My own Private PhonoDude (v2015)
Moderator: Beheerdersteam
Re: My own Private PhonoDude
Jawel, ook voor de montage van een grotere elco heeft de industrie een oplossing ontwikkeld.
https://www.eoo-bv.nl/condensatoren-elc ... nrs35.html
Plakvoetjes gebruik ik zelf ook regelmatig en graag, de plaklaag is inderdaad een moeilijk punt. de ene keer zit hij na 5 jaar nog muurvast, en een andere valt er zo vanaf na 1 jaar.
Verstandig is om altijd de ondergrond te ontvetten. (doekje met wasbenzine)
Tegenwoordig doe ik er ook een drupje Bisonkit oid onder.
https://www.eoo-bv.nl/condensatoren-elc ... nrs35.html
Plakvoetjes gebruik ik zelf ook regelmatig en graag, de plaklaag is inderdaad een moeilijk punt. de ene keer zit hij na 5 jaar nog muurvast, en een andere valt er zo vanaf na 1 jaar.
Verstandig is om altijd de ondergrond te ontvetten. (doekje met wasbenzine)
Tegenwoordig doe ik er ook een drupje Bisonkit oid onder.
Re: My own Private PhonoDude
Dan heb je me verkeerd begrepen,plakvoetje niet vervangen door kneedbaar metaal!- ik zal plakvoetjes vervangen door kneedbaar metaal
Als je wat kneedbaar metaal om het gat boetseert,waar de bedrading door de plaat gaat,hoef je de draden niet los te solderen.
Het gaat er om dat je de scherpe rand van het doorvoer gat afrond,zodat de bedrading beter beschermd is.
Re: My own Private PhonoDude
Ray, die elco befestigingen zijn mooi,alleen is het hier een elko van 47uF waarvan de diameter veel kleiner is dan 35mm.
Moeilijk om daar wat voor te vinden
Of zelf een beugel maken of zoiets maken.
Of je schroeft het plakvoetje tegen de houten zijkant,misschien wel het makkelijkste
Moeilijk om daar wat voor te vinden
Of zelf een beugel maken of zoiets maken.
Of je schroeft het plakvoetje tegen de houten zijkant,misschien wel het makkelijkste
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
- Ik heb je niet verkeerd begrepen hoor. Ik zou de plakvoetjes van het "turretboard" vervangen door metalen boutjes die ik veranker in wat kneedbaar metaal. Da's hardstikke goed spul om iets op metaal vast te zetten ! (al ervaring mee) En jawel, ik heb het alu heel goed ontvet voor ze vast te kleven.democles schreef:Dan heb je me verkeerd begrepen,plakvoetje niet vervangen door kneedbaar metaal!- ik zal plakvoetjes vervangen door kneedbaar metaal![]()
Als je wat kneedbaar metaal om het gat boetseert,waar de bedrading door de plaat gaat,hoef je de draden niet los te solderen.
Het gaat er om dat je de scherpe rand van het doorvoer gat afrond,zodat de bedrading beter beschermd is.
- De draden van de voedingstrafo zou ik met zo'n opengesneden tule beschermen, dan moet ik die ook niet meer lossolderen.
- Dat minibeugeltje voor die elco is mooi gevonden, en je alustrips verbruiken minder materiaal dan mijn beugel van geperforeerde alu.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Zo.
Gisteren en eergisteren nog wat uurtjes bezig geweest met mini-weerstandjes en buizenvoetjes.
En toen waren mijn ogen "op" en werd alles een beetje onscherp.
Nu enkel nog in- en uitgaande bedrading, effe alles overlopen, en dan een eerste test.
Fotootjes zullen natuurlijk ook nog volgen.
Gisteren en eergisteren nog wat uurtjes bezig geweest met mini-weerstandjes en buizenvoetjes.
En toen waren mijn ogen "op" en werd alles een beetje onscherp.
Nu enkel nog in- en uitgaande bedrading, effe alles overlopen, en dan een eerste test.
Fotootjes zullen natuurlijk ook nog volgen.
Re: My own Private PhonoDude
+1democles schreef:.
Of je schroeft het plakvoetje tegen de houten zijkant,misschien wel het makkelijkste
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Zo
alle componenten zitten op hun plaats, ik heb de versterker onder stroom gezet en wat voltages opgemeten. Hier enkele constataties:
- aan de "3" van de EZ81 meet ik 338V ipv 329V (schema TD). Lijkt dus een 10V teveel te zijn.
