gewoon proberen.
Op de photo lijkt er meer plaats ingenomen, vandaar meer dan 1A idee.
Anne
jappa
Berichten: 135
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:48
Locatie: Purmerend

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door jappa »

trafo is besteld. Verzend kosten was ongeveer dubbel zo hoog als de component prijs beetje zonde.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Ah!buis »

jappa schreef:
trafo is besteld. Verzend kosten was ongeveer dubbel zo hoog als de component prijs beetje zonde.
't Ja, Ede is veel verder weg dan China :shock:
Blijft raar, wat weegt zo'n trafotje nou helemaal ? :(
Anne
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Aaad »

Ah!buis schreef:
jappa schreef:
trafo is besteld. Verzend kosten was ongeveer dubbel zo hoog als de component prijs beetje zonde.
't Ja, Ede is veel verder weg dan China :shock:
Blijft raar, wat weegt zo'n trafotje nou helemaal ? :(
Anne
135 gram volgens de site, maar de vorm zal hier wel meespelen.

Aad
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Aaad »

John P schreef:
Ik heb er officieel geen verstand van, maar ik schat dat je in een apparaat met water beter geen open trafo kunt gebruiken. Als iemand het beter weet moet die het vooral zeggen.
Heb je zeker nooit een senseo van binnen gezien.
Volgens mij zit er nu precies dezelfde soort in.

Aad
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door MarcelvdG »

Ik dacht dat Senseo's gebruik maakten van een niet van het net gescheiden voeding met een condensator om de stroom te begrenzen. Die condensator schijnt een van de vaakst stuk gaande onderdelen te wezen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”