Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Jamesblond schreef:
Het liefst heb ik zo min mogelijk kermis-lampjes op Mn apparatuur. Liefst niets meer dan een aan/uit-indicatie. Maar gezien het vermogen van de verstekers (500Watt) en de belastbaarheid van de woofers (350Watt) én het feit dat bij 20Hz of daaromtrent Xmax al wordt bereikt bij ca 120Watt, lijkt een soort van indicatie van het verstookte vermogen me geen overbodige luxe.

Waarom zo veel vermogen, dan? Wel, ik heb twee versterkerkanalen beschikbaar en het zou zonder van het geld zijn daar niet mee te doen. Één kanaal van de psc2.400 doet 400 Watt, met z'n tweeen doen ze gebrugd 500Watt. Ik hou van headroom, dus... 1 + 1 = 2. Maar wellicht is dat nu iets teveel van het goede..?
Je vermogensredenatie klopt niet helemaal. Een UCD400 doet 400watt in 4 ohm, 250 in 8. Gebrugd is dat 500 in 8. Overigens is de deze plate amp voorzien van clip limitters, clipping is dodelijk voor een luidspreker. Ik zou me niet teveel zorgen maken over die extra 150 watt.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Mn Peerless XXLS12 830844 zijn 4Ohm. Als de redenering van vermogensverdubbeling bij impedantie halvering op gaat voor deze versterker, dan zou ik ca 1kW per driver tot m'n beschikking hebben. Dat gaat no way lukken met de beschikbare smps.

Om 150Watt op 350W maak ik me niet zo druk. Wel het feit dat XMax al wordt bereikt bij ca 120Watt in het extreme laag, waar zowiezo al veel vermogen zit (film sound tracks, o.a.) met nog 320W aan reserves. Ik weet alleen niet hoe druk ik me hier in de praktijk om moet maken.

Ik denk dat ik het wel ga zien. Mocht het mis gaan, dan kan ik (hopelijk) alsnog zo'n ding inbouwen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
Elke speaker een eigen UCD daardoor is ook elke woofer met dsp aan te passen aan je ruimte.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

bas focal m180 schreef:
ds23man schreef:
Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
Elke speaker een eigen UCD daardoor is ook elke woofer met dsp aan te passen aan je ruimte.
Ik denk toch wel dat de aanpassing aan de ruimte voor beide woofer identiek kan zijn. Dus dat lijkt mij niet zo'n relevant aspect.
ds23man schreef:
Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
+1

For the record:
ds23man schreef:
...........Je vermogensredenatie klopt niet helemaal. Een UCD400 doet 400watt in 4 ohm, 250 in 8. Gebrugd is dat 500 in 8.....
Volgens mij is dat gebrugd in 8 ohm 2x400 = 800 watt.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 09 feb 2017, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Jongens, jongens. Hij heeft in elke speaker een 2 kanaals plate amp......
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

Sorry voor de dubbelpost. Ging iets fout.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 09 feb 2017, 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door ds23man »

Hans Nootdorp schreef:
Hans Nootdorp schreef:
bas focal m180 schreef:
Elke speaker een eigen UCD daardoor is ook elke woofer met dsp aan te passen aan je ruimte.
Ik denk toch wel dat de aanpassing aan de ruimte voor beide woofer identiek kan zijn. Dus dat lijkt mij niet zo'n relevant aspect.
ds23man schreef:
Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
+1

For the record:
ds23man schreef:
....Je vermogensredenatie klopt niet helemaal. Een UCD400 doet 400watt in 4 ohm, 250 in 8. Gebrugd is dat 500 in 8......
Volgens mij is dat gebrugd in 8 ohm 2x400 = 800 watt.
](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

Hans Nootdorp schreef:
For the record:
ds23man schreef:
...........Je vermogensredenatie klopt niet helemaal. Een UCD400 doet 400watt in 4 ohm, 250 in 8. Gebrugd is dat 500 in 8.....
Volgens mij is dat gebrugd in 8 ohm 2x400 = 800 watt.
ds23man schreef:

](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
SMPS Hans SMPS.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jag »

Hans Nootdorp schreef:
bas focal m180 schreef:
ds23man schreef:
Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
Elke speaker een eigen UCD daardoor is ook elke woofer met dsp aan te passen aan je ruimte.
Ik denk toch wel dat de aanpassing aan de ruimte voor beide woofer identiek kan zijn. Dus dat lijkt mij niet zo'n relevant aspect.
Nou, misschien nog wel relevanter dan de discussie 400 of 800 watt, is dat juist met een individueel geoptimaliseerd filter wel winst te behalen is voor beheersen van variatie in response door staande golven.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

ds23man schreef:
Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
Waarom niet?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door dre »

Dat vind ie niet leuk.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Ziet elk versterkerkanaal dan maar 2Ohm, of zo?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door dre »

Daar komt het wel op neer inderdaad.....

Maar er zal wel een betere verklaring voor zijn! :mrgreen:
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Crap. Dat gooit Mn plannen wel enigszins in het water...
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

Jamesblond schreef:
Crap. Dat gooit Mn plannen wel enigszins in het water...
Waarom? Je gebruikt maar 1 UCD voor iedere woofer. Heb je 400 watt voor je woofer, die max. 350 mag hebben. Is prima hoor.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

Hans Nootdorp schreef:
Jamesblond schreef:
Crap. Dat gooit Mn plannen wel enigszins in het water...
Waarom? Je gebruikt van iedere PSC2.400 maar 1 UCD voor je woofer. Heb je 400 watt voor je woofer, die max. 350 mag hebben. Is prima hoor.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

Dat is wel waar. Maar ik vind het erg jammer van het ongebruikte versterkerkanaal.