- aan de "2" van de 6N3 meet ik in het rechterkanaal 2,54V, wat dus zeer dicht bij de 2.52V van TD's schema ligt. Maar bij het linkerkanaal meet ik 2,77V.
- doorheen het hele linkerkanaal meet ik afwijkende waarden, doorheen het hele rechterkanaal meet ik vrij accurate waarden.
- wissel ik de 5755 dan wisselen ook de waarden van kant. Conclusie: het ligt aan de 5755's.
Vragen : hoe "ernstig" is dit verschil tussen beide kanalen? Wat betekent die 2,77V in dat ene kanaal? Gaat dat een invloed hebben op de versterking/klank en welke dan?
Re: My own Private PhonoDude
Blijkbaar een heel goeie EZ81Muug schreef:- aan de "3" van de EZ81 meet ik 338V ipv 329V (schema TD). Lijkt dus een 10V teveel te zijn.
Kijk dat is nogal verwarrend- aan de "2" van de 6N3 meet ik in het rechterkanaal 2,54V, wat dus zeer dicht bij de 2.52V van TD's schema ligt. Maar bij het linkerkanaal meet ik 2,77V.![]()
- doorheen het hele linkerkanaal meet ik afwijkende waarden, doorheen het hele rechterkanaal meet ik vrij accurate waarden.![]()
- wissel ik de 5755 dan wisselen ook de waarden van kant. Conclusie: het ligt aan de 5755's.![]()
Als de waarden rechts/links nogal verschillen zou dat een volumeverschil kunnen geven.
Of 't genoeg is om op te vallen ??
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Elementary dear Watson, let me explain.Ah!buis schreef:Kijk dat is nogal verwarrend. Je vermeldt afwijkende spanningen bij de 6N3 en besluit dat het aan de 5755 ligt
![]()
Als de waarden rechts/links nogal verschillen zou dat een volumeverschil kunnen geven.
Of 't genoeg is om op te vallen ??
Anne
De hoogspanningen die ik meet op het einde van mijn voeding zijn correct, afgezien van die 10V te hoog.
Nu, de "2" op de 5755 is het eerste punt op een buis waar ik het voltage moet meten. Daar reeds treedt verschil op (ik meet 142V rechts en 125V links om precies te zijn) Doorheen de versterker zijn die verschillen op te volgen, tot aan de "2" van de 6N3 die het laatste meetpunt in de versterker is. Anders gezegd : de waarden in het rechterkanaal kloppen, die in het linkerkanaal niet. Wissel ik de twee 5755's, dan wisselt die 142V en 125V (en de rest van de voltages) mee. Vandaar dus, mijn conclusie dat het ligt aan de 5755's.
Re: My own Private PhonoDude
Die 125volt op punt 2 is te laag, komt punt 8 ruim onder 100volt.Die buis trekt teveel stroom.
Je kunt de 680Ω van R4 wat verkleinen, trekt de bovenste triode wat meer omhoog.
Hoewel niet helemaal katholiek, je zou ook de gloei van die buis wat lager kunnen zetten (bijv zo'n 10...15Ω in serie).
Het probleem met de Dude is dat er geen kathodeweerstand onderaan zit, de stroom is volledig buisafhankelijk.
Anne
Je kunt de 680Ω van R4 wat verkleinen, trekt de bovenste triode wat meer omhoog.
Hoewel niet helemaal katholiek, je zou ook de gloei van die buis wat lager kunnen zetten (bijv zo'n 10...15Ω in serie).
Het probleem met de Dude is dat er geen kathodeweerstand onderaan zit, de stroom is volledig buisafhankelijk.
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Punt 8 is 93.5V inderdaad.
:-/ ik begin al spijt te hebben dat ik geen matched set buizen gekocht heb.
Die R4 zit nogal "vernesteld", dus het zou wel fijn zijn als ik meteen de goeie waarde ertussen kan zetten. Valt dat uit te rekenen? Ik moet toevallig een dag sociaal verlof nemen, dochterlief heeft vannacht overgevend door gebracht, dus ik kan naar Gotron gaan en de goeie weerstand kopen (en wat diodes voor de massa van de netspanning).
:-/ ik begin al spijt te hebben dat ik geen matched set buizen gekocht heb.
