vervangen powertransistoren gitaar amp

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door DIY_peter »

Ik heb een oude gitaarversterker staan die in Oost-duitsland gemaakt is. Hij werd onder de naam "sound city" verkocht, maar het merk heeft niets te maken met het Amerikaanse Sound city. Soort van namaak dus.

Nu vraag ik me af of ik de klank wat kan verbeteren door er betere powertransistoren in te steken.

Het type is KD606 van het merk Tesla. Er zitten er zo 2 in.

Enig idee of dit zin heeft en welke ik dan best gebruik?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door ds23man »

Denk dat dat weinig zin heeft.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door Olaf Analogue »

Als het een oud lel is dan heeft het zin om de condensatoren te vervangen. de power transistoren vervangen brengt geheel niets.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door DIY_peter »

OK, de condensatoren ga ik wel vervangen. veel zitten er trouwens niet in.
Ik hoopte dat ik het ruisniveau wat kon verlagen door een andere transistor te steken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door ds23man »

Ah, je komt uit Belgenland. :lol: :lol: De ruis wordt bepaald door het ontwerp.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door ray5150 »

:foto:
:foto:
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door DIY_peter »

Hoezo "worthless without pics"? Ik heb toch al een antwoord op mijn vraag :-)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door ds23man »

Ach, een beetje Oostblok elektronicaporno op zijn tijd is ook wel lekker. :lol:
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door DIY_peter »

Dat printje is het hele circuit... stelt dus niet veel voor.
Bijlagen
DSC_9083-1024x679.jpg
20170221_185610.jpg
20170222_183207.jpg
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door DIY_peter »

Ik heb nog een nieuwe 12" speaker van Ciare die ik er eens in kan proberen.
Bijlagen
20170222_183744_resized.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat het zonde van de Ciare is...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door Ah!buis »

Tesla kwam uit Tjechie, halfgeleiders (ook IC's , namaak Philips) kwam je in allerlei oost-europees spul tegen.
Ruis komt eerder van de transistors uit de eerste trap.Zonder schema wat lastig om iets aan te wijzen.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door ray5150 »

Het is natuurlijk een heel simpel dingetje, dat versterkertje. leeftijd zal zo te zien een jaar of 40 zijn, mogelijk ouder.
Als je dingen wil doorvoeren die daadwerkelijk verbeteren, kun je beter nog een hele nieuwe schakeling vanaf de grond opbouwen, de kast leent zich er wel goed voor.
Wat de luidspreker betreft, niet iedere luidspreker is geschikt om in gitaar versterkers gebruikt te worden, de genoemde Ciare is zo te zien een woofer of subwoofer. een gitaarspeaker moet doorlopen tot ongeveer 5000 Hertz, en hij begint pas op een paar honderd Hertz. eigenlijk zijn het grote breedbanders.
Merken als Celestion, Fender, JBL, en Peavey bouwen en verkopen deze luidsprekers.
Er zijn ook goedkopere series, hoeft geen vermogen te kosten.

Is dat trouwens alle elektronica, op dat printje, ook geen koelblok in de kast ?
Dan zal het vermogen niet meer zijn dan een paar Watt.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: vervangen powertransistoren gitaar amp

Bericht door SARK »

ray5150 schreef:
Is dat trouwens alle elektronica, op dat printje, ook geen koelblok in de kast ?
Bijlagen
Sound City.jpg
SoundCity.jpg
Plaats reactie