Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Moderator: Beheerdersteam
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Oh dat is ook geen inbus maar wel binnenzeskant. Die van Rumoh zijn ook verder prima. De sterkte van inbus is ook helemaal niet nodig.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Mooi opgelost!
In het vervolg de inslagmoeren het bos in schoppen en met rampamoeren werken,die hebben wel mooie schroefdraad.
In het vervolg de inslagmoeren het bos in schoppen en met rampamoeren werken,die hebben wel mooie schroefdraad.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ook niet allemaal hoor, bij sommige lijkt de schroefdraad er ook door gedresseerde muizen ingeknabbeld
Nadeel daarvan is dat de meeste rampamoeren gewoon blank ijzer zijn en kunnen gaan roesten. Mooiste is de messing variant maar die vind je alleen op bestelling. Overigens is het bij rampamoeren weer de kunst om ze mooi haaks in te schroeven. Echt ideaal zijn die nou ook weer niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Veel mensen denken dat inslag inslaan is, die dingen moet je gewoon netjes het hout in trekken met een bout en onderleg ring. Dus niet inslaan!!!!!
En zeker niet bij MDF.
En zeker niet bij MDF.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik zei al eerder dat ik ze het mdf ingeperst heb met een lijmklem.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Dat vind ik helemaal knap......Jamesblond schreef:Ik zei al eerder dat ik ze het mdf ingeperst heb met een lijmklem.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Daar heb je 2 prima punten!Pjotr schreef:Ook niet allemaal hoor, bij sommige lijkt de schroefdraad er ook door gedresseerde muizen ingeknabbeldNadeel daarvan is dat de meeste rampamoeren gewoon blank ijzer zijn en kunnen gaan roesten. Mooiste is de messing variant maar die vind je alleen op bestelling. Overigens is het bij rampamoeren weer de kunst om ze mooi haaks in te schroeven. Echt ideaal zijn die nou ook weer niet.
Het recht schroeven gaat beter door het boorgat een verzonken randje te geven met een verzinkboortje.
Het roesten heb ik nooit over nagedacht!
Ik zal eens kijken waar die dingen van gemaakt zijn.......
Inschroefmoeren
DIN 7965, Staal, blank / zwart
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Bij een goed gesorteerde ijzerhandel zijn ook wel verzinkte te vinden. Maar lang niet altijd. I.i.g. niet bij de Gammel. Goed haaks inschroeven doe ik meestal in de kolomboor als het er onder past: Rampamoer op een stukje draadeind en moertje vast zetten. Kunst is ook een beetje de juiste boormaat te vinden. Buitenmaat minus 1x de draadhoogte komt meestal wel goed uit. En meestal zet ik ze met 5 minuten epoxy er in. Dat zit dan echt als een huis.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Heeft iemand een suggestie om hier een nieuwe inslagmoer in te krijgen? Lijm? Zo ja: welke? Ik heb een tubetje montagekit-achtig spul liggen. Gelig, op beide zijden aanbrengen en even laten drogen. Zou ik hem daarmee voldoende vast kunnen zetten?
Lijkt me dat een maatje groter niets gaat uithalen. Te weinig hout meer om zich in vast te zetten.
Ik ga zowiezo alle montagemateriaal vervangen, zodat alles weer soepel loopt en dit niet nog eens kan gebeuren. Kan dan meteen alles vast zetten met lijm...
Mocht dit hopeloos lijken, dan wellicht de driver iets draaien.
Lijkt me dat een maatje groter niets gaat uithalen. Te weinig hout meer om zich in vast te zetten.
Ik ga zowiezo alle montagemateriaal vervangen, zodat alles weer soepel loopt en dit niet nog eens kan gebeuren. Kan dan meteen alles vast zetten met lijm...
Mocht dit hopeloos lijken, dan wellicht de driver iets draaien.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Yep. Had blijkbaar aardig wat te vullen. Bovendien: PU-lijm in de buurt van schroefgaten is me niet zo goed bevallen 
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Kan ik dit ook doen met van die kleine verpakkingen twee componentenlijm? En waar vind ik nylon m4 bouten?
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Gewoon een nieuwe inslagmoer er in lijmen met die PU lijm en tijdelijk vast zetten met een nylon schroef + nylon ring. Inslagmoer wel eerst even goed ontvetten. Met epoxlijm kan ook. Die PU lijm is er ook in kleine verpakking in 2 tubes. Is relatief wel duurder maar ideaal om bij de hand te hebben voor dit soort klusjes.
Nylon schroeven heb ik bij de Karwei vandaan. Maar of ze die nog hebben? Anders gewoon voorzichtig zijn en lijm op de verkeerde plek eerst goed weg halen.
Nylon schroeven heb ik bij de Karwei vandaan. Maar of ze die nog hebben? Anders gewoon voorzichtig zijn en lijm op de verkeerde plek eerst goed weg halen.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
De bout invetten helpt ook om de bout niet vast te lijmen.
Alleen niet te scheutig met het vet anders komt het onder de moer en het materiaal.
Alleen niet te scheutig met het vet anders komt het onder de moer en het materiaal.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
de inslagmoer vastzetten met één of twee kleine schroefjes in de inkeping zodat hij niet meer kan meedraaien.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1494891
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1494891
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Heb de inslagmoeren met bisonkit vastgezet, door middel van een moer met een ringetje m4 het hout ingetrokken. Lijkt goed gegaan te zijn, ondanks hier en daar een afdruk van de ring. De drivers zitten er weer in de lijm kan nu onder druk verder uitharden.