Die R4 zit nogal "vernesteld", dus het zou wel fijn zijn als ik meteen de goeie waarde ertussen kan zetten. Valt dat uit te rekenen? Ik moet toevallig een dag sociaal verlof nemen, dochterlief heeft vannacht overgevend door gebracht, dus ik kan naar Gotron gaan en de goeie weerstand kopen (en wat diodes voor de massa van de netspanning).
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
- Ene van 500 Ohm gestoken (had ik nog liggen), maar het blijft 2,77V op 't einde.Ah!buis schreef:Je kunt de 680Ω van R4 wat verkleinen, trekt de bovenste triode wat meer omhoog.
- De 680 en de 500 in // gemonteerd (netto 288 ohm) en het blijft 2,77V op 't einde.
Re: My own Private PhonoDude
Die 2,77volt heeft niks te maken met R4 aan punt 2 van de 5755.Het gaat om de anodespanning op punt 8 en/of punt 2 van de 5755.Die moeten omhoog.
Nu ik meer weet (spanningen), verlagen van de gloei zou averechts werken.Het is niet de onderste triode die teveel trekt maar de bovenste te weing, is verkleinen R4 de manier.
Of het 2,5 of 2,8volt is aan de kathode van de tweede buis is niet zo verschillend zolang daar tussen de triodehelften iets van 150volt te vinden is.
Anne
Nu ik meer weet (spanningen), verlagen van de gloei zou averechts werken.Het is niet de onderste triode die teveel trekt maar de bovenste te weing, is verkleinen R4 de manier.
Of het 2,5 of 2,8volt is aan de kathode van de tweede buis is niet zo verschillend zolang daar tussen de triodehelften iets van 150volt te vinden is.
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Link naar de schema's:
http://www.audio-creative.nl/wp-content ... schema.jpg
http://www.audio-creative.nl/wp-content ... oeding.jpg
allez, ter volledigheid even alle gemeten spanningen.
gloeispanning is 11,69V
Spanning voor de smoorspoel : 340V (ipv 239V)
Na de smoorspoel : 338V (ipv 326,5V)
Gemeten hoogspanningen : 323 V aan B+ (L en R) en 322V aan B++ (L+R) (zou volgens het schema tussen links en rechts méér moeten verschillen, nl 313 en 317 V)
punten aan buis 5755:
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten links / gemeten rechts
2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V
punten aan buis 6N3/5670:
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten links / gemeten rechts
8: 174,8 / 180,3 / 182,5
4: 135,6 / 135,6 / 141,2
1: 2,52 / 2,73 / 2,52
Waarden zijn gemeten een half uurtje nadat ik 'm had ingeschakeld.
http://www.audio-creative.nl/wp-content ... schema.jpg
http://www.audio-creative.nl/wp-content ... oeding.jpg
allez, ter volledigheid even alle gemeten spanningen.
gloeispanning is 11,69V
Spanning voor de smoorspoel : 340V (ipv 239V)
Na de smoorspoel : 338V (ipv 326,5V)
Gemeten hoogspanningen : 323 V aan B+ (L en R) en 322V aan B++ (L+R) (zou volgens het schema tussen links en rechts méér moeten verschillen, nl 313 en 317 V)
punten aan buis 5755:
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten links / gemeten rechts
2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V
punten aan buis 6N3/5670:
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten links / gemeten rechts
8: 174,8 / 180,3 / 182,5
4: 135,6 / 135,6 / 141,2
1: 2,52 / 2,73 / 2,52
Waarden zijn gemeten een half uurtje nadat ik 'm had ingeschakeld.
Re: My own Private PhonoDude
Wel wat laag, zeker met zwakke buizen.Muug schreef:gloeispanning is 11,69V
Is te verwachten met een te kleine stroom door de 5755 ,zie verder.Gemeten hoogspanningen : 323 V aan B+ (L en R) en 322V aan B++ (L+R) (zou volgens het schema tussen links en rechts méér moeten verschillen, nl 313 en 317 V)
punten aan buis 5755:
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten links / gemeten rechts
2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
I-R5 1mA/0,7mA/0,72mA
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V
Besluit, beide buizen zijn zwak.Links is de bovenste triode het minst en rechts allebei wat de spanning wat recht trekt.Een hogere gloei zou wel iets verbeteren en R4 voor links kleiner.
punten aan buis 6N3/5670:
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten links / gemeten rechts
8: 174,8 / 180,3 / 182,5
I-R15 3,25mA/3,7mA/3,4mA
4: 135,6 / 135,6 / 141,2
1: 2,52 / 2,73 / 2,52
I-R13 3mA/3,3mA/3,1mA
Dezen ontlopen elkaar niet veel, zit wel snor.Eigenlijk zouden I-R15 en I-R13 gelijk moeten zijn, zal wel tolerantie weerstanden en meetfout zijn.
