Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

SSassen schreef:
Ik krijg bijna zin om zelf ook weer eens een elektrostaat te knutselen, maar heb nog een berg andere projecten die eerst af moeten :D
Bekend probleem maar ik heb nu de knoop doorgehakt. Nu eerst de electrostaten, maar een tijd dat er in gaat zitten. :?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door MarcelvdG »

richard schreef:
Als je de draden niet spant buigen ze net zo goed door als de folie, de kracht er op is immers identiek. Heb je alleen het verschil in massatraagheid nog die de uitslag hiervan beperkt.

Ik meen dat geperforeerd pertinax ook wel als stator werd gebruikt.
Als je een QUAD ESL-63 openmaakt, zie je er vier panelen in zitten waarvan de statoren uit printmateriaal met veel gaten bestaan. Ik denk eerder dat het glasvezelversterkt epoxy is dan pertinax, maar het is beslist printmateriaal. Er zitten echter wel plastic rasters tegenaan, die kennelijk ter versteviging en voor het op afstand houden van bedrading bedoeld zijn. Aan de binnenkant van de statoren zitten nog fijne geweven doeken om membraanresonanties te dempen. Op diyaudio zijn er mensen die daarvoor polyester doeken bedoeld voor zeefdrukken gebruiken.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door hardy »

Klopt, is inderdaad epoxy plaat met maar aan één zijde koper en waarbij de epoxy als isolator gebruikt wordt, dus met het koper aan de buitenkant, maar waar zijn zulke grote afmetingen te verkrijgen voor de hobbyist, want dan zou je met een cnc machientje (of met de hand,pfff) zelf de perforatie erin kunnen boren en daarna met strips de plaat verstevigen aan de achterkant, misschien is het ook een idee om een aantal kleinere units te maken (A4 formaat plaat is nog wel te krijgen) en aan elkaar te zetten, ik denk hierbij dan ook weer alleen voor het midden/hoog en dan aanvullen met een dynamische sub en b.v. dsp.
De plaat in de ESL63 is overigens volgens mij wel dunner dan de standaard 1,5mm.

Hardy
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

Ik heb een eerste begin gemaakt met het bouwen van de electrostaten. Een eerste begin van het bouwverslag staat inmiddels op de site: http://www.mrmodelrailroad.com/index.ph ... ctrostaten
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

De electrostaten zijn klaar, zie hier de blog over de bouw: http://www.mrmodelrailroad.com/index.ph ... ctrostaten
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Kappa7 »

Leuk verslag.
Ze zien er ook erg netjes uit.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door hannesie »

Kappa7 schreef:
Leuk verslag.
Ze zien er ook erg netjes uit.
Inderdaad, je zou ze eigenlijk moeten kunnen beluisteren.
Lijkt mij wel leuk.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door bas focal m180 »

Kappa7 schreef:
Leuk verslag.
Ze zien er ook erg netjes uit.
+1 :rock: :yeah:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Barry2001 »

Mooi gedaan, complimenten! Je krijgt er zelf zin van eens esl's te bouwen..
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wowly »

Ja heel erg leuk verslag zeg!! Je krijgt idd zin om er een stel te gaan bouwen :)!!!!

Gefeliciteerd met je mooie werk!!
Wersitime
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 25 nov 2016, 21:46
Contacteer:

Re: Gecoate Mylar folie voor electrostaten, waar te koop.

Bericht door Wersitime »

Dank voor de reacties. Ze spelen nu een tijdje en wanneer ik nu mijn oude boxen hoor, ook niet de goedkoopste, dan klinken ze gewoon niet meer. De oude boxen klinkt het minder open en gedetailleerd. De esl's klinken erg zuiver en je hoort instrumenten die je voorheen nooit hoorde.

Volgende project wordt een bijpassende liefst otl buizenversterker zodat de stepup trafo's er tussen uit kunnen. Hoe minder in de signaalweg hoe beter. Een mosfet versterker zou ook mogen maar ik geloof niet dat er zijn die rechtstreeks een esl kunnen aansturen zonder stepup trafo.

Groeten Henny
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”