vervangen powertransistoren gitaar amp
Moderator: Beheerdersteam
vervangen powertransistoren gitaar amp
Ik heb een oude gitaarversterker staan die in Oost-duitsland gemaakt is. Hij werd onder de naam "sound city" verkocht, maar het merk heeft niets te maken met het Amerikaanse Sound city. Soort van namaak dus.
Nu vraag ik me af of ik de klank wat kan verbeteren door er betere powertransistoren in te steken.
Het type is KD606 van het merk Tesla. Er zitten er zo 2 in.
Enig idee of dit zin heeft en welke ik dan best gebruik?
Nu vraag ik me af of ik de klank wat kan verbeteren door er betere powertransistoren in te steken.
Het type is KD606 van het merk Tesla. Er zitten er zo 2 in.
Enig idee of dit zin heeft en welke ik dan best gebruik?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: vervangen powertransistoren gitaar amp
Als het een oud lel is dan heeft het zin om de condensatoren te vervangen. de power transistoren vervangen brengt geheel niets.
Re: vervangen powertransistoren gitaar amp
OK, de condensatoren ga ik wel vervangen. veel zitten er trouwens niet in.
Ik hoopte dat ik het ruisniveau wat kon verlagen door een andere transistor te steken.
Ik hoopte dat ik het ruisniveau wat kon verlagen door een andere transistor te steken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vervangen powertransistoren gitaar amp
Ah, je komt uit Belgenland.
De ruis wordt bepaald door het ontwerp.
Re: vervangen powertransistoren gitaar amp
Hoezo "worthless without pics"? Ik heb toch al een antwoord op mijn vraag 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vervangen powertransistoren gitaar amp
Ach, een beetje Oostblok elektronicaporno op zijn tijd is ook wel lekker. 
Re: vervangen powertransistoren gitaar amp
Dat printje is het hele circuit... stelt dus niet veel voor.
Re: vervangen powertransistoren gitaar amp
Ik heb nog een nieuwe 12" speaker van Ciare die ik er eens in kan proberen.
Re: vervangen powertransistoren gitaar amp
Tesla kwam uit Tjechie, halfgeleiders (ook IC's , namaak Philips) kwam je in allerlei oost-europees spul tegen.
Ruis komt eerder van de transistors uit de eerste trap.Zonder schema wat lastig om iets aan te wijzen.
Anne
Ruis komt eerder van de transistors uit de eerste trap.Zonder schema wat lastig om iets aan te wijzen.
Anne
Re: vervangen powertransistoren gitaar amp
Het is natuurlijk een heel simpel dingetje, dat versterkertje. leeftijd zal zo te zien een jaar of 40 zijn, mogelijk ouder.
Als je dingen wil doorvoeren die daadwerkelijk verbeteren, kun je beter nog een hele nieuwe schakeling vanaf de grond opbouwen, de kast leent zich er wel goed voor.
Wat de luidspreker betreft, niet iedere luidspreker is geschikt om in gitaar versterkers gebruikt te worden, de genoemde Ciare is zo te zien een woofer of subwoofer. een gitaarspeaker moet doorlopen tot ongeveer 5000 Hertz, en hij begint pas op een paar honderd Hertz. eigenlijk zijn het grote breedbanders.
Merken als Celestion, Fender, JBL, en Peavey bouwen en verkopen deze luidsprekers.
Er zijn ook goedkopere series, hoeft geen vermogen te kosten.
Is dat trouwens alle elektronica, op dat printje, ook geen koelblok in de kast ?
Dan zal het vermogen niet meer zijn dan een paar Watt.
Als je dingen wil doorvoeren die daadwerkelijk verbeteren, kun je beter nog een hele nieuwe schakeling vanaf de grond opbouwen, de kast leent zich er wel goed voor.
Wat de luidspreker betreft, niet iedere luidspreker is geschikt om in gitaar versterkers gebruikt te worden, de genoemde Ciare is zo te zien een woofer of subwoofer. een gitaarspeaker moet doorlopen tot ongeveer 5000 Hertz, en hij begint pas op een paar honderd Hertz. eigenlijk zijn het grote breedbanders.
Merken als Celestion, Fender, JBL, en Peavey bouwen en verkopen deze luidsprekers.
Er zijn ook goedkopere series, hoeft geen vermogen te kosten.
Is dat trouwens alle elektronica, op dat printje, ook geen koelblok in de kast ?
Dan zal het vermogen niet meer zijn dan een paar Watt.
Re: vervangen powertransistoren gitaar amp
ray5150 schreef:Is dat trouwens alle elektronica, op dat printje, ook geen koelblok in de kast ?
