Meten, vanaf het begin
Moderator: Beheerdersteam
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Meten, vanaf het begin
Ooit in het verleden heb ik de onderdelen voor een meetset aangeschaft, te weinig tijd ingestoken en weer in de kast beland.
Tijdens een grote schoonmaak kwam ik deze spullen weer tegen en dan heb je 2 keuzes, of de boel de deur uit doen of opnieuw een poging wagen, het is keuze 2 geworden! Ik hoop dus dat ik met de kennis en aanmoediging van de ZBA'ers een heel eind ga komen
Uiteraard eerst de nodige studie verricht, dus meerdere topics op ZBA en de ARTA help functie enigzins doorgeworsteld. Gisteren het hele zooitje aangesloten en de eerste metingen verricht.
Doel van deze meting: Een bestaande 2 weg basreflex luidspreker meten om te controleren of de door mij uitgevoerde metingen correct en bruikbaar zijn.
Opstelling:
Apparatuur
Meetmic: Behringer EMC8000
Pre-amp Mic (voor de +48v): Behringer MIC200
USB Soundcard: Behringer UCA202
Versterker: Onkyo A-9711
Laptop: Dell XPS17
Software: ARTA (met ASIO4All driver als gekozen soundcard driver)
Luidspreker: Sony SS-X30ED
Ik heb in ARTA geen geluidskaart en microfoon niveaus gekalibreerd omdat ik daar geen spullen voor heb en het volgens mij voor mijn doel niet perse noodzakelijk is.
Ik heb metingen uitgevoerd op 50cm afstand en 100cm afstand, met de microfoon on-axis gericht tussen de woofer en tweeter in. Rondom de meetopstelling in mijn woonkamer had ik minimaal 100cm vrij in alle richtingen. Hier kwamen de volgende metingen uit:
Meting op 50cm
Meting op 100cm
Tijdens een grote schoonmaak kwam ik deze spullen weer tegen en dan heb je 2 keuzes, of de boel de deur uit doen of opnieuw een poging wagen, het is keuze 2 geworden! Ik hoop dus dat ik met de kennis en aanmoediging van de ZBA'ers een heel eind ga komen
Uiteraard eerst de nodige studie verricht, dus meerdere topics op ZBA en de ARTA help functie enigzins doorgeworsteld. Gisteren het hele zooitje aangesloten en de eerste metingen verricht.
Doel van deze meting: Een bestaande 2 weg basreflex luidspreker meten om te controleren of de door mij uitgevoerde metingen correct en bruikbaar zijn.
Opstelling:
Apparatuur
Meetmic: Behringer EMC8000
Pre-amp Mic (voor de +48v): Behringer MIC200
USB Soundcard: Behringer UCA202
Versterker: Onkyo A-9711
Laptop: Dell XPS17
Software: ARTA (met ASIO4All driver als gekozen soundcard driver)
Luidspreker: Sony SS-X30ED
Ik heb in ARTA geen geluidskaart en microfoon niveaus gekalibreerd omdat ik daar geen spullen voor heb en het volgens mij voor mijn doel niet perse noodzakelijk is.
Ik heb metingen uitgevoerd op 50cm afstand en 100cm afstand, met de microfoon on-axis gericht tussen de woofer en tweeter in. Rondom de meetopstelling in mijn woonkamer had ik minimaal 100cm vrij in alle richtingen. Hier kwamen de volgende metingen uit:
Meting op 50cm
Meting op 100cm
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meten, vanaf het begin
Vermoedelijk heeft je microfoon een behoorlijk oplopende curve in het hoog.
Re: Meten, vanaf het begin
Is dat iets wat vaker voorkomt bij de behringer ecm8000?ds23man schreef:Vermoedelijk heeft je microfoon een behoorlijk oplopende curve in het hoog.
Er is een standaard calibratie file beschikbaar, zou deze dat corrigeren?