Net even proefgedraaid en het is echt bizar wat nu beneden 30Hz gebeurt! Nog niet eens 100Watt per kanaal, hard gaat het dan ook niet, maar de deuren trillen de sponningen uit! Meer conus is echt beter!!
Ze staan dicht bij elkaar om de invloed van de ruimte-akoestiek te minimaliseren - dat wil zeggen: opdat ze beiden in de ruimte, op die plek, hetzelfde klinken. De indruk die ik nu krijg is dat, ondanks wat tegenslagen, de bouw van de kast gelukt is - Jihaaa!! Driver-keuze lijkt ook goed.
Tot nu toe is mijn hele audio set ongeaard aan het stroomnet aangesloten. Daar ga ik wat aan doen, door middel van een lange kabel, met passief ontstoringsfilter. Ik haal straks Mn stroom uit een andere, geaarde, contactdoos. Een deel van de bekabeling voor de versterkers is ook klaar. Signaalkabels moet ik nog even op wachten, omdat de electronicaboer niet zoveel kabel (20m) voorradig had.
Ik heb inmiddels ook de meetset binnen. Als alles aan de praat komt op m'n iMac, kan binnenkort het meten beginnen. En daarna de buren maar es uitnodigen om hun leed wat te verzachten
Net even proefgedraaid en het is echt bizar wat nu beneden 30Hz gebeurt! Nog niet eens 100Watt per kanaal, hard gaat het dan ook niet, maar de deuren trillen de sponningen uit! Meer conus is echt beter!!
Tot nu toe is mijn hele audio set ongeaard aan het stroomnet aangesloten. Daar ga ik wat aan doen, door middel van een lange kabel, met passief ontstoringsfilter. Ik haal straks Mn stroom uit een andere, geaarde, contactdoos. Een deel van de bekabeling voor de versterkers is ook klaar. Signaalkabels moet ik nog even op wachten, omdat de electronicaboer niet zoveel kabel (20m) voorradig had.
Ik heb inmiddels ook de meetset binnen. Als alles aan de praat komt op m'n iMac, kan binnenkort het meten beginnen. En daarna de buren maar es uitnodigen om hun leed wat te verzachten
Laatst gewijzigd door Jamesblond op vr 24 feb 2017, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Wanneer ik tik op de woofers, dan geeft één kast een duidelijk hoorbare toon die snel uitdooft, de ander is zo dood als een pier. Enig idee hoe dat kan?
Aan trilling van de kasten zelf merk ik met de hand niets bijzonders.
Aan trilling van de kasten zelf merk ik met de hand niets bijzonders.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Toevallig 1 kast wel en de andere niet aangesloten op de versterker?
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Beiden niet aangesloten, ook geen contact tussen de aansluitingen.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik had voor mijn woofers ook 2 psc2.400's aangeschaft. Ik heb er eerst 1 aangesloten om te kijken
hoe het werkt. En eigenlijk vind ik 1 plate amp meer dan voldoende, en de buren ook.
Ik hoop dat je van het meten ook een mooi verslag maak. Ik moet dat ook nog steeds doen.
Maar, ik begrijp het nog niet helemaal, en kan mij er ook niet toe zetten.
hoe het werkt. En eigenlijk vind ik 1 plate amp meer dan voldoende, en de buren ook.
Ik hoop dat je van het meten ook een mooi verslag maak. Ik moet dat ook nog steeds doen.
Maar, ik begrijp het nog niet helemaal, en kan mij er ook niet toe zetten.
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
1 woofer misschien al wat langer gespeeld?Jamesblond schreef:Wanneer ik tik op de woofers, dan geeft één kast een duidelijk hoorbare toon die snel uitdooft, de ander is zo dood als een pier. Enig idee hoe dat kan?
Aan trilling van de kasten zelf merk ik met de hand niets bijzonders.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Zou kunnen. Volgens de verkoper waren ze praktische ongebruikt en zo zagen ze er ook uit. Ik heb wel een halve dag met één gespeeld om de kast te checken. Of dat voldoende is..? En wat voor invloed heeft dat dan op natrillen? Soepeler ophanging? Hogere eigen demping?toetertje schreef:1 woofer misschien al wat langer gespeeld?Jamesblond schreef:Wanneer ik tik op de woofers, dan geeft één kast een duidelijk hoorbare toon die snel uitdooft, de ander is zo dood als een pier. Enig idee hoe dat kan?
Aan trilling van de kasten zelf merk ik met de hand niets bijzonders.
Voor zover ik het hele meetverhaal aan de praat krijg én er iets van begrijp, zal ik dat hier ook verslaan. JAG heeft aangeboden te helpen op basis van metingen en met behulp van MSO filtercurves te simuleren om een egale respons te krijgen in mijn verre van optimale ruimte. Wellicht dat ik dat, ter lering en vermaak, zelf ook eens ga proberen. Maar vooralsnog valt of staat alles met het aan de praat krijgen van Wintendows software op m'n Mac. Waarom speaker simuleer- en meetsoftware voarnamelijk Windows is, is mij een raadsel...
