My own Private PhonoDude (v2015)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door ray5150 »

Jawel, ook voor de montage van een grotere elco heeft de industrie een oplossing ontwikkeld.
https://www.eoo-bv.nl/condensatoren-elc ... nrs35.html

Plakvoetjes gebruik ik zelf ook regelmatig en graag, de plaklaag is inderdaad een moeilijk punt. de ene keer zit hij na 5 jaar nog muurvast, en een andere valt er zo vanaf na 1 jaar.
Verstandig is om altijd de ondergrond te ontvetten. (doekje met wasbenzine)
Tegenwoordig doe ik er ook een drupje Bisonkit oid onder.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door democles »

- ik zal plakvoetjes vervangen door kneedbaar metaal
Dan heb je me verkeerd begrepen,plakvoetje niet vervangen door kneedbaar metaal! :shock:

Als je wat kneedbaar metaal om het gat boetseert,waar de bedrading door de plaat gaat,hoef je de draden niet los te solderen.

Het gaat er om dat je de scherpe rand van het doorvoer gat afrond,zodat de bedrading beter beschermd is.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door democles »

Ray, die elco befestigingen zijn mooi,alleen is het hier een elko van 47uF waarvan de diameter veel kleiner is dan 35mm.

Moeilijk om daar wat voor te vinden

Of zelf een beugel maken of zoiets maken.

Of je schroeft het plakvoetje tegen de houten zijkant,misschien wel het makkelijkste :wink:
Bijlagen
14.jpg
13.jpg
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

democles schreef:
- ik zal plakvoetjes vervangen door kneedbaar metaal
Dan heb je me verkeerd begrepen,plakvoetje niet vervangen door kneedbaar metaal! :shock:
Als je wat kneedbaar metaal om het gat boetseert,waar de bedrading door de plaat gaat,hoef je de draden niet los te solderen.
Het gaat er om dat je de scherpe rand van het doorvoer gat afrond,zodat de bedrading beter beschermd is.
- Ik heb je niet verkeerd begrepen hoor. Ik zou de plakvoetjes van het "turretboard" vervangen door metalen boutjes die ik veranker in wat kneedbaar metaal. Da's hardstikke goed spul om iets op metaal vast te zetten ! (al ervaring mee) En jawel, ik heb het alu heel goed ontvet voor ze vast te kleven.
- De draden van de voedingstrafo zou ik met zo'n opengesneden tule beschermen, dan moet ik die ook niet meer lossolderen.
- Dat minibeugeltje voor die elco is mooi gevonden, en je alustrips verbruiken minder materiaal dan mijn beugel van geperforeerde alu.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door democles »

Succes :goedzo:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Zo.
Gisteren en eergisteren nog wat uurtjes bezig geweest met mini-weerstandjes en buizenvoetjes. 8)
En toen waren mijn ogen "op" en werd alles een beetje onscherp.
Nu enkel nog in- en uitgaande bedrading, effe alles overlopen, en dan een eerste test.
Fotootjes zullen natuurlijk ook nog volgen.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Jan Geert »

democles schreef:
.

Of je schroeft het plakvoetje tegen de houten zijkant,misschien wel het makkelijkste :wink:
+1
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

:relax:
Zo
alle componenten zitten op hun plaats, ik heb de versterker onder stroom gezet en wat voltages opgemeten. Hier enkele constataties:
- aan de "3" van de EZ81 meet ik 338V ipv 329V (schema TD). Lijkt dus een 10V teveel te zijn.
- aan de "2" van de 6N3 meet ik in het rechterkanaal 2,54V, wat dus zeer dicht bij de 2.52V van TD's schema ligt. Maar bij het linkerkanaal meet ik 2,77V. :think:
- doorheen het hele linkerkanaal meet ik afwijkende waarden, doorheen het hele rechterkanaal meet ik vrij accurate waarden. :-k
- wissel ik de 5755 dan wisselen ook de waarden van kant. Conclusie: het ligt aan de 5755's. #-o

