Meetversterkertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

MuijsP
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 17:20

Meetversterkertje

Bericht door MuijsP »

Hallo allemaal,

Ik heb een idee om een klein meetversterkertje te maken.
Een LM1875 is een leuke optie, maar ik zou graag wat betere vervorming willen.
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om iets als de headphone versterker te maken; http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=16120
Met iets meer vermogen, bijvoorbeeld 2-5W.

Ik heb al een begin gemaakt, maar ik vroeg mij af of ik de goede weg op ben.
Bijlagen
meet_ver.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door b_force »

Welkom!

Ik denk zelfs dat als je dit in een mooi compact ontwerp kunt gieten, er zeker meer mensen geïnteresseerd zijn!
Zeker ook als meet-ampje voor luidsprekers (incl referentie weerstand)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Meetversterkertje

Bericht door Zweitse »

b_force schreef:
Welkom!

Ik denk zelfs dat als je dit in een mooi compact ontwerp kunt gieten, er zeker meer mensen geïnteresseerd zijn!
Zeker ook als meet-ampje voor luidsprekers (incl referentie weerstand)
+1
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door SSassen »

Je zal toch meer je best moeten doen als je daarmee denkt een LM1875 etc. voorbij te steken :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
Je zal toch meer je best moeten doen als je daarmee denkt een LM1875 etc. voorbij te steken :D
Geef eens een duw in de goede richting Sander!

Een LM1875 zit rond de 0.02% THD. Bij lagere vermogens/spanningen is dat zelfs slechter.
Lijkt me dat het toch niet zo heel moeilijk is om dat veel beter te kunnen voor maar 5W (wat idd meer dan voldoende is als meet-ampje)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door SSassen »

Pak gewoon een LM3886, nette layout erbij en je bent klaar, zeker voor wat de vermogens betreft waar we hier over praten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door Henkjan »

Hallo MuijsP, welkom hier!
Goeie binnenkomer meteen :goedzo:
MuijsP
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 17:20

Re: Meetversterkertje

Bericht door MuijsP »

SSassen schreef:
Pak gewoon een LM3886, nette layout erbij en je bent klaar, zeker voor wat de vermogens betreft waar we hier over praten.
Hoi,

Ik ken deze chips goed. Vroeger veel aan gemeten.
Helaas doet de LM3886 het niet veel beter dan 0.005-0.01% vervorming.
Bij lagere voltages wordt dat nog erger.

Ik zou graag een factor tien lager willen.
10-20kHz, 4ohm op maximaal 0.001%
1kHz op ongevver 0.0005% of beter.

Ik denk eigenlijk dat het helemaal niet moeilijk moet zijn. Tegenwoordig zijn er opamps met vervorming die voldoende laag is.
Ik ben voornamelijk meer met digitale elektronica bezig en akoestiek/luidsprekers
Heb genoeg knappe koppen hier op het forum gezien, dus ik dacht misschien kunnen die mij (en andere mensen) hier wel mee helpen.
Op papier moet het namelijk best te doen zijn, ook met minimaal aantal componenten.
Het idee is om grootste deel SMD te doen en dan goedkoop te laten bestucken door een Chinees
Met extra kroepoek. :lol:

@bforce.
Als er voldoende belangstelling is, wil ik best meerdere printjes bestellen.
Wordt het een open source project :rock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetversterkertje

Bericht door ds23man »

Als dit versterkertje puur bedoeld is om meting aan luidsprekers te doen, dan heeft zo'n lage vervorming helemaal geen zin. Een luidspreker heeft gewoon veel vervorming van zichzelf.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Meetversterkertje

Bericht door ray5150 »

Hij wil dus eigenlijk een Composite amp van Pjotr : http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=22898
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 31 jan 2017, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door SSassen »

MuijsP schreef:
Helaas doet de LM3886 het niet veel beter dan 0.005-0.01% vervorming.
Dat hangt helemaal af van de implementatie.
MuijsP schreef:
Ik zou graag een factor tien lager willen.
10-20kHz, 4ohm op maximaal 0.001%
1kHz op ongevver 0.0005% of beter.
Dan zit je met je eerste opzet helemaal verkeerd.
MuijsP schreef:
Ik denk eigenlijk dat het helemaal niet moeilijk moet zijn. Tegenwoordig zijn er opamps met vervorming die voldoende laag is.
Daar vergis je je duidelijk in, dat er opamps zijn met lage vervorming is niet zo relevant, zo'n opamp kan geen luidspreker aansturen, dus je zult er dan toch eerst een eindtrap omheen moeten knopen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetversterkertje

Bericht door Pjotr »

Hmm, in de praktijk is een meetampje met wat meer vermogen best wel prettig. Denk b.v. aan het inwapperen van woefers en tweeters met roze ruis alvorens te gaan meten. Of gewoon eens akoestisch op het gehoor beoordelen met wat meee SPL. En waarom zou je een hele lage vervorming willen, lager dan een LM3886 of LM1875? Die is altijd nog ordes lager dan de beste speakers. Een LM3886 op zeg + en - 24V DC (2 x 15V - 18V trafo) , voldoet uitstekend en kan ook in lage impedanties nog goed stroom leveren. Denk dat veel mensen zich er op verkijken dat zo'n versterkertje ook onder de zeg 2 ohm, het nog onberispelijk moet doen. Hij is bovendien dermate uitgebreid beveiligd dat ie nagenoeg onverwoestbaar is. Tegen die paar euries kun je zelf niet aan werken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door b_force »

Ik vind het altijd zo frappant.
Iemand komt met een vraag, maar mensen komen met allemaal dingen die geen antwoord geven op de vraag.
Volgens mij is het vrij duidelijk dat MuijsP inmiddels al ruime ervaring heeft met LM3886, LM1875 etc.
Wat heeft het nu voor zin om dat nog eens te gaan herhalen?

Ik snap het nooit wanneer mensen zeggen dat het 'lastig' is.
Kom dan met daadwerkelijke voorbeelden.
Ik zie het persoonlijk meer als een uitdaging, misschien houden sommigen niet van uitdagingen? :-k

Ik zou graag een steentje willen bijdragen, maar heb zelf niet voldoende ervaring in analoge eindtrappen.
Class-D is een ander verhaal, maar dat is bij deze vermogens een beetje kansloos.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetversterkertje

Bericht door ds23man »

En verder doet de vervorming van de versterker er alleen maar toe bij vervormingsmetingen. Bij FR responses doet het niet ter zake.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetversterkertje

Bericht door ds23man »

b_force schreef:
Ik vind het altijd zo frappant.
Iemand komt met een vraag, maar mensen komen met allemaal dingen die geen antwoord geven op de vraag.
Volgens mij is het vrij duidelijk dat MuijsP inmiddels al ruime ervaring heeft met LM3886, LM1875 etc.
Wat heeft het nu voor zin om dat nog eens te gaan herhalen?

Ik snap het nooit wanneer mensen zeggen dat het 'lastig' is.
Kom dan met daadwerkelijke voorbeelden.
Ik zie het persoonlijk meer als een uitdaging, misschien houden sommigen niet van uitdagingen? :-k

Ik zou graag een steentje willen bijdragen, maar heb zelf niet voldoende ervaring in analoge eindtrappen.
Class-D is een ander verhaal, maar dat is bij deze vermogens een beetje kansloos.
Wij proberen alleen maar duidelijk te maken dat het onzinnig is om een Ferrari te ontwerpen om mee op het fietspad te rijden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
En verder doet de vervorming van de versterker er alleen maar toe bij vervormingsmetingen. Bij FR responses doet het niet ter zake.
Bij het inspelen van drivers e.d. ook niet, en inderdaad, als je vervormingsmetingen gaat doen dan doet de vervorming er inderdaad toe, maar die ligt in het geval van de LM3886 zowieso factoren lager dan die van de luidspreker, en niet te vergeten, de meetmicrofoon en de microfoonversterker.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
b_force schreef:
Ik vind het altijd zo frappant.
Iemand komt met een vraag, maar mensen komen met allemaal dingen die geen antwoord geven op de vraag.
Wij proberen alleen maar duidelijk te maken dat het onzinnig is om een Ferrari te ontwerpen om mee op het fietspad te rijden.
Precies, Piet wil feitelijk een hei installatie gebruiken om een spijker in een plank hout te slaan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetversterkertje

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
ds23man schreef:
En verder doet de vervorming van de versterker er alleen maar toe bij vervormingsmetingen. Bij FR responses doet het niet ter zake.
Bij het inspelen van drivers e.d. ook niet, en inderdaad, als je vervormingsmetingen gaat doen dan doet de vervorming er inderdaad toe, maar die ligt in het geval van de LM3886 zowieso factoren lager dan die van de luidspreker, en niet te vergeten, de meetmicrofoon en de microfoonversterker.
Kortom, de TS is niet op de goede weg ( zoals ie zelf vraagt).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetversterkertje

Bericht door Pjotr »