Nu kan ik es gaan speuren of een 8Ohm versie bestaat van de Scan Speak 30W-4885. Die heeft exact dezelfde korfmaten en daarnaast heb ik met die driver minder gain nodig om dezelfde output te halen. Maarja... pegels, pegels, pegels...

Edit: die 8Ohm versie bestaat niet.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door wouter »

Die PSC2.400 is bedoeld als 400+100 W, niemand gooit evenveel vermogen door de tweeter. Daarom is de SMPS ook geen voeding voor 800W maar max 500W.
Je zult genoeg hebben om je driver om zeep te helpen. En headroom is altijd fijn. Daarvoor kun je terecht bij Krell, neem direct groene stroom voor het laagste tarief dat je kunt vinden ;-)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door toetertje »

wouter schreef:
Die PSC2.400 is bedoeld als 400+100 W, niemand gooit evenveel vermogen door de tweeter. Daarom is de SMPS ook geen voeding voor 800W maar max 500W.
Je zult genoeg hebben om je driver om zeep te helpen. En headroom is altijd fijn. Daarvoor kun je terecht bij Krell, neem direct groene stroom voor het laagste tarief dat je kunt vinden ;-)
Waar haal je die wijsheid nu weer vandaan? :shock: Er zitten gewoon 2 ucd 400's op.
Ik gebruik ook 1 psc.2.400 voor 2 subs. In de specs staat ook 400 watt per kanaal.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

toetertje schreef:
wouter schreef:
Die PSC2.400 is bedoeld als 400+100 W, niemand gooit evenveel vermogen door de tweeter. Daarom is de SMPS ook geen voeding voor 800W maar max 500W.
Je zult genoeg hebben om je driver om zeep te helpen. En headroom is altijd fijn. Daarvoor kun je terecht bij Krell, neem direct groene stroom voor het laagste tarief dat je kunt vinden ;-)
Waar haal je die wijsheid nu weer vandaan? :shock: Er zitten gewoon 2 ucd 400's op.
Ik gebruik ook 1 psc.2.400 voor 2 subs. In de specs staat ook 400 watt per kanaal.
Als je met die PSC2.400 2 subs aanstuurt, zal het signaal van beide kanalen vrij goed in fase zijn, waardoor de voeding aan beide UCD's evenveel stroom zal moeten leveren en dan zal hij geen 2x 400 watt kunnen leveren...... Maar als je 3 dB lager uitstuurt is de voeding net voldoende.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

Hans Nootdorp schreef:
toetertje schreef:
wouter schreef:
Die PSC2.400 is bedoeld als 400+100 W, niemand gooit evenveel vermogen door de tweeter. Daarom is de SMPS ook geen voeding voor 800W maar max 500W.
Je zult genoeg hebben om je driver om zeep te helpen. En headroom is altijd fijn. Daarvoor kun je terecht bij Krell, neem direct groene stroom voor het laagste tarief dat je kunt vinden ;-)
Waar haal je die wijsheid nu weer vandaan? :shock: Er zitten gewoon 2 ucd 400's op.
Ik gebruik ook 1 psc.2.400 voor 2 subs. In de specs staat ook 400 watt per kanaal.
Als je met die PSC2.400 2 subs aanstuurt, zal het signaal van beide kanalen vrij goed in fase zijn, waardoor de voeding aan beide UCD's evenveel stroom zal moeten leveren en dan zal hij geen 2x 400 watt kunnen leveren...... Maar als je 3 dB lager uitstuurt is de voeding net voldoende ruim bemeten.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door bas focal m180 »

Zoals ik al zei SMPS, die levert maar 500 watt.

Maar de opmerking van Jaq niet vergeten.
Nou, misschien nog wel relevanter dan de discussie 400 of 800 watt, is dat juist met een individueel geoptimaliseerd filter wel winst te behalen is voor beheersen van variatie in response door staande golven.
Zeker belangrijk, als het kan gebruik het er zijn 2 woofers die over een eigen dsp beschikken dan zie ik ook het nut er nog wel van in.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

toetertje schreef:
wouter schreef:
Die PSC2.400 is bedoeld als 400+100 W, niemand gooit evenveel vermogen door de tweeter. Daarom is de SMPS ook geen voeding voor 800W maar max 500W.
Je zult genoeg hebben om je driver om zeep te helpen. En headroom is altijd fijn. Daarvoor kun je terecht bij Krell, neem direct groene stroom voor het laagste tarief dat je kunt vinden ;-)
Waar haal je die wijsheid nu weer vandaan? :shock: Er zitten gewoon 2 ucd 400's op.
Ik gebruik ook 1 psc.2.400 voor 2 subs. In de specs staat ook 400 watt per kanaal.
In de manual staat ook dat de maximale output van de psc maximaal 500Watt is, verdeeld over de twee UCD's.

Hoe dan ook krijgt elke driver z'n eigen dsp- en versterkerkanaal. Lijkt me verstandiger om elke kast een eigen psc te geven. Hoewel ik zelden op concert sterkte zal spelen, wil ik de boel niet zwaarder belasten dan nodig is.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Staande, slanke subwoofer, als "statief" voor monitor

Bericht door Jamesblond »

ds23man schreef:
Als je speakers 4 ohm zijn moet je niet gaan bruggen!
Ik geloof je. Maar voor de zekerheid toch Hypex maar even gemaild ter bevestiging. Dan weten we het zeker.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”