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Meten, vanaf het begin
Is inderdaad een mogelijkheid, ik weet dat dit vaker voorkomt want er is blijkbaar een flinke variatie:ds23man schreef:Vermoedelijk heeft je microfoon een behoorlijk oplopende curve in het hoog.
Ik heb wel het standaard calibratie bestand voor de behringer van het web geplukt, maar dat maakt in mijn metingen geen verschil want ik heb beide getest.
Afgezien van het oplopende hoog, ziet deze meting er wel betrouwbaar uit volgens jullie?
Re: Meten, vanaf het begin
Als ik een luidspreker zou moeten beoordelen puur op deze meetwaarde dan zou mijn conclusie zijn dat hij pijn aan je oren doet.
Waarschijnlijk is dat niet het geval dus er is iets niet helemaal goed gegaan ,al staan je instellingen niet verkeerd zo te zien.
Een standaardcalibratie file kan er denk ik niet zijn ,elke mic heeft weer zijn eigen afwijking .
Dus die zou ik persoonlijk niet gebruiken.
Je ziet die afwijking wel terug in jou meting.
Waarschijnlijk is dat niet het geval dus er is iets niet helemaal goed gegaan ,al staan je instellingen niet verkeerd zo te zien.
Een standaardcalibratie file kan er denk ik niet zijn ,elke mic heeft weer zijn eigen afwijking .
Dus die zou ik persoonlijk niet gebruiken.
Je ziet die afwijking wel terug in jou meting.
Re: Meten, vanaf het begin
Een goede 5dB bult kan natuurlijk wel met een luidspreker. Alleen als ik zo een beetje google, dan zie ik wel veel vlakkere metingen voorbij komen van deze luidspreker. Het kan natuurlijk dat jouw ecm8000 wat enthousiast is in het hoog. Verder ziet de meting er keurig uit. Netjes gegate.
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Meten, vanaf het begin
Ik heb dat calibratiebestand inderdaad weer uitgevinkt in Arta. Ik heb tijdens dezelfde meetsessie ook nog een scanspeak reference SE gemeten met een vergelijkbaar oplopen hoog in de metingen alleen deze begint al wat eerder op te lopen maar heeft geen dal rond de 15Khz:
Zou iemand mij kunnen bevestigen of mijn aansluitschema trouwens correct is in post 1?
Zou iemand mij kunnen bevestigen of mijn aansluitschema trouwens correct is in post 1?
Re: Meten, vanaf het begin
Denk dat dat wel goed is anders krijg je er ook niet zo'n potje uit.
Maar het oplopen is haast 10 dB dat is wel erg veel .
Wanneer je zeker wil zijn kun je het beste je mic laten calibreren ,dan krijg je een correctie file op jou specifieke microfoon
Maar het oplopen is haast 10 dB dat is wel erg veel .
Wanneer je zeker wil zijn kun je het beste je mic laten calibreren ,dan krijg je een correctie file op jou specifieke microfoon
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Meten, vanaf het begin
Begrijp ik, vind ik op zich ook geen probleem maar ik probeer eerst met jullie hulp uit te sluiten dat er geen andere problemen/oorzaken zijn.
Vind het zelf ook een beetje aso om bijv. zo'n Dayton Audio EMM-6 (zelfde mic-capsule volgens mij alleen dan met individueel calibratiebestand) te bestellen en dan er thuis achterkomen dat deze precies dezelfde meetwaardes geeft en ik het ding weer retourneer...
Vind het zelf ook een beetje aso om bijv. zo'n Dayton Audio EMM-6 (zelfde mic-capsule volgens mij alleen dan met individueel calibratiebestand) te bestellen en dan er thuis achterkomen dat deze precies dezelfde meetwaardes geeft en ik het ding weer retourneer...
Re: Meten, vanaf het begin
Het kan ook nog zijn dat die behringer unit de afwijking geeft. Dat is namelijk een raar ding, met tube stage en EQ ingebouwd. Niet geschikt als meet preamp dus! Je kan de invloed hiervan testen door hem op een andere preset te zetten.