Tja Bart, het is nou eenmaal wel handig om te bezien wat nodig is voor je holder de bolder aan de slag gaat. Zie anders van jou ook niet echt een bruikbaar schema verschijnen :roll:

Maar leg eens uit, waar zou je een vervorming van minder dan 0.005-0.01% voor willen hebben om speakers te meten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door Henkjan »

maar ga er dan eens positief op in, in plaats van alleen maar negatief te zijn. 1 keer zeggend at zo'n lage vervorming mss niet nodig is, is genoeg; ga vanaf daar weer bouwen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetversterkertje

Bericht door Pjotr »

Wat valt er dan volgens jou meer over te zeggen HJ? Opnieuw het wiel uitvinden? Er is hier op dit forum gedurende de afgelopen jaren eindeloos geforumd over allerhande meetversterkers.

Wil je echt hele lage vervorming dan bouw je dat niet zomaar, alleen al qua layout. Dan kom je op in gebied van de ZBA-CA.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
maar ga er dan eens positief op in, in plaats van alleen maar negatief te zijn. 1 keer zeggend at zo'n lage vervorming mss niet nodig is, is genoeg; ga vanaf daar weer bouwen
Dit dus.

Ik zie alleen maar aannames in dit topic.
Wie zegt dat hij dit ampje enkel wil gaan gebruiken voor luidsprekers?
Ik heb dat nergens gelezen namelijk.

En wat dan nog?
Ik zie wel meer mensen onzinnige dingen doen, bouwen, denken en beweren op dit forum.
Als het allemaal maar zinnig, objectief correct en rationeel moet zijn, kunnen we wel 80% van de topics dicht gaan gooien.


@Pjotr
Ik heb volgens mij net gezegd dat ik niet voldoende ervaring heb om een heel zinnige voorstel te doen?

Ik vind het gewoon jammer. Iemand komt met een leuke uitdaging (waar blijkbaar mensen niet van houden)
In plaats van positief te zijn, wordt die snoeihard in de grond geboord.
Lekker gastvrij.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door SSassen »

b_force schreef:
Ik vind het gewoon jammer. Iemand komt met een leuke uitdaging (waar blijkbaar mensen niet van houden)
In plaats van positief te zijn, wordt die snoeihard in de grond geboord.
Lekker gastvrij.
Volgens mij kijk jij hiernaar met een andere bril dan ik, jij ziet 't kennelijk als negatief?

Ik niet, ik zie het als het behoeden van de TS van een lange en moeilijke exercitie waarvan het beoogde resultaat voor de gekozen toepassing er feitelijk niet toe doet, hij kan z'n tijd beter ergens anders in steken.

Da's dus positief in mijn optiek omdat je hiermee de TS (veel) tijd, moeite en mogelijk ook geld laat besparen, en hij dus deze tijd, moeite en geld ergens anders in kan steken, da's winst en iets positiefs in mijn optiek.
MuijsP
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 30 jan 2017, 17:20

Re: Meetversterkertje

Bericht door MuijsP »

Hallo iedereen.
Wat een discussie voor een meetversterkertje. :-s

Het versterkertje gaat niet alleen gebruikt worden voor luidsprekers, maar vooral ook voor andere metingen waar resolutie nodig is.
De luidsprekers zijn niet het hoofddoel.

Het versterkertje is ook bedoeld om eventueel vervorming bij speakers te meten.
Ik heb hier veel onderzoek naar gedaan. LM3886 en soorten werken niet voor diepere informatie.
0.01% is niet voldoende met de hogere harmonischen. Er is dan een goede microfoon en voorversterker nodig.

Voor frequentiemetingen is het niet nodig, dat klopt. (mijn excuses, ik was er van uit gegaan dat u dat wist)

Ik had gehoopt dat u mij in de goede richting had kunnen helpen. :cry:
Om er van te leren, misschien ga ik elders maar vragen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetversterkertje

Bericht door SSassen »

MuijsP schreef:
Ik heb hier veel onderzoek naar gedaan. LM3886 en soorten werken niet voor diepere informatie.
0.01% is niet voldoende met de hogere harmonischen. Er is dan een goede microfoon en voorversterker nodig.
Elke microfoon en voorversterker zal een vervormingsspectrum te zien geven dat factoren slechter is dan dat van een LM3886, dus ik begrijp niet goed wat je insteek nu precies is? Als je werkelijk significant lagere vervorming wil dan een LM3886 kan je beter bij Peter een set ZBA CA versterkerprinten bestellen, of als je meer vermogen wilt, bij mij een set ExtremA printen.
Plaats reactie