Vragen : hoe "ernstig" is dit verschil tussen beide kanalen? Wat betekent die 2,77V in dat ene kanaal? Gaat dat een invloed hebben op de versterking/klank en welke dan?
Bijlagen
ons RIAA
ons RIAA
high level overview
high level overview
de versterkende kant van de opstelling
de versterkende kant van de opstelling
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
- aan de "3" van de EZ81 meet ik 338V ipv 329V (schema TD). Lijkt dus een 10V teveel te zijn.
Blijkbaar een heel goeie EZ81 :D ,die 10volt is niet erg.
- aan de "2" van de 6N3 meet ik in het rechterkanaal 2,54V, wat dus zeer dicht bij de 2.52V van TD's schema ligt. Maar bij het linkerkanaal meet ik 2,77V. :think:
- doorheen het hele linkerkanaal meet ik afwijkende waarden, doorheen het hele rechterkanaal meet ik vrij accurate waarden. :-k
- wissel ik de 5755 dan wisselen ook de waarden van kant. Conclusie: het ligt aan de 5755's. #-o
Kijk dat is nogal verwarrend :o . Je vermeldt afwijkende spanningen bij de 6N3 en besluit dat het aan de 5755 ligt :?
Als de waarden rechts/links nogal verschillen zou dat een volumeverschil kunnen geven.
Of 't genoeg is om op te vallen ??
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Kijk dat is nogal verwarrend :o . Je vermeldt afwijkende spanningen bij de 6N3 en besluit dat het aan de 5755 ligt :?
Als de waarden rechts/links nogal verschillen zou dat een volumeverschil kunnen geven.
Of 't genoeg is om op te vallen ??
Anne
Elementary dear Watson, let me explain.
De hoogspanningen die ik meet op het einde van mijn voeding zijn correct, afgezien van die 10V te hoog.
Nu, de "2" op de 5755 is het eerste punt op een buis waar ik het voltage moet meten. Daar reeds treedt verschil op (ik meet 142V rechts en 125V links om precies te zijn) Doorheen de versterker zijn die verschillen op te volgen, tot aan de "2" van de 6N3 die het laatste meetpunt in de versterker is. Anders gezegd : de waarden in het rechterkanaal kloppen, die in het linkerkanaal niet. Wissel ik de twee 5755's, dan wisselt die 142V en 125V (en de rest van de voltages) mee. Vandaar dus, mijn conclusie dat het ligt aan de 5755's. 8)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Die 125volt op punt 2 is te laag, komt punt 8 ruim onder 100volt.Die buis trekt teveel stroom.
Je kunt de 680Ω van R4 wat verkleinen, trekt de bovenste triode wat meer omhoog.
Hoewel niet helemaal katholiek, je zou ook de gloei van die buis wat lager kunnen zetten (bijv zo'n 10...15Ω in serie).
Het probleem met de Dude is dat er geen kathodeweerstand onderaan zit, de stroom is volledig buisafhankelijk.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Punt 8 is 93.5V inderdaad.
:-/ ik begin al spijt te hebben dat ik geen matched set buizen gekocht heb.
Die R4 zit nogal "vernesteld", dus het zou wel fijn zijn als ik meteen de goeie waarde ertussen kan zetten. Valt dat uit te rekenen? Ik moet toevallig een dag sociaal verlof nemen, dochterlief heeft vannacht overgevend door gebracht, dus ik kan naar Gotron gaan en de goeie weerstand kopen (en wat diodes voor de massa van de netspanning).
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Je kunt de 680Ω van R4 wat verkleinen, trekt de bovenste triode wat meer omhoog.
- Ene van 500 Ohm gestoken (had ik nog liggen), maar het blijft 2,77V op 't einde.
- De 680 en de 500 in // gemonteerd (netto 288 ohm) en het blijft 2,77V op 't einde.
:think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Die 2,77volt heeft niks te maken met R4 aan punt 2 van de 5755.Het gaat om de anodespanning op punt 8 en/of punt 2 van de 5755.Die moeten omhoog.
Nu ik meer weet (spanningen), verlagen van de gloei zou averechts werken.Het is niet de onderste triode die teveel trekt maar de bovenste te weing, is verkleinen R4 de manier.
Of het 2,5 of 2,8volt is aan de kathode van de tweede buis is niet zo verschillend zolang daar tussen de triodehelften iets van 150volt te vinden is.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Link naar de schema's:
http://www.audio-creative.nl/wp-content ... schema.jpg
http://www.audio-creative.nl/wp-content ... oeding.jpg

allez, ter volledigheid even alle gemeten spanningen.

gloeispanning is 11,69V

Spanning voor de smoorspoel : 340V (ipv 239V)
Na de smoorspoel : 338V (ipv 326,5V)

Gemeten hoogspanningen : 323 V aan B+ (L en R) en 322V aan B++ (L+R) (zou volgens het schema tussen links en rechts méér moeten verschillen, nl 313 en 317 V)

punten aan buis 5755:
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten links / gemeten rechts
2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V

punten aan buis 6N3/5670:
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten links / gemeten rechts
8: 174,8 / 180,3 / 182,5
4: 135,6 / 135,6 / 141,2
1: 2,52 / 2,73 / 2,52

