Bovenfreestafel

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bovenfreestafel

Bericht door Pjotr »

Zelf maken is nie zo moeilijk i.d.d. (heb ikzelf ook gedaan). Kost alleen wat tijd. Maar voor die 30 euries die andere verkopen? Je bent voor zelfbouw meer kwijt aan onderdelen als schakelaar, poten en div geleiders? Waren die niet te recyclen?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door RobertD »

Hoe monteer je de frees hieronder?
Ik heb nu een soort boorkolom waar mijn kleine bosch frees in past, maar dan werk je vanaf de bovenzijde. Frees aan de onderkant kan soms ook handig zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door Pjotr »

Een freestafel is niet meer dan een stevige vlakke plank waar je de freesmachine vast onder schroeft. Sommigen knutselen dan nog een hele kist om de freesmachine voor de stofafzuiging. Wel oppassen dan ivm koeling. Dit gaat alleen als je van je bovenfrees de invalterugschopveer kunt verwijderen en/of een vaste diepte instelling kunt instellen.

Omdat je nu niet makkelijk bij de schakelaar van de frees kan heb je een aparte schakelaar op de tafel nodig. Zelf gebruik ik een industriële voetschakelaar hier voor i.v.m. veiligheid.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door Barry2001 »

Ik probeer me voor te stellen in welke situaties het handiger zou kunnen zijn dat de frees vast zit, onder, en je het werkstuk langs de frees stuurt. Is dit bv bij lange rechte stukken waar je een kant aan wilt frezen? Begin nu mondjes maat met een bovenfrees te werken, ben er nog niet heel ervaren in. Wel genoeg inmiddels om te bedenken dat ik dit al veel eerder had moeten doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk is het verschil een beetje te vergelijken met het werken met een zaagtafel en een handcirkelzaag.

Met een freestafel kun je gewoon veel nauwkeuriger (en dus goed reproduceerbaar) en strakker werken. Mits het werkstuk past uiteraard en je freesmachine er geschikt voor is. Bovendien kun je met grotere frezen werken. Een radiusfrees met r = 25mm kun je wel vergeten met een bovenfrees uit de hand
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door Barry2001 »

Ok, kan ik me iets bij voorstellen. Hoe weet je of je machine geschikt om ondersteboven te werken, moet dat vermeld staan?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door Pjotr »

We zitten nu wel een beetje door Paul zijn verkoop heen :D Maar goed, je moet je machine makkelijk op een vaste diepte kunnen instellen en daar vast kunnen zetten. Een goede bovenfreesmachine die geschikt is heeft daar een aparte stand voor met diepte instelling en met een nonius op zeg 0,1mm.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door Barry2001 »

Ga ik checken, volgens mij heeft die van mij dat, tnx voor de info. Sorry Paul voor de verstoring, zal er tzt een draadje over openen als het nog relevant is, zou iets willen maken dat ik bij niet gebruiken in de schuur kan opbergen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door Pjotr »

Misschien maakt Paul wel een mooi bouwtopic over zijn zelfbouw freestafel :)
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door pvanlingen »

Ben nu aan het nadenken over een hoogte verstelling met een slingertje o.i.d.
Als het klaar is zal ik wel wat foto's maken.

Het te koop aangeboden freestafeltje gaat naar Wouter.

Paul.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door Pjotr »

pvanlingen schreef:
Ben nu aan het nadenken over een hoogte verstelling met een slingertje o.i.d.

Paul.
Laat maar zitten Paul. Ik heb zo'n slingertje en gebruik het nooit. Je wilt toch nauwkeurig afstellen met de schaalverdeling op de frees. Althans met mijn machine zit dat zo. En in de praktijk gebruik je meestal een schuifmaat t.o.v. de frees.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door SARK »

Ik kwam een tijd terug een foto van een handig stukje gereedschap tegen om dit makkelijk in te kunnen stellen:
http://www.popularwoodworking.com/proje ... outer-jigs
Bijlagen
depth-gauge1.jpg
depth-gauge-fig1.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door Pjotr »

Gewoon een plaat 1mm alu met een gat er in en schuifmaat of stalen liniaal. (Niet vergeten dat het plaatje 1 mm dik is :D ). Kun je echt op 0,1mm werken. En in alu/kunststof nog wel nauwkeuriger.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door SARK »

Dat is idd nog nauwkeuriger :idea:
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door AntonZ »

Ik heb ook zo'n bovenfreestafeltje. Reuze praktisch om bijvoorbeeld randjes van een behuizing te frezen. Een freestafel werkt daarvoor fijner dan vastgezet werkstuk waar je de bovenfrees met zijgeleiding langs haalt. De montage van de bovenfrees, het monteren van de freesjes en vooral de hoogteverstelling is echter een gedoe.

