Quad ESL63 versus SimPole.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Je hebt niet helemaal goed na-geaapt, er moet namelijk nog een APL bij :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1522449
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1522449
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
De andere 100uF condensator zit aan de onderkant
Ik heb het nu al wel wel 25 keer nagelopen, maar het zit toch echt aangesloten zoals in het laatste schema van Michiel hierboven.
Ik heb alleen de laatste condensator van 4,7 uF weggelaten.
Ik heb het nu al wel wel 25 keer nagelopen, maar het zit toch echt aangesloten zoals in het laatste schema van Michiel hierboven.
Ik heb alleen de laatste condensator van 4,7 uF weggelaten.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Dat ledje oogt wel leuk maar ik denk niet dat het verschil maakt in geluid toch.
Maar ik laat me graag verbeteren.
Maar ik laat me graag verbeteren.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Ik luister maar naar eentje; een andere speaker op links; maar het geluid is niet in het midden te krijgen, af en toe valt de Simpole even op, dat hij ook mee doet.
Ik concludeer daaruit dat hij hele frequentie gebieden mist of maar heel zacht weergeeft.
Ik heb het ook geprobeerd met mijn proefplankje 1.0 waar ook een foto staat op blz. 1, daar zit een kleinere 9 inch philips woofer in met alleen een 2mh spoel als filter. En ik hoor zo ongeveer alleen die spelen, mijn nieuwe 2.0 nauwelijks.
Ik wil wel een tweede dezelfde bouwen maar twijfel nu wel erg, omdat hij zo zwak klinkt.
Ik concludeer daaruit dat hij hele frequentie gebieden mist of maar heel zacht weergeeft.
Ik heb het ook geprobeerd met mijn proefplankje 1.0 waar ook een foto staat op blz. 1, daar zit een kleinere 9 inch philips woofer in met alleen een 2mh spoel als filter. En ik hoor zo ongeveer alleen die spelen, mijn nieuwe 2.0 nauwelijks.
Ik wil wel een tweede dezelfde bouwen maar twijfel nu wel erg, omdat hij zo zwak klinkt.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Misschien ben ik wel zo ondergedompeld in een "warme" sound van de speakers die ik zoal in huis heb, zonder het te merken er aan gewend geraakt, dat ik een goede speaker niet meer kan waarderen. Maar daar wil ik nog even niet aan.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Je zou 'm eens moeten (laten) meten, de midden-tonen komen uit de FRS8 en daar is niks mis mee.
Het laag heeft een 3dB-boost nodig, zoals ik in begin al schrijf.
Je kan de fase nog omdraaien en het filter gewoon los met kroonsteentjes opbouwen, zoals ik gedaan heb.
Het laag heeft een 3dB-boost nodig, zoals ik in begin al schrijf.
Je kan de fase nog omdraaien en het filter gewoon los met kroonsteentjes opbouwen, zoals ik gedaan heb.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Je bent in Lelystad welkom voor een volledige meting. Ben benieuwd naar die dingen 
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Erg aardig aangeboden
Ik wil eerst eens het idee krijgen dat ze het doen zoals het hoort en zo niet waarom niet
Ik wil eerst eens het idee krijgen dat ze het doen zoals het hoort en zo niet waarom niet
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Ik verdenk nou maar steeds de spoelen dat ze verkeerd zijn; maar zijn van Visaton (luidspreker parts merk toch?) en de waardes staan er op
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
En metingen zijn dus bedoelt om achter dat soort dingen te komen...Rudolf schreef:Erg aardig aangeboden![]()
Ik wil eerst eens het idee krijgen dat ze het doen zoals het hoort en zo niet waarom niet
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Ja ik draai het om maar zo voel ik het; ik doe vast iets verkeerd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Simuleer anders in Boxsim wat je nu hebt gedaan. Dan geeft wel een goed beeld denk ik.
Die visaton spoelen zullen echt wel kloppen...
Trouwens, als je met 1 speelt... Ik heb vroeger met 1 speaker aangesloten mijn nieuwe aankoop vergeleken met de Duitse T+A's van mijn vader.
Teleurgesteld mijn luidsprekers maar retour gedaan... Ik was ongeveer 20 jaar oud.
Inmiddels 35 jaar en ze staan hier al een jaar of 5 in de woonkamer, via MP gekocht. Ongelofelijk goede luidsprekers, compleet belachelijk om te vergelijken met die T+A van toen maar 1 vs 1 leek die T+A beter. Nu zal ik die fout niet snel meer maken
Die visaton spoelen zullen echt wel kloppen...
Trouwens, als je met 1 speelt... Ik heb vroeger met 1 speaker aangesloten mijn nieuwe aankoop vergeleken met de Duitse T+A's van mijn vader.
Teleurgesteld mijn luidsprekers maar retour gedaan... Ik was ongeveer 20 jaar oud.
Inmiddels 35 jaar en ze staan hier al een jaar of 5 in de woonkamer, via MP gekocht. Ongelofelijk goede luidsprekers, compleet belachelijk om te vergelijken met die T+A van toen maar 1 vs 1 leek die T+A beter. Nu zal ik die fout niet snel meer maken
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
kan boxsim dat een open baffle simuleren?
als het tonaal met 1 luidspreker al prut is, wordt het met 2 niet beter.
Industrie standaard luistertesten gaan met 1 speaker, alles wat daar goed was klonk in stereo ook goed, en luisteren met 1 is een stuk makkelijker te doen, zeker gecontroleerd
als het tonaal met 1 luidspreker al prut is, wordt het met 2 niet beter.
Industrie standaard luistertesten gaan met 1 speaker, alles wat daar goed was klonk in stereo ook goed, en luisteren met 1 is een stuk makkelijker te doen, zeker gecontroleerd
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Sjonge, deze Simpole lijkt me wel iets tof en - heel belangrijk - erg eenvoudigs om na te maken! En spotgoedkoop ook zelfs. @mtb : doe jij maar lekker verder met het optimaliseren van deze set. 
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Als je gewend bent aan een 'warme' bas van bijv. de KEF-Cadenza (die heb ik hier ook staan) dan valt een 'strakke' bas van een dipool misschien tegen, maar zo hoort het wel!Rudolf schreef:Misschien ben ik wel zo ondergedompeld in een "warme" sound van de speakers die ik zoal in huis heb, zonder het te merken er aan gewend geraakt, dat ik een goede speaker niet meer kan waarderen. Maar daar wil ik nog even niet aan.
Verder heeft een dipool meer vermogen en ruimte nodig dan een gewoon boxje, om tot zijn recht te komen.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
+1mtb schreef:Als je gewend bent aan een 'warme' bas van bijv. de KEF-Cadenza (die heb ik hier ook staan) dan valt een 'strakke' bas van een dipool misschien tegen, maar zo hoort het wel!Rudolf schreef:Misschien ben ik wel zo ondergedompeld in een "warme" sound van de speakers die ik zoal in huis heb, zonder het te merken er aan gewend geraakt, dat ik een goede speaker niet meer kan waarderen. Maar daar wil ik nog even niet aan.
Ik ben opgegroeid met een set KEF Concerto's, machtig prachtig laag, maar inderdaad aan de warme kant, en niet echt hyperstrak. Tegenwoordig apprecieer ik wel het strakke en scherp gedefinieerde laag.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Dat warme dat snap ik; ik zal er toch eens twee maken en kijken hoe dat gaat; hoewel ik altijd zal zeggen van niet hou ik waarschijnlijk toch ook van "warm" laag.

Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Als ik er twee maak kan dat weerstandje van 3,9 Ohm waarschijnlijk wel weg?
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Zonder 3Ω9 krijg je meer mid-hi, dus in verhouding minder bas, maar je kan daar natuurlijk mee experimenteren.
Heb je de fase van de woofer t.o.v. de FRS8 al verwisselt? want dat scheelt ook.
Heb je de fase van de woofer t.o.v. de FRS8 al verwisselt? want dat scheelt ook.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Ik begrijp de ervaring van Rudolf wel. Er zit helemaal geen laag in deze speaker, beneden 100Hz valt het flink af. Zie de meting in de openingspost. De ESL daarentegen valt pas beneden 50Hz af. Verder is het rendement nogal laag, dus als je op het andere kanaal een normale speaker aansluit dan hoor je de simpole nauwelijks.
mtb heeft iets verderop op de eerste pagina van een Baxandall melding gemaakt, daarmee zorgt hij dat het laag veel meer aanwezig is. Maar dit zal met de simpole zonder actieve correctie niet het geval zijn.
Voor een open baffle met een adequaat rendement, vergelijkbaar met een 2-weg monitor, zijn op een relatief smalle baffle minimaal 2 stuks 10" woofers per kanaal nodig.
mtb heeft iets verderop op de eerste pagina van een Baxandall melding gemaakt, daarmee zorgt hij dat het laag veel meer aanwezig is. Maar dit zal met de simpole zonder actieve correctie niet het geval zijn.
Voor een open baffle met een adequaat rendement, vergelijkbaar met een 2-weg monitor, zijn op een relatief smalle baffle minimaal 2 stuks 10" woofers per kanaal nodig.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
@jeroen:
Waarom zou je moeilijk en groot doen, als je met +3dB 100Hz hetzelfde bereikt, het bas-knopje zit er niet voor niks!
En jij gebruikt toch ook actieve woofers, zo krijg je alles wel glad, zie ook de DSP-liefhebbers.
Meestal heb je genoeg vermogen beschikbaar en in de praktijk niet veel nodig (zie mijn onderschrift), dus kan je lekker (over)compenseren.
Waarom zou je moeilijk en groot doen, als je met +3dB 100Hz hetzelfde bereikt, het bas-knopje zit er niet voor niks!
En jij gebruikt toch ook actieve woofers, zo krijg je alles wel glad, zie ook de DSP-liefhebbers.
Meestal heb je genoeg vermogen beschikbaar en in de praktijk niet veel nodig (zie mijn onderschrift), dus kan je lekker (over)compenseren.
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
Ik begin wel te zien waar de schoen wringt; eerst maar eens twee de zelfde maken en dan verder experimenteren.
Leuk dat jullie meedenken.
Leuk dat jullie meedenken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Quad ESL63 versus SimPole.
de klank moet met 1 goed te beoordelen zijn, maar uiteindelijk heb je er toch 2 nodig dus lekker bouwen maar, dat is toch het leukste.Rudolf schreef:Ik begin wel te zien waar de schoen wringt; eerst maar eens twee de zelfde maken en danverder experimenterenlaten meten door Wouter.
Leuk dat jullie meedenken.![]()