Waarden zijn gemeten een half uurtje nadat ik 'm had ingeschakeld.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
gloeispanning is 11,69V
Wel wat laag, zeker met zwakke buizen.
Gemeten hoogspanningen : 323 V aan B+ (L en R) en 322V aan B++ (L+R) (zou volgens het schema tussen links en rechts méér moeten verschillen, nl 313 en 317 V)
Is te verwachten met een te kleine stroom door de 5755 ,zie verder.

punten aan buis 5755:
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten links / gemeten rechts

2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
I-R5 1mA/0,7mA/0,72mA
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V

Besluit, beide buizen zijn zwak.Links is de bovenste triode het minst en rechts allebei wat de spanning wat recht trekt.Een hogere gloei zou wel iets verbeteren en R4 voor links kleiner.

punten aan buis 6N3/5670:
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten links / gemeten rechts

8: 174,8 / 180,3 / 182,5
I-R15 3,25mA/3,7mA/3,4mA
4: 135,6 / 135,6 / 141,2

1: 2,52 / 2,73 / 2,52
I-R13 3mA/3,3mA/3,1mA

Dezen ontlopen elkaar niet veel, zit wel snor.Eigenlijk zouden I-R15 en I-R13 gelijk moeten zijn, zal wel tolerantie weerstanden en meetfout zijn.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

democles schreef:
Zet de netaarde niet rechtstreeks aan het sterpunt maar aan de bovenplaat via een groot gelijkrichters blok b.v.
Aan welke diodes had je gedacht? 1N4007 ?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

@Ah!buis : aan de gloei kan ik niet veel doen denk ik, 't is zo'n printje. Daar is niks regelbaars aan. Of toch?

Zwakke buizen... is dat een kenmerk van dat type, of kan een ander setje beter zijn? Dit setje komt van AE Europe, misschien moet ik eens een matched setje bestellen bij Jukebox Revival.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
@Ah!buis : aan de gloei kan ik niet veel doen denk ik, 't is zo'n printje. Daar is niks regelbaars aan. Of toch?
Als er een LM317 op zit kan 't wel.
Zwakke buizen... is dat een kenmerk van dat type, of kan een ander setje beter zijn? Dit setje komt van AE Europe, misschien moet ik eens een matched setje bestellen bij Jukebox Revival.
Op zichzelf is een zwakke buis hier niet zo erg, pas als de twee helften ongelijk zijn trekt de boel scheef.Zoals al gezegt, is met R4 recht te breien.
Voor de verbinding net-aarde naar chassis kun je 't eenvoudigst twee 1N4007 omgekeerd over elkaar er tussen zetten.Sommige zetten er ook nog een Ctje (10nF) over, baat het niet ...
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

't is een LM78S12...

Maar een kleinere R4 heeft toch geen impact op de voltage aan punt 1 van de 6N3/5670 ??
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
't is een LM78S12...
Diode (1N4148 bijv.) tussen het (middelste)pootje en massa, waar het nu aan zit.Ring op diode aan massakant.
Kan wel dat het ding op een koeler zit en dat die ook aan massa hangt (metalen achterkant van het IC zit ook aan de middenpoot), dan is het wat lastig :(
Maar een kleinere R4 heeft toch geen impact op de voltage aan punt 1 van de 6N3/5670 ??
Daar is 't probleem ook niet, gaat om de 5755 met een slechte verdeling onder/boven, punt 2 en 8 moeten minstens 10volt omhoog.
Vervang die R4 maar met de 500Ω en meet nog's de spanningen rond de (slechte) 5755 en laat die 6N3 met rust.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

nu met R4 = 500 ohm ==> punt 2 = 135,3 V en punt 8 = 101,6 V

Situatie daarnet met R4=680 ohm (origineel dus):
2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
nu met R4 = 500 ohm ==> punt 2 = 135,3 V en punt 8 = 101,6 V

Situatie daarnet met R4=680 ohm (origineel dus):
2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V
Dat gaat de goeie kant uit, zit al dichter bij de opgegeven waardes.Heb je nog een 390Ω (of 330) ? dan is het mooi genoeg in de buurt denk ik.
Nog even naar het datablad van de 5755 gekeken.De spanningen die bij de Dude staan zijn,voor een goeie buis, te laag :o Het lijkt erop dat Dick de metingen heeft gedaan met een zwakke buis.Maar wel een die niet een sterke en een zwakke helft heeft zoals die waar jij mee zit.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Als ik die 680 en 500 even // zet heb ik 288 ohm. Straks eens proberen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Eerst was er dit
Situatie daarnet met R4=680 ohm (origineel dus):
2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V
Dan dat:
nu met R4 = 500 ohm ==> punt 2 = 135,3 V en punt 8 = 101,6 V
En nu tees:
met R4 = 288 Ohm ==> punt 2 = 140,8 V en punt 8 = 104,8 V

En wat leren we daar uit? :oops:
Plaats reactie