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Aan welke diodes had je gedacht? 1N4007 ?democles schreef:Zet de netaarde niet rechtstreeks aan het sterpunt maar aan de bovenplaat via een groot gelijkrichters blok b.v.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
@Ah!buis : aan de gloei kan ik niet veel doen denk ik, 't is zo'n printje. Daar is niks regelbaars aan. Of toch?
Zwakke buizen... is dat een kenmerk van dat type, of kan een ander setje beter zijn? Dit setje komt van AE Europe, misschien moet ik eens een matched setje bestellen bij Jukebox Revival.
Zwakke buizen... is dat een kenmerk van dat type, of kan een ander setje beter zijn? Dit setje komt van AE Europe, misschien moet ik eens een matched setje bestellen bij Jukebox Revival.
Re: My own Private PhonoDude
Als er een LM317 op zit kan 't wel.Muug schreef:@Ah!buis : aan de gloei kan ik niet veel doen denk ik, 't is zo'n printje. Daar is niks regelbaars aan. Of toch?
Op zichzelf is een zwakke buis hier niet zo erg, pas als de twee helften ongelijk zijn trekt de boel scheef.Zoals al gezegt, is met R4 recht te breien.Zwakke buizen... is dat een kenmerk van dat type, of kan een ander setje beter zijn? Dit setje komt van AE Europe, misschien moet ik eens een matched setje bestellen bij Jukebox Revival.
Voor de verbinding net-aarde naar chassis kun je 't eenvoudigst twee 1N4007 omgekeerd over elkaar er tussen zetten.Sommige zetten er ook nog een Ctje (10nF) over, baat het niet ...
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
't is een LM78S12...
Maar een kleinere R4 heeft toch geen impact op de voltage aan punt 1 van de 6N3/5670 ??
Maar een kleinere R4 heeft toch geen impact op de voltage aan punt 1 van de 6N3/5670 ??
Re: My own Private PhonoDude
Diode (1N4148 bijv.) tussen het (middelste)pootje en massa, waar het nu aan zit.Ring op diode aan massakant.Muug schreef:'t is een LM78S12...
Kan wel dat het ding op een koeler zit en dat die ook aan massa hangt (metalen achterkant van het IC zit ook aan de middenpoot), dan is het wat lastig
Daar is 't probleem ook niet, gaat om de 5755 met een slechte verdeling onder/boven, punt 2 en 8 moeten minstens 10volt omhoog.Maar een kleinere R4 heeft toch geen impact op de voltage aan punt 1 van de 6N3/5670 ??
Vervang die R4 maar met de 500Ω en meet nog's de spanningen rond de (slechte) 5755 en laat die 6N3 met rust.
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
nu met R4 = 500 ohm ==> punt 2 = 135,3 V en punt 8 = 101,6 V
Situatie daarnet met R4=680 ohm (origineel dus):
2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V
Situatie daarnet met R4=680 ohm (origineel dus):
2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V
Re: My own Private PhonoDude
Dat gaat de goeie kant uit, zit al dichter bij de opgegeven waardes.Heb je nog een 390Ω (of 330) ? dan is het mooi genoeg in de buurt denk ik.Muug schreef:nu met R4 = 500 ohm ==> punt 2 = 135,3 V en punt 8 = 101,6 V
Situatie daarnet met R4=680 ohm (origineel dus):
2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V
Nog even naar het datablad van de 5755 gekeken.De spanningen die bij de Dude staan zijn,voor een goeie buis, te laag
Anne
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Als ik die 680 en 500 even // zet heb ik 288 ohm. Straks eens proberen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: My own Private PhonoDude
Eerst was er dit
met R4 = 288 Ohm ==> punt 2 = 140,8 V en punt 8 = 104,8 V
En wat leren we daar uit?
Dan dat:Situatie daarnet met R4=680 ohm (origineel dus):
2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V
En nu tees:nu met R4 = 500 ohm ==> punt 2 = 135,3 V en punt 8 = 101,6 V
met R4 = 288 Ohm ==> punt 2 = 140,8 V en punt 8 = 104,8 V
En wat leren we daar uit?