En je wilt niet iedere keer je machine in- en uitbouwen. Ik heb daarom een extra bovenfrees gekocht. Goedkoop modelletje want anders wordt het een vlag op een modderschuit :-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door Pjotr »

AntonZ schreef:
En je wilt niet iedere keer je machine in- en uitbouwen. Ik heb daarom een extra bovenfrees gekocht. Goedkoop modelletje want anders wordt het een vlag op een modderschuit :-)
Jawel, maar jij bent dan ook een professioneel hobbyist!

Als het past dan doe ik alles met de freestafel. Alleen in die gevallen dat het niet past omdat het werkstuk te groot is komt de machine er onderuit. Het hangt er dus erg vanaf hoe groot je werkstukken doorgaans zijn. Een freestafel werkt gewoon veel overzichtelijker en nauwkeuriger. Of het nu een gat van 40mm is of een deksel van 40cm rond. Vooral met wat kleinere werkstukken heb je het werkstuk in de hand en niet de zware machine met ergens onoverzichtelijk een freesje er onder en een zwieberende stofslang. Het is wel erg oppassen wat betreft veiligheid: Zo'n blote frees die met 20 krpm ronddraait is niet iets om met je vingers aan te zitten.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door beijert »

Ik heb bij mij wel de kunststof onderplaat van de freesmachine verwijderd. Daarmee vang ik de dikte van de (stalen) tafel nagenoeg op en heb ik een aantal montage gaten over.
Laatst gewijzigd door beijert op zo 26 feb 2017, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door Barry2001 »

We gaan blijkbaar toch door in dit verkoopdraadje & heeft Paul hier geen probleem mee; even over na zitten denken, puntje veligheid (wat Peter noemt) vind ik ook nog wel even een ding. In het voorbeeld van Paul zit nog iets van een beschermkapje, gebruik je die ook of is íe eraf gehaald? En bij jou zelfbouwtafel Peter, jij doet dit zonder?
Je zult er normaal wel mee opletten, maar stel dat een frees een keer 'hapt' en je werkstuk wordt met je vingertjes langs die frees getrokken, dat wil je niet meemaken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door Pjotr »

Ja ik heb de "Balk" van een oude freestafel gebruikt. I.d.d. met zo'n kapje. Dat heb je ook wel nodig voor de stofafzuiging. Als je op de foto kijkt zie ook van die gele aandruk strips. Heb je meestal wel nodig. Het is beslist erg goed oppassen, daarom gebruik ik ook een beschermde voetschakelaar. Maar ook een klein werkstuk wat "hapt" kan nog wel eens met flinke kracht gelanceerd worden. Dus echt ALTIJD een veiligheidsbril op!

Er staan trouwen zat filmpjes op Youtube. En ook op de Britse en Amerikaanse Woodworkers fora is erg goede info te vinden voor een DIY tafel.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 26 feb 2017, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door ds23man »

Misschien even afsplitsen naar het houtbewerkingsforum?
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door pvanlingen »

Jullie zitten mij niet in de weg hoor.
Ik ga rustig door met mijn zelfbouw activiteiten.

Paul. :-"
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door ds23man »

En let even op bij 6:13, de bovenfreestafel van een Festool Systainer! :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bovenfreestafel

Bericht door Henkjan »

6:13 van wat?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bovenfreestafel

Bericht door ds23man »

AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: Bovenfreestafel nieuw. Merk Arebos.

Bericht door AntonZ »

Pjotr schreef:
AntonZ schreef:
En je wilt niet iedere keer je machine in- en uitbouwen. Ik heb daarom een extra bovenfrees gekocht. Goedkoop modelletje want anders wordt het een vlag op een modderschuit :-)
Jawel, maar jij bent dan ook een professioneel hobbyist!
:lol:
Thuis ben ik met hout hooguit hobbymatig prutser, da's een heel ander genre :hide:
De frees onder mijn tafeltje is er een van een paar tientjes.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”