Als je snel klaar wil zijn, dan kan je evt alsnog de meetset van rumoh kopen, die is 200e. Maar dan heb je wel usb audio interface met geschikte preamp (gewoon lineair
), gecalibreerde mic, meetjig om impedantie mee te kunnen meten en kabels. Of je koopt los nog een USB audio interface en soldeert een kastje in elkaar voor impedantie metingen.
Als je snel klaar wil zijn, dan kan je evt alsnog de meetset van rumoh kopen, die is 200e. Maar dan heb je wel usb audio interface met geschikte preamp (gewoon lineair
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Meten, vanaf het begin
Ik heb de mic-preamp op neutral gezet ipv een een preset dus het lijkt mij dat hij dan aardig recht zou moeten zijn (maar assumption is the mother of all....) Kan ik met de huidige spullen en/of software nog checken of dit ding een beetje recht meet?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meten, vanaf het begin
Die Dayton mic's hebben serienummer waarmee je via het web de juiste correctie file kan downloaden.
Re: Meten, vanaf het begin
Maar heb je dan ook (meet) gegevens waaraaan je kunt refereren ?firsttimer schreef:Doel van deze meting: Een bestaande 2 weg basreflex luidspreker meten om te controleren of de door mij uitgevoerde metingen correct en bruikbaar zijn.
Re: Meten, vanaf het begin
In arta staat dacht ik ook hoe je de afwijking van je geluidskaart kunt testen .
dacht gewoon de uitgang naar de ingang loepen ,wel de phatoom voeding even uitzetten !
dacht gewoon de uitgang naar de ingang loepen ,wel de phatoom voeding even uitzetten !
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Meten, vanaf het begin
Daar heb je een puntMaar heb je dan ook (meet) gegevens waaraaan je kunt refereren ?
Re: Meten, vanaf het begin
Afwijking van een geluidskaart is over het algemeen zeer gering. Maar misschien dat je wel ook de preamp in de loop mee kan nemen.
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Meten, vanaf het begin
Bij deze alvast de Spectrum Analyze en Frequency Response van de UCA202 USB-kaart. Uitgevoerd conform de Arta manual:
spectrum analyze
frequency response
Hier is in iedergeval niets mis mee volgens mij?
spectrum analyze
frequency response
Hier is in iedergeval niets mis mee volgens mij?
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Meten, vanaf het begin
Ben meteen maar verder gegaan en heb zojuist de MIC200 in de loop meegenomen. Ik denk dat ik het zo juist heb toegepast:
1e stap: fantoomvoeding (+48v) op de MIC200 uitzetten
2e stap: Gain en Output op de MIC200 voor een kwart open gezet
3e stap: De Input van de MIC200 verbonden met de left Output van de UCA202 en de Output van de MIC200 verbonden met de left Input van de UCA202
Hier kwamen de volgende plaatjes uit:
spectrum analyze MIC200+UCA202
Wat me opvalt is dat de vervorming een beetje omhoog is gegaan
frequency response MIC200+UCA202
Iets minder recht dan dan UCA202 alleen maar nog steeds netjes volgens mij.
Is mijn gedachtegang juist en heb ik de loop van de UCA202 en de MIC200 zo correct toegepast?
1e stap: fantoomvoeding (+48v) op de MIC200 uitzetten
2e stap: Gain en Output op de MIC200 voor een kwart open gezet
3e stap: De Input van de MIC200 verbonden met de left Output van de UCA202 en de Output van de MIC200 verbonden met de left Input van de UCA202
Hier kwamen de volgende plaatjes uit:
spectrum analyze MIC200+UCA202
Wat me opvalt is dat de vervorming een beetje omhoog is gegaan
frequency response MIC200+UCA202
Iets minder recht dan dan UCA202 alleen maar nog steeds netjes volgens mij.
Is mijn gedachtegang juist en heb ik de loop van de UCA202 en de MIC200 zo correct toegepast?
