Quad ESL63 versus SimPole.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Quad ESL63 versus SimPole.

Bericht door ray5150 »

Je hebt niet helemaal goed na-geaapt, er moet namelijk nog een APL bij :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1522449
Rudolf

Bericht door Rudolf »

De andere 100uF condensator zit aan de onderkant :oops:
Ik heb het nu al wel wel 25 keer nagelopen, maar het zit toch echt aangesloten zoals in het laatste schema van Michiel hierboven.
Ik heb alleen de laatste condensator van 4,7 uF weggelaten.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Dat ledje oogt wel leuk maar ik denk niet dat het verschil maakt in geluid toch.
Maar ik laat me graag verbeteren.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

neu, uiteraard maakt dat geen bal uit qua geluid.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik luister maar naar eentje; een andere speaker op links; maar het geluid is niet in het midden te krijgen, af en toe valt de Simpole even op, dat hij ook mee doet.
Ik concludeer daaruit dat hij hele frequentie gebieden mist of maar heel zacht weergeeft.
Ik heb het ook geprobeerd met mijn proefplankje 1.0 waar ook een foto staat op blz. 1, daar zit een kleinere 9 inch philips woofer in met alleen een 2mh spoel als filter. En ik hoor zo ongeveer alleen die spelen, mijn nieuwe 2.0 nauwelijks.
Ik wil wel een tweede dezelfde bouwen maar twijfel nu wel erg, omdat hij zo zwak klinkt.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Misschien ben ik wel zo ondergedompeld in een "warme" sound van de speakers die ik zoal in huis heb, zonder het te merken er aan gewend geraakt, dat ik een goede speaker niet meer kan waarderen. Maar daar wil ik nog even niet aan.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Je zou 'm eens moeten (laten) meten, de midden-tonen komen uit de FRS8 en daar is niks mis mee.
Het laag heeft een 3dB-boost nodig, zoals ik in begin al schrijf.
Je kan de fase nog omdraaien en het filter gewoon los met kroonsteentjes opbouwen, zoals ik gedaan heb.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Je bent in Lelystad welkom voor een volledige meting. Ben benieuwd naar die dingen ;-)
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Erg aardig aangeboden :rock:
Ik wil eerst eens het idee krijgen dat ze het doen zoals het hoort en zo niet waarom niet :-k
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik verdenk nou maar steeds de spoelen dat ze verkeerd zijn; maar zijn van Visaton (luidspreker parts merk toch?) en de waardes staan er op
Shadow

Bericht door Shadow »

meten is weten :wink:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Rudolf schreef:
Erg aardig aangeboden :rock:
Ik wil eerst eens het idee krijgen dat ze het doen zoals het hoort en zo niet waarom niet :-k
En metingen zijn dus bedoelt om achter dat soort dingen te komen...
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ja ik draai het om maar zo voel ik het; ik doe vast iets verkeerd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Simuleer anders in Boxsim wat je nu hebt gedaan. Dan geeft wel een goed beeld denk ik.

Die visaton spoelen zullen echt wel kloppen...

Trouwens, als je met 1 speelt... Ik heb vroeger met 1 speaker aangesloten mijn nieuwe aankoop vergeleken met de Duitse T+A's van mijn vader.
Teleurgesteld mijn luidsprekers maar retour gedaan... Ik was ongeveer 20 jaar oud.
Inmiddels 35 jaar en ze staan hier al een jaar of 5 in de woonkamer, via MP gekocht. Ongelofelijk goede luidsprekers, compleet belachelijk om te vergelijken met die T+A van toen maar 1 vs 1 leek die T+A beter. Nu zal ik die fout niet snel meer maken :-)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kan boxsim dat een open baffle simuleren?

als het tonaal met 1 luidspreker al prut is, wordt het met 2 niet beter.
Industrie standaard luistertesten gaan met 1 speaker, alles wat daar goed was klonk in stereo ook goed, en luisteren met 1 is een stuk makkelijker te doen, zeker gecontroleerd
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Sjonge, deze Simpole lijkt me wel iets tof en - heel belangrijk - erg eenvoudigs om na te maken! En spotgoedkoop ook zelfs. @mtb : doe jij maar lekker verder met het optimaliseren van deze set. :goedzo:
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Rudolf schreef:
Misschien ben ik wel zo ondergedompeld in een "warme" sound van de speakers die ik zoal in huis heb, zonder het te merken er aan gewend geraakt, dat ik een goede speaker niet meer kan waarderen. Maar daar wil ik nog even niet aan.
Als je gewend bent aan een 'warme' bas van bijv. de KEF-Cadenza (die heb ik hier ook staan) dan valt een 'strakke' bas van een dipool misschien tegen, maar zo hoort het wel!
Verder heeft een dipool meer vermogen en ruimte nodig dan een gewoon boxje, om tot zijn recht te komen.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

mtb schreef:
Rudolf schreef:
Als je gewend bent aan een 'warme' bas van bijv. de KEF-Cadenza (die heb ik hier ook staan) dan valt een 'strakke' bas van een dipool misschien tegen, maar zo hoort het wel!
+1
Ik ben opgegroeid met een set KEF Concerto's, machtig prachtig laag, maar inderdaad aan de warme kant, en niet echt hyperstrak. Tegenwoordig apprecieer ik wel het strakke en scherp gedefinieerde laag.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Dat warme dat snap ik; ik zal er toch eens twee maken en kijken hoe dat gaat; hoewel ik altijd zal zeggen van niet hou ik waarschijnlijk toch ook van "warm" laag.
:think: :oops:
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Als ik er twee maak kan dat weerstandje van 3,9 Ohm waarschijnlijk wel weg?
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Zonder 3Ω9 krijg je meer mid-hi, dus in verhouding minder bas, maar je kan daar natuurlijk mee experimenteren.
Heb je de fase van de woofer t.o.v. de FRS8 al verwisselt? want dat scheelt ook.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik begrijp de ervaring van Rudolf wel. Er zit helemaal geen laag in deze speaker, beneden 100Hz valt het flink af. Zie de meting in de openingspost. De ESL daarentegen valt pas beneden 50Hz af. Verder is het rendement nogal laag, dus als je op het andere kanaal een normale speaker aansluit dan hoor je de simpole nauwelijks.

mtb heeft iets verderop op de eerste pagina van een Baxandall melding gemaakt, daarmee zorgt hij dat het laag veel meer aanwezig is. Maar dit zal met de simpole zonder actieve correctie niet het geval zijn.

Voor een open baffle met een adequaat rendement, vergelijkbaar met een 2-weg monitor, zijn op een relatief smalle baffle minimaal 2 stuks 10" woofers per kanaal nodig.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

@jeroen:
Waarom zou je moeilijk en groot doen, als je met +3dB 100Hz hetzelfde bereikt, het bas-knopje zit er niet voor niks!
En jij gebruikt toch ook actieve woofers, zo krijg je alles wel glad, zie ook de DSP-liefhebbers.
Meestal heb je genoeg vermogen beschikbaar en in de praktijk niet veel nodig (zie mijn onderschrift), dus kan je lekker (over)compenseren.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ik begin wel te zien waar de schoen wringt; eerst maar eens twee de zelfde maken en dan verder experimenteren.
Leuk dat jullie meedenken. :rock:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Rudolf schreef:
Ik begin wel te zien waar de schoen wringt; eerst maar eens twee de zelfde maken en dan verder experimenteren laten meten door Wouter :mrgreen: .
Leuk dat jullie meedenken. :rock:
de klank moet met 1 goed te beoordelen zijn, maar uiteindelijk heb je er toch 2 nodig dus lekker bouwen maar, dat is toch het leukste.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”