Je vermogensredenatie klopt niet helemaal. Een UCD400 doet 400watt in 4 ohm, 250 in 8. Gebrugd is dat 500 in 8. Overigens is de deze plate amp voorzien van clip limitters, clipping is dodelijk voor een luidspreker. Ik zou me niet teveel zorgen maken over die extra 150 watt.Jamesblond schreef:Het liefst heb ik zo min mogelijk kermis-lampjes op Mn apparatuur. Liefst niets meer dan een aan/uit-indicatie. Maar gezien het vermogen van de verstekers (500Watt) en de belastbaarheid van de woofers (350Watt) én het feit dat bij 20Hz of daaromtrent Xmax al wordt bereikt bij ca 120Watt, lijkt een soort van indicatie van het verstookte vermogen me geen overbodige luxe.
Waarom zo veel vermogen, dan? Wel, ik heb twee versterkerkanalen beschikbaar en het zou zonder van het geld zijn daar niet mee te doen. Één kanaal van de psc2.400 doet 400 Watt, met z'n tweeen doen ze gebrugd 500Watt. Ik hou van headroom, dus... 1 + 1 = 2. Maar wellicht is dat nu iets teveel van het goede..?
Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Mn Peerless XXLS12 830844 zijn 4Ohm. Als de redenering van vermogensverdubbeling bij impedantie halvering op gaat voor deze versterker, dan zou ik ca 1kW per driver tot m'n beschikking hebben. Dat gaat no way lukken met de beschikbare smps.
Om 150Watt op 350W maak ik me niet zo druk. Wel het feit dat XMax al wordt bereikt bij ca 120Watt in het extreme laag, waar zowiezo al veel vermogen zit (film sound tracks, o.a.) met nog 320W aan reserves. Ik weet alleen niet hoe druk ik me hier in de praktijk om moet maken.
Ik denk dat ik het wel ga zien. Mocht het mis gaan, dan kan ik (hopelijk) alsnog zo'n ding inbouwen.
Om 150Watt op 350W maak ik me niet zo druk. Wel het feit dat XMax al wordt bereikt bij ca 120Watt in het extreme laag, waar zowiezo al veel vermogen zit (film sound tracks, o.a.) met nog 320W aan reserves. Ik weet alleen niet hoe druk ik me hier in de praktijk om moet maken.
Ik denk dat ik het wel ga zien. Mocht het mis gaan, dan kan ik (hopelijk) alsnog zo'n ding inbouwen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Elke speaker een eigen UCD daardoor is ook elke woofer met dsp aan te passen aan je ruimte.ds23man schreef:Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik denk toch wel dat de aanpassing aan de ruimte voor beide woofer identiek kan zijn. Dus dat lijkt mij niet zo'n relevant aspect.bas focal m180 schreef:Elke speaker een eigen UCD daardoor is ook elke woofer met dsp aan te passen aan je ruimte.ds23man schreef:Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
+1ds23man schreef:Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
For the record:
Volgens mij is dat gebrugd in 8 ohm 2x400 = 800 watt.ds23man schreef:...........Je vermogensredenatie klopt niet helemaal. Een UCD400 doet 400watt in 4 ohm, 250 in 8. Gebrugd is dat 500 in 8.....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 09 feb 2017, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Jongens, jongens. Hij heeft in elke speaker een 2 kanaals plate amp......
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Sorry voor de dubbelpost. Ging iets fout.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 09 feb 2017, 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Hans Nootdorp schreef:Hans Nootdorp schreef:Ik denk toch wel dat de aanpassing aan de ruimte voor beide woofer identiek kan zijn. Dus dat lijkt mij niet zo'n relevant aspect.bas focal m180 schreef:Elke speaker een eigen UCD daardoor is ook elke woofer met dsp aan te passen aan je ruimte.
+1ds23man schreef:Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
For the record:Volgens mij is dat gebrugd in 8 ohm 2x400 = 800 watt.ds23man schreef:....Je vermogensredenatie klopt niet helemaal. Een UCD400 doet 400watt in 4 ohm, 250 in 8. Gebrugd is dat 500 in 8......
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Hans Nootdorp schreef:For the record:Volgens mij is dat gebrugd in 8 ohm 2x400 = 800 watt.ds23man schreef:...........Je vermogensredenatie klopt niet helemaal. Een UCD400 doet 400watt in 4 ohm, 250 in 8. Gebrugd is dat 500 in 8.....
SMPS Hans SMPS.ds23man schreef:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Nou, misschien nog wel relevanter dan de discussie 400 of 800 watt, is dat juist met een individueel geoptimaliseerd filter wel winst te behalen is voor beheersen van variatie in response door staande golven.Hans Nootdorp schreef:Ik denk toch wel dat de aanpassing aan de ruimte voor beide woofer identiek kan zijn. Dus dat lijkt mij niet zo'n relevant aspect.bas focal m180 schreef:Elke speaker een eigen UCD daardoor is ook elke woofer met dsp aan te passen aan je ruimte.ds23man schreef:Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Waarom niet?ds23man schreef:Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ziet elk versterkerkanaal dan maar 2Ohm, of zo?
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Daar komt het wel op neer inderdaad.....
Maar er zal wel een betere verklaring voor zijn!
Maar er zal wel een betere verklaring voor zijn!
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Crap. Dat gooit Mn plannen wel enigszins in het water...
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Waarom? Je gebruikt maar 1 UCD voor iedere woofer. Heb je 400 watt voor je woofer, die max. 350 mag hebben. Is prima hoor.Jamesblond schreef:Crap. Dat gooit Mn plannen wel enigszins in het water...
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Hans Nootdorp schreef:Waarom? Je gebruikt van iedere PSC2.400 maar 1 UCD voor je woofer. Heb je 400 watt voor je woofer, die max. 350 mag hebben. Is prima hoor.Jamesblond schreef:Crap. Dat gooit Mn plannen wel enigszins in het water...
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Dat is wel waar. Maar ik vind het erg jammer van het ongebruikte versterkerkanaal.
Nu kan ik es gaan speuren of een 8Ohm versie bestaat van de Scan Speak 30W-4885. Die heeft exact dezelfde korfmaten en daarnaast heb ik met die driver minder gain nodig om dezelfde output te halen. Maarja... pegels, pegels, pegels...
Edit: die 8Ohm versie bestaat niet.
Nu kan ik es gaan speuren of een 8Ohm versie bestaat van de Scan Speak 30W-4885. Die heeft exact dezelfde korfmaten en daarnaast heb ik met die driver minder gain nodig om dezelfde output te halen. Maarja... pegels, pegels, pegels...
Edit: die 8Ohm versie bestaat niet.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Die PSC2.400 is bedoeld als 400+100 W, niemand gooit evenveel vermogen door de tweeter. Daarom is de SMPS ook geen voeding voor 800W maar max 500W.
Je zult genoeg hebben om je driver om zeep te helpen. En headroom is altijd fijn. Daarvoor kun je terecht bij Krell, neem direct groene stroom voor het laagste tarief dat je kunt vinden
Je zult genoeg hebben om je driver om zeep te helpen. En headroom is altijd fijn. Daarvoor kun je terecht bij Krell, neem direct groene stroom voor het laagste tarief dat je kunt vinden
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Waar haal je die wijsheid nu weer vandaan?wouter schreef:Die PSC2.400 is bedoeld als 400+100 W, niemand gooit evenveel vermogen door de tweeter. Daarom is de SMPS ook geen voeding voor 800W maar max 500W.
Je zult genoeg hebben om je driver om zeep te helpen. En headroom is altijd fijn. Daarvoor kun je terecht bij Krell, neem direct groene stroom voor het laagste tarief dat je kunt vinden
Ik gebruik ook 1 psc.2.400 voor 2 subs. In de specs staat ook 400 watt per kanaal.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Als je met die PSC2.400 2 subs aanstuurt, zal het signaal van beide kanalen vrij goed in fase zijn, waardoor de voeding aan beide UCD's evenveel stroom zal moeten leveren en dan zal hij geen 2x 400 watt kunnen leveren...... Maar als je 3 dB lager uitstuurt is de voeding net voldoende.toetertje schreef:Waar haal je die wijsheid nu weer vandaan?wouter schreef:Die PSC2.400 is bedoeld als 400+100 W, niemand gooit evenveel vermogen door de tweeter. Daarom is de SMPS ook geen voeding voor 800W maar max 500W.
Je zult genoeg hebben om je driver om zeep te helpen. En headroom is altijd fijn. Daarvoor kun je terecht bij Krell, neem direct groene stroom voor het laagste tarief dat je kunt vindenEr zitten gewoon 2 ucd 400's op.
Ik gebruik ook 1 psc.2.400 voor 2 subs. In de specs staat ook 400 watt per kanaal.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Hans Nootdorp schreef:Als je met die PSC2.400 2 subs aanstuurt, zal het signaal van beide kanalen vrij goed in fase zijn, waardoor de voeding aan beide UCD's evenveel stroom zal moeten leveren en dan zal hij geen 2x 400 watt kunnen leveren...... Maar als je 3 dB lager uitstuurt is de voeding net voldoende ruim bemeten.toetertje schreef:Waar haal je die wijsheid nu weer vandaan?wouter schreef:Die PSC2.400 is bedoeld als 400+100 W, niemand gooit evenveel vermogen door de tweeter. Daarom is de SMPS ook geen voeding voor 800W maar max 500W.
Je zult genoeg hebben om je driver om zeep te helpen. En headroom is altijd fijn. Daarvoor kun je terecht bij Krell, neem direct groene stroom voor het laagste tarief dat je kunt vindenEr zitten gewoon 2 ucd 400's op.
Ik gebruik ook 1 psc.2.400 voor 2 subs. In de specs staat ook 400 watt per kanaal.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Zoals ik al zei SMPS, die levert maar 500 watt.
Maar de opmerking van Jaq niet vergeten.
Maar de opmerking van Jaq niet vergeten.
Zeker belangrijk, als het kan gebruik het er zijn 2 woofers die over een eigen dsp beschikken dan zie ik ook het nut er nog wel van in.Nou, misschien nog wel relevanter dan de discussie 400 of 800 watt, is dat juist met een individueel geoptimaliseerd filter wel winst te behalen is voor beheersen van variatie in response door staande golven.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
In de manual staat ook dat de maximale output van de psc maximaal 500Watt is, verdeeld over de twee UCD's.toetertje schreef:Waar haal je die wijsheid nu weer vandaan?wouter schreef:Die PSC2.400 is bedoeld als 400+100 W, niemand gooit evenveel vermogen door de tweeter. Daarom is de SMPS ook geen voeding voor 800W maar max 500W.
Je zult genoeg hebben om je driver om zeep te helpen. En headroom is altijd fijn. Daarvoor kun je terecht bij Krell, neem direct groene stroom voor het laagste tarief dat je kunt vindenEr zitten gewoon 2 ucd 400's op.
Ik gebruik ook 1 psc.2.400 voor 2 subs. In de specs staat ook 400 watt per kanaal.
Hoe dan ook krijgt elke driver z'n eigen dsp- en versterkerkanaal. Lijkt me verstandiger om elke kast een eigen psc te geven. Hoewel ik zelden op concert sterkte zal spelen, wil ik de boel niet zwaarder belasten dan nodig is.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor
Ik geloof je. Maar voor de zekerheid toch Hypex maar even gemaild ter bevestiging. Dan weten we het zeker.ds23man schreef